«Πρεμιέρα» παρά τις αντιδράσεις για τις εξετάσεις PISA και στην Κρήτη

Πρέπει να διαβάσετε

Σήμερα έκαναν πρεμιέρα οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα, η λεγόμενη «Ελληνική PISA». Η αρχή έγινε με τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών και σε 40 σχολεία της Κρήτης.

Μιλώντας στον Περιφερειακό Τηλεοπτικό Σταθμό CRETA και στην εκπομπή Live με την Αντιγόνη, ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου Μανώλης Μπελαδάκης εξήγησε πως οι εξετάσεις αυτές, είναι η αποτύπωση της ποιότητας της εκπαίδευσης σε επίπεδο Ε.Ε. «Τα κράτη – μέλη έχουν αποφασίσει ότι θα σταθμίζουν, θα αξιολογούν τα εκπαιδευτικά συστήματα και θα προσπαθήσουν να βρουν τους δείκτες εκείνους που θα μπορούν καλύτερα να αποδώσουν την ποιότητα στα εκπαιδευτικά συστήματα. Όλες οι χώρες μπορούν να δουν σε ποιο επίπεδο βρίσκεται το εκπαιδευτικό σύστημα αξιολογώντας τη γλώσσα και τα μαθηματικά, δύο κυρίαρχα μαθήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία και η αξιολόγηση γίνεται στην τελευταία τάξη του Δημοτικού αλλά και στην τελευταία τάξη του Γυμνασίου».

Πρόσθεσε δε, πως οι χώρες που μετέχουν στο πρόγραμμα είναι η Γερμανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Αυστρία, η Ουγγαρία, η Φιλανδία, η Σουηδία, η Τσεχία και η Κροατία ενώ τώρα και η Ελλάδα μπαίνει σε αυτή τη διαδικασία, ώστε να «δούμε που βρισκόμαστε και που θα πάμε. Από εκεί και πέρα είναι ανώνυμα τα στοιχεία, δεν κατηγοριοποιούν μαθητές και σχολεία».

Ο κ. Μπελαδάκης διευκρίνισε πως τα στοιχεία του μαθητή και του σχολείου παραμένουν ανώνυμα και η διαδικασία γίνεται να για διαπιστωθεί αν το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι στο σωστό επίπεδο που πρέπει να είναι. «Τα στοιχεία είναι σταθμισμένα και κοινά για όλους, βέβαια το να υπολογίζεις τα τετραγωνικά μέτρα που αναλογούν σε κάθε μαθητή ανά τάξη είναι ένα μετρήσιμο στοιχείο αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ο εκπαιδευτικός που κάνει μάθημα δεν το κάνει με το πάθος που επιβάλλεται ώστε να αποδώσει σε ένα μέγιστο βαθμό. Είναι ένα συγκρίσιμο στοιχείο οι υποδομές όμως, αυτό που αξιολογούμε σήμερα είναι η ποιότητα που βρίσκει ο μαθητής, αν έχει κατακτήσει βασικές γνώσεις σε σχέση με τη γλώσσα και τα μαθηματικά, υπάρχουν δείκτες που είναι κοινοί σε όλα τα κράτη μέλη, πρέπει να μην κρυβόμαστε πίσω από τα δάχτυλα μας και να βλέπουμε την πραγματικότητα κατάλληλα».

Αναφορικά με τις αντιδράσεις που υπάρχουν για τις εξετάσεις, ο κ. Μπελαδάκης σημείωσε πως υπάρχει μια ψυχολογική ανελαστικότητα σε οτιδήποτε καινούριο και οτιδήποτε έχει χαρακτηριστικά αλλαγής. «Η εκπαίδευση είναι κάτι ζωντανό κάτι που συνεχώς μεταβάλλεται, δεν μπορεί να λειτουργούμε το 2022 με πρότυπα, κατηγορίες και υποδείγματα που είχαμε το 2000 ή το 1981 που τελείωσε κάποιος την παιδαγωγική ακαδημία, είναι αδιανόητο, αυτό πρέπει συνεχώς να επαναπροσδιορίζουμε στόχους και να μεταβάλλουμε το σύστημα μας, το πρόγραμμα. Πώς θα γίνει αν δεν αξιολογηθεί, αν δεν σταθμιστεί και μετρηθεί; Θα πρέπει να αποκτήσουμε μια κουλτούρα αλλαγής, στην εκπαίδευση. Εκπαίδευση που δεν αλλάζει μοιραία μένει πίσω. Οι ισχυρισμοί ότι κατηγοροποιούνται σχολεία, ότι προσανατολίζουμε σε μαθήματα ή ενισχύουμε την στείρα απομνημόνευση, κάθε άλλο. Δεν ζήτησε κανείς να προετοιμάσουμε τους μαθητές, ούτε να απομνημονεύσουν κάτι, θα μπορούσε δηλαδή να τεθεί και θέμα να μην κάνουμε Πανελλήνιες Εξετάσεις;».

Κλείνοντας, ο κ. Μπελαδάκης σημείωσε πως τα γραπτά της διαδικασίας, με ευθύνη των Διευθυντών των σχολείων θα αποσταλούν με courier στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και εκεί θα αξιολογηθούν και θα βγουν τα αποτελέσματα όπως και η κατάσταση για το σε ποιο σημείο βρίσκεται π.χ. η χώρα μας σε σχέση με το μέσο όρο της Ε.Ε. «Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, θα αξιολογήσει όλα τα πορίσματα ή θα πρέπει να τροποποιήσει τα προγράμματα ή οτιδήποτε άλλο χρειαστεί για να μπορεί το εκπαιδευτικό σύστημα να φτάσει σε ένα υψηλό επίπεδο, αν και ήδη βρισκόμαστε εκεί, αλλά σίγουρα μπορούμε να γίνουμε ακόμη καλύτεροι».

 

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα