«Οι Επτά Τελευταίοι Λόγοι του Χριστού στον Σταυρό» ήταν ένα σύνολο από σονάτες, η καθεμία από τις οποίες εμπνεόταν και από έναν λόγο του Ιησού, όπως αυτοί έχουν καταγραφεί στα Ευαγγέλια.
Οι επτά σονάτες συμπληρώνονταν από μία εισαγωγή και έναν επίλογο, με τίτλο «Σεισμός». Τις είχε συνθέσει ο Χάυντν κατά παραγγελία του εφημέριου του καθεδρικού ναού του Κάντιθ στην Ανδαλουσία, προκειμένου να συνοδεύσουν την Ακολουθία της Μεγάλης Παρασκευής. Γράφτηκε το 1786 και παρουσιάστηκε το μεσημέρι της Μεγάλης Παρασκευής 6 Απριλίου του 1787. Ο συνθέτης το ενορχήστρωσε αργότερα για κουαρτέτο εγχόρδων και ως ορατόριο.
To έργο αποτελείται από 9 μέρη (Εισαγωγή – Επτά Σονάτες – Επίλογος).
Εισαγωγή: Maestoso ed Adagio (Μεγαλοπρεπώς και Αργά)
Σονάτα Ι: «Pater, dimitte illis, quia nesciunt, quid faciunt» («Πάτερ, άφες αυτοίς, ου γαρ οίδασι τι ποιούσι», Λουκ. 23:34) – Largo (Πλατιά)
Σονάτα ΙΙ: «Hodie mecum eris in Paradio» («Σήμερον μετ’ εμού έση εν τω παραδείσω», Λουκ. 23:43) – Grave e cantabile (Σοβαρά και τραγουδιστά)
Σονάτα ΙΙΙ: «Mulier, ecce filius tuus» («Γύναι, ίδε ο υιός σου», Ιωάν. 19:26) – Grave (Σοβαρά)
Σονάτα IV: «Deus meus, Deus meus, utquid dereliquisti me?» (« «Θεέ μου, Θεέ μου, ίνα τι με εγκατέλειπες;», Ματθ. 27:46) – Largo (Πλατιά)
Σονάτα V: «Sitio» («Διψώ», Ιωάν. 19:28) – Adagio (Αργά)
Σονάτα VI : «Consummatum est» («Τετέλεσται», Ιωάν. 19:30) – Lento (Αργά)
Σονάτα VII: «In manus tuas, Domine, commendo spiritum meum» («Πάτερ, εις χείρας σου παρατίθεμαι το πνεύμα μου», Λουκ. 23:46) – Largo (Πλατιά)
Επίλογος: Il Terremoto (Ο Σεισμός) – Presto e con tutta la forza (Πολύ Γρήγορα και με όλη την δύναμη)
1ο Πειραματικό Γυμνάσο Χανίων, Μεγάλη Τετάρτη 16 Απριλίου 2025, 9 μμ.
Στο πιάνο Μαρία Βλαχοδήμου και Αντώνης Κωστόπουλος
Είσοδος ελεύθερη