The Cretan Paradox

Πρέπει να διαβάσετε

Σπύρος Αλεξάκης
Σπύρος Αλεξάκης
Αρθρογράφος
Ο Σπύρος Αλεξάκης είναι αρθρογράφος

Το “Cretan Paradox”,το “κρητικό παράδοξο” δηλαδή,μπορούμε να το κάνουμε εικόνα όσον αφορά στην οδοποιία με το παρακάτω παράδειγμα:
Η Κρήτη υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να είναι και το μοναδικό μέρος του κόσμου όπου μέσα στις πόλεις της έχει πεζόδρομους και κεντρικές οδικές αρτηρίες με στηθαίο και εκτός πόλεων οι δρόμοι υψηλής ταχύτητας δεν έχουν καν προστατευτική μπάρα.

Πεζόδρομος να γίνει

Για κάποιον αδιευκρίνιστο λόγο οι περισσότεροι δρόμοι του κέντρου του Ηρακλείου έχουν γίνει πεζόδρομοι,χωρίς φυσικά να υπάρχει η μέριμνα για το πώς θα εξυπηρετείται ο κόσμος που θα ήθελε ή θα χρειαζόταν να προσεγγίσει κάποια στιγμή της ημέρας την περιοχή αυτή,όπου τυγχάνει να βρίσκονται μαγαζιά,γραφεία,κλινικές,ιατρεία,δημόσιες υπηρεσίες,δικαστήρια και φυσικά επιχειρήσεις εστίασης και εμπορικά καταστήματα.

“Δεν είναι πρόβλημα μας”,θα σου πουν οι υπεύθυνοι,αν και εφόσον καταδεχτούν να σου απαντήσουν,γιατί συνήθως αν θίξεις αυτό το ζήτημα,θα σε θεωρήσουν γραφικό, οπισθοδρομικό και εχθρό  της “προόδου” και του “εκσυγχρονισμού” της πόλεως και μάλλον δε θα μπουν καν στον κόπο να κάνουν μαζί σου διάλογο.

Το κέντρο,που βασικά είναι η μισή πόλη του Ηρακλείου,θα φτύσεις αίμα για να το προσεγγίσεις. Με δικό σου μέσον μόνο αν έχεις χρήματα για ιδιωτικό πάρκινγκ.
Με συγκοινωνίες μόνο αν είσαι τυχερός και μένεις στη νοητή γραμμή Βορράς-Νότος και Ανατολή-Δύση,όπου καλύπτεται από τις τοπικές συγκοινωνίες.

Διαφορετικά ας πάρεις …δελταπλάνο από τη Φορτέτσα, που είναι και ψηλά και ας προσγειώθεις σε κάποιον από τους πεζόδρομους του κέντρου.
Πεζόδρομους που είναι γεμάτοι από αυτοκίνητα,αφού λογικό είναι,ο μέσος πολίτης να αναγκάζεται να πάρει το ΙΧ του για να πάει στο κέντρο και μετά να το αφήνει πάνω στους πεζόδρομους,που μάλλον φτιάχτηκαν για να παρκάρουν καλύτερα τα αυτοκίνητα τους οι Ηρακλειώτες.

Να σημειώσουμε εδώ ότι στα κανονικά μέρη πρώτα δίνουν τη λύση και μετά κάνουν την παρέμβαση.Θα φτιάξεις πεζόδρομους,θα φτιάξεις όμως και ποδηλατόδρομους και θα προμηθεύσεις τον κόσμο με ένα δίκτυο δημοτικών ποδηλάτων,θα βάλεις τραμ,θα βάλεις πολλά μίνι μπας που θα καλύπτουν την περιοχή,ίσως αν είναι μεγάλη η πόλη να κάνεις και Μετρό και σίγουρα ό,τι άλλο μπορείς για να υπάρχει η δυνατότητα ο πολίτης,που δεν είναι υπήκοος -ούτε πολύ περισσότερο ιθαγενής- να αφήσει το αυτοκίνητο του εκτός και να κινηθεί μέσα στο χώρο που πεζοδρόμησες.
Σ’εμάς αυτά είναι λεπτομέρειες.


[Ηράκλειο:Πεζόδρομοι παντού,κόσμος πουθενά.]

Το στηθαίο 

Από την άλλη οι δρόμοι που είναι εκτός πόλης έχουν τη δική τους ιδιομορφία.
Σχεδόν πουθενά δεν έχουν στηθαίο.
Δεν ξέρω πόσο θα ανέβαινε το κόστος αν έμπαινε ένα στηθαίο στη μέση των επαρχιακών δρόμων μεγάλης κυκλοφορίας,εκεί όπου σε εβδομαδιαία βάση έχουμε θανατηφόρα δυστυχήματα.Όχι μόνο στο ΒΟΑΚ,που ούτε καν αυτός δεν έχει στηθαίο στο μεγαλύτερο μέρος του αλλά και στους περίφημους κάθετους- “σκοτώστρες”.

Αντί να γεμίζουμε με διαχωριστικά ό,τι δρόμο υπάρχει μέσα στο Ηράκλειο,που στο κάτω-κάτω το μόνο που κάνουν είναι να δημιουργούν μποτιλιάρισμα,χωρίς λόγο,γιατί δεν πιάνουν να βάλουν στα σημεία που στατιστικά έχουμε τα περισσότερα θανατηφόρα;
Αν δεν τα γνωρίζουν,έχει τα στοιχεία η Τροχαία.

Ηράκλειο:Ανάπλαση του ιστορικού κέντρου που δεν είναι πια (και τόσο) ιστορικό

Άλλα Πρόσφατα