Πέμπτη, 4 Δεκεμβρίου, 2025
16.6 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Μηδενικό όριο αλκοόλ στους νέους: Λύση ή υπερβολή;

Πρέπει να διαβάσετε

Η δίκη για το τροχαίο που σημειώθηκε τον Απρίλιο του 2023 στο Ρέθυμνο, με θύμα τον αστυνομικό Γιώργο Σπετσωτάκη, επανέφερε στο δημόσιο διάλογο το ζήτημα της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ και τις καταστροφικές συνέπειές της.

Όπως συμβαίνει με κάθε δίκη που έχει παρόμοια χαρακτηριστικά και περιεχόμενο. Υπενθυμίζεται ότι ο Σπετσωτάκης έχασε το ένα του πόδι, όταν μεθυσμένος οδηγός έπεσε πάνω στη μοτοσικλέτα του.

Η περίπτωσή του αποτελεί μια από τις πολλές που μας υπενθυμίζουν ότι πίσω από τα στατιστικά υπάρχουν πραγματικοί άνθρωποι, οικογένειες, ζωές που άλλαξαν για πάντα, συχνά με δραματικό τρόπο.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον εν προκειμένω είχε και το εξής: στο περιθώριο της εκδίκασης, ο έμπειρος σε θέματα τροχαίων ατυχημάτων δικηγόρος του αστυνομικού, Κωνσταντίνος Καραπιδάκης, αποκάλυψε ότι η πολιτεία προτίθεται να προχωρήσει άμεσα σε αλλαγές ως προς τα όρια του αλκοόλ για τους νέους οδηγούς. Σήμερα, για όσους έχουν δίπλωμα μέχρι δύο χρόνια, το επιτρεπτό όριο είναι 0,20 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος – μια ποσότητα που μεταφράζεται σε λιγότερο από ένα ποτήρι αλκοόλ. Σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Καραπιδάκης, το επόμενο διάστημα αναμένεται να προωθηθεί διάταξη που θα θεσπίζει μηδενικό όριο τόσο για νέους οδηγούς όσο και για άτομα κάτω των 25 ετών. Μένει βεβαίως να αποδειχθεί κατά πόσον ισχύει κάτι τέτοιο, αλλά καθώς μιλάμε για δικηγόρο με γνώση του αντικειμένου, μοιάζει βέβαιο ότι δεν μίλησε τυχαία. Όπως άλλωστε και η επικείμενη ρύθμιση, εφόσον επιβεβαιωθεί, δεν έρχεται τυχαία.

Πρώτα από όλα, είναι αποδεδειγμένο ότι ακόμη και μικρές ποσότητες αλκοόλ μπορούν να επηρεάσουν δυσανάλογα τις αντιδράσεις και την κρίση των οδηγών, αυξάνοντας σημαντικά την πιθανότητα εμπλοκής σε ατύχημα.

Κατά συνέπεια, το επιχείρημα ότι “ένα ποτό δεν βλάπτει” καταρρίπτεται από την ίδια την πραγματικότητα . Επιπλέον, το προφίλ των νεαρών οδηγών χαρακτηρίζεται από ριψοκίνδυνη συμπεριφορά, μειωμένη εμπειρία και συχνά κακή εκτίμηση κινδύνου. Μέχρι και το 2024, τα περισσότερα θύματα από τα τροχαία δυστυχήματα στην Κρήτη ανήκαν στην ηλιακή κατηγορία 18-35 ετών.

Φέτος κάπως έχει αλλάξει το πράγμα, αλλά και πάλι οι νέοι που χάνουν την ζωή τους στους δρομους του νησιού είναι πολλοί. Η καθιέρωση μηδενικού ορίου δεν θα αποτελέσει απλώς μια τιμωρητική λογική. Θα στείλει ακόμα πιο ηχηρό μήνυμα ότι η οδική ασφάλεια είναι ύψιστη προτεραιότητα της πολιτείας. Και κυρίως μπορεί και πρέπει να οδηγήσει εκπαιδευτικά.

Να καλλιεργήσει δηλαδή στους οδηγούς από τα πρώτα χρόνια που οδηγούν την πεποίθηση ότι αλκοόλ και τιμόνι δεν συμβαδίζουν ποτέ. Τούτο, η εκπαιδευτική διάσταση του πράγματος δηλαδή. υποθέτουμε ότι συνιστά τον βασικό λόγο της ρύθμισης.

Και παρότι είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις και φωνές περί υπερβολής, η υιοθέτηση ακόμα αυστηρότερων μέτρων (σε συνέχεια του έτσι κι αλλιώς αυστηρού νέου ΚΟΚ) μάλλον κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Αρκεί να συνδυαστεί με συχνούς και σωστούς ελέγχους και βέβαια με την υπερ απαραίτητη και υπερ καθυστερημένη βελτίωση των υποδομών.

Κ.ΚΕΦ.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα