Επιστρέφει τον Δεκέμβριο η παράσταση “Όλοι παίζουν. Βγαίνει η Νόρα ”, μια σκηνική σύνθεση πάνω στο Κουκλόσπιτο του Ε. Ίψεν , στο Πολιτιστικό & Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου από την Εταιρεία Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών BEHOLD
Μετά την ιδιαίτερα επιτυχημένη πρώτη παρουσίασή της στο Ηράκλειο την άνοιξη του ‘25, η παράσταση «Όλοι παίζουν. Βγαίνει η Νόρα» σε σκηνοθεσία Ρίας Μεντηλίδου, επιστρέφει στο Πολιτιστικό & Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου. Λίγο πριν τα Χριστούγεννα του 2025 – την εποχή όπου εκτυλίσσεται και η ίδια η δράση του έργου – η Νόρα ξαναβγαίνει στη σκηνή για έναν περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.
Επιχειρώντας να αναδείξει τους μηχανισμούς εξουσίας και την αόρατη μικρο-βία σε οικογενειακές, φιλικές και εργασιακές σχέσεις μέσα (και) από το πρίσμα των έμφυλων στερεοτύπων και των κοινωνικών ρόλων που καλούμαστε – συνειδητά ή ερήμην μας – να υπηρετήσουμε στην “αγία” καθημερινότητα, η παράσταση δημιουργεί ένα σύγχρονο συμβολικό περιβάλλον με τους ηθοποιούς να εναλλάσσουν συνεχώς ρόλους επί σκηνής και την Μαρία Κριτσωτάκη να παράγει ζωντανά διαφορετικά ηχητικά και μουσικά τοπία με τη φωνή της, προσδίδοντας στην παράσταση έναν επιπλέον αφηγηματικό άξονα.

«Μια γυναίκα δεν μπορεί να είναι ο εαυτός της στη σύγχρονη κοινωνία γιατί είναι μια αποκλειστικά ανδροκρατούμενη κοινωνία»
Henrik Ibsen
Το Κουκλόσπιτο, από τα πιο πολυπαιγμένα έργα του Νορβηγού συγγραφέα, εξακολουθεί να προκαλεί συζητήσεις, ερμηνείες και διασκευές σε όλον τον κόσμο, από την πρώτη του παρουσίαση στο Βασιλικό Θέατρο της Κοπεγχάγης στις 21 Δεκεμβρίου 1879, έως και σήμερα. Η κοινωνία της εποχής του Ίψεν εξετάζεται και περιγράφεται – σαν σε μικροσκόπιο – με φόντο το ευτυχισμένο σπιτικό των Τόρβαλντ και Νόρας Χέλμερ και των τριών παιδιών τους. Σε ένα εξιδανικευμένο περιβάλλον ελεγχόμενων συνθηκών και σαφών περιορισμών, ένα ιδανικό ζευγάρι έχει αναλάβει αδιαμαρτύρητα τους ρόλους που η κοινωνία τούς έχει κληροδοτήσει από γενιά σε γενιά. Παραμονή Χριστουγέννων στο σπίτι των Χέλμερ, η Νόρα προσπαθεί με κάθε τρόπο να κρύψει από τον σύζυγό της το μυστικό που μέχρι πρότινος ήταν “η χαρά και η περηφάνεια” της και που τώρα η αποκάλυψή του απειλεί να τινάξει στον αέρα την οικογενειακή γαλήνη της κοινής τους συζυγικής ζωής. Περιμένοντας το “θαύμα” να συμβεί, δεν γνωρίζει πως ταυτόχρονα διανύει την προσωπική της διαδρομή προς μια βίαιη ενηλικίωση που θα θέσει σε αμφισβήτηση καθετί παραδεδεγμένο και αυτονόητο μέχρι τότε. Στην παράσταση «Όλοι παίζουν. Βγαίνει η Νόρα», έξι πρόσωπα – τρεις γυναίκες και δύο άντρες ηθοποιοί, καθώς και μία μουσικός και τραγουδίστρια – «παγιδεύονται» στο μεταίχμιο ανάμεσα σε μυθοπλασία και πραγματικότητα, ανάμεσα στον Ρόλο και το Πρόσωπο. Προσπαθώντας να ισορροπήσουν ανάμεσα στο “εκεί και τότε” της ιστορίας της Νόρας και στο “εδώ και τώρα” της πραγματικότητας που μας περιβάλλει, βρίσκουν τα δικά τους βήματα με συνοδοιπόρους τους τα δραματικά πρόσωπα του Ίψεν, δίνουν φωνή στο ανείπωτο των διαπροσωπικών σχέσεων. Εναλλάσσοντας συνεχώς ρόλους μεταξύ τους, κατασκευάζουν το προσωπείο που τους ζητείται κάθε φορά προσπαθώντας να επιβιώσουν μέσα στην κατασκευή που τους κληροδοτήθηκε. Οι αόρατες διαδρομές των ηρώων, οι καταπιεσμένες φύσεις που επαναστατούν υπόκωφα, φανερώνονται μπροστά στα μάτια των θεατών καθώς το περίβλημα του Κουκλόσπιτου λίγο λίγο διαρρηγνύεται. Από τους ρόλους του Κουκλόσπιτου, φτάνουμε σε εκείνους τους ρόλους που ως γυναίκες και άντρες μεγαλωμένοι στην Ελλάδα του ‘80 και έπειτα, κληθήκαμε και καλούμαστε ακόμη να παίζουμε.
Το 1879 ο Ίψεν αποκάλυπτε από σκηνής στους τότε θεατές πως Νόρες ζούσαν ανάμεσά τους. Σήμερα;
ΧΕΛΜΕΡ: Μιλάς λες κι είσαι παιδί. Δεν καταλαβαίνεις την κοινωνία μέσα στην οποία ζεις.
ΝΟΡΑ: Όχι, δεν την καταλαβαίνω, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Πρέπει όμως να την ανακαλύψω μόνη μου και να αποφασίσω, ποιος έχει δίκιο:
η κοινωνία ή εγώ ;

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ
Απόδοση κειμένου – Σκηνοθεσία – Δραματουργία: Ρία Μεντηλίδου
Ηχητική δραματουργία: Μαρία Κριτσωτάκη
Κινησιολογία: Εβίτα Τσακαλάκη
Σχεδιασμός φωτισμού: Ελένη Χούμου
Βοηθός σκηνοθεσίας: Στέλλα Κουφάκη
Βοηθός παραγωγής – Φωτογραφίες promo-Social Media: Γωγώ Καλλιγιαννάκη
Κινηματογράφηση παράστασης: Νικόλας Λεβεντάκης, Μάνος Βιδάκης
Σχεδιασμός μακιγιάζ: Τζωρτζίνα Χατζηελευθερίου
Επί σκηνής: Αλίκη Ατσαλάκη, Θοδωρής Θεοδωρίδης, Ίριδα Μπάμη, Γιώργος Σοφικίτης, Χρυσούλα Φλαμπούτογλου και η μουσικός Μαρία Κριτσωτάκη
ΑΦΙΣΑ| Σχεδιασμός: Μαργαρίτα Κονδυλάκη [MotiveCreative],Φωτογραφία: Γωγώ Καλλιγιαννάκη, Styling: Μάγδα Δήμου, MUA: Τζωρτζίνα Χατζηελευθερίου
Παραγωγή: BEHOLD ΑΜΚΕ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Ημερομηνίες διεξαγωγής: από Παρασκευή 12/12 έως και Δευτέρα 15/12 & από Παρασκευή 19/12 έως και Δευτέρα 22/12
Ώρα έναρξης: Παρασκευή 21:15, Σάββατο διπλή 18:30 και 21:15, Κυριακή 20.00, Δευτέρα 21:15
Χώρος διεξαγωγής: Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου – Πειραματική Σκηνή (Λεωφ. Νικολάου Πλαστήρα 49)
και στην είσοδο του θεάτρου 30’ πριν την έναρξη της παράστασης.
Τιμή εισιτηρίου: 15 € (κανονικό) || 12 € (φοιτητικό/μαθητικό, ανέργων, ΑμεΑ, σπουδαστές δραματικών σχολών, ΠΕΣΥΘ, ομαδικό άνω των 10 ατόμων) || Ατέλεια ΣΕΗ
Επικοινωνία: τηλεφωνικά στο 6979031752 (καθημερινές 11.00 – 14.00) & στο beholdtheatre@gmail.com
Λίγα λόγια για την ομάδα
Η Εταιρεία Θεάτρου & Παραστατικών Τεχνών BEHOLD είναι μια επαγγελματική εταιρεία καλλιτεχνικής δημιουργίας με έδρα το Ηράκλειο Κρήτης. Συστάθηκε το 2021 από τον Θοδωρή Θεοδωρίδη και την Ρία Μεντηλίδου. Ο πυρήνας των σταθερών συνεργατών της εταιρείας αποτελείται επίσης από τις θεατρολόγους και ηθοποιούς Αλίκη Ατσαλάκη, Ίριδα Μπάμη και Χρυσούλα Φλαμπούτογλου, την εικονογράφο και performer Ευτυχία Τσουκαλά, τον μουσικό
Μανόλη Μανουσάκη, την εκπαιδευτικό Στέλλα Κουφάκη και την αρχιτέκτονα Γωγώ Καλλιγιαννάκη.
Μέχρι στιγμής η Εταιρεία έχει παρουσιάσει τις εξής παραστάσεις:
“Η ιστορία του Βίκτωρα και της Μαρίας”, Θέατρο μέσα στην τάξη με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό, του Τάσου Αγγελόπουλου, 2022-2025, σε σχολικές μονάδες της Κρήτης.
“Θα σ’ αγαπώ και του χρόνου”, της Νάντιας Δαλκυριάδου, παράσταση για βρέφη από 6 μηνών έως και 2 ετών, Κέντρο Χορού & Παραστατικών Τεχνών «Σίκιννις», Ηράκλειο Κρήτης 2024-2025
“Το μυστικό του δέντρου”, πολυμεσική παράσταση για παιδιά, με θέμα το δέντρο της χαρουπιάς και την κλιματική κρίση, στο πλαίσιο του θεσμού του ΥΠΠΟ “Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023”.Χαρουπόμυλος Πανόρμου Ρεθύμνου, Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης.
“Limen. Μια μουσική performance για τη μνήμη του μέλλοντος”, μουσικοθεατρική performance με αφορμή τα 100 χρόνια από το 1922, στα πλαίσια του θεσμού του ΥΠΠΟΑ
“Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2022”, με την υποστήριξη του Δήμου Ηρακλείου. Ενετικό Φρούριο Κούλες.
“Στη σκιά του Πλάτανου. Τόπος και μνήμη στη συνοικία της Σπλάντζιας”, πολυφωνική performance θεάτρου ντοκουμέντο – σε συνεργασία με το πολυφωνικό γυναικείο σχήμα Lali Toupli, στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Ανοιχτά Πανιά» του Δ. Χανίων.
“Ο Ταχυδρόμος”, του Γιώργου Παπαδάκη, διασκευή για το θέατρο του βραβευμένου με κρατικό βραβείο μυθιστορήματος 2019 έργου των εκδόσεων ΕΣΤΙΑ, σε περιοδεία στο νησί της Κρήτης.


