Ξενοδοχεία: Χαμένο το πρώτο 6μηνο του 2021 – Πρόβλημα οι ανείσπρακτες οφειλές

Πρέπει να διαβάσετε

Χαμένο φαίνεται ότι θα είναι και το πρώτο εξάμηνο του 2021 για τον ελληνικό τουρισμό, ενώ την ίδια στιγμή ο κλάδος των ξενοδοχείων δεν έχει να αντιμετωπίσει μόνο τη λειτουργική ζημία από το περασμένο καλοκαίρι, αλλά και τεράστια ποσά από ανείσπρακτο τζίρο και δραματικά συρρικνωμένες προκαταβολές για το 2021 που αντιστοιχούν σε ποσό σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου ευρώ.

Συγκεκριμένα, ο ανείσπρακτος τζίρος αγγίζει το 15,2% του συνόλου και φτάνει τα 278.365.800 ευρώ. Την ίδια στιγμή η συρρίκνωση των προκαταβολών για την τρέχουσα χρονιά ανέρχεται σε 83,3% με αποτέλεσμα τη δημιουργία επιπλέον ελλείμματος ύψους 900 εκατομμυρίων ευρώ για τον κλάδο της ελληνικής ξενοδοχίας.  Τα προγράμματα ενίσχυσης του κλάδου κατάφεραν να καλύψουν κατά μέσο όρο το 33% των αναγκών ρευστότητας των ξενοδοχείων, οι οποίες θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν για αρκετό καιρό ακόμα.

Στα συμπεράσματα αυτά κατέληξε μεταξύ άλλων η ετήσια Έρευνα του ΙΤΕΠ για τις επιπτώσεις της πανδημίας στα ξενοδοχεία, η οποία έγινε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΞΕΕ). Στο πλαίσιο της παρουσίασης της έρευνας ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός ήταν ξεκάθαρος ως προς την ανάγκη ενίσχυσης της ρευστότητας των ελληνικών ξενοδοχείων ως προϋπόθεση για να παραμείνει ισχυρός ο κλάδος, καθώς υπέστη καίρια πλήγματα εξ αιτίας της δραματικής συρρίκνωσης της τουριστικής αγοράς το 2020.

Σύμφωνα με τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας:

  1. – Μόνο 1 από τα 5 ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας κατάφεραν να μείνουν ανοιχτά φέτος σε σχέση με αυτά που λειτουργούσαν την ίδια περίοδο του 2019. Από τα 3.965 ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας της χώρας, μετά το 1ο lockdown επαναλειτούργησε το 59% αυτών (2.328 ξενοδοχεία) και από αυτά το 63% αναγκάστηκε να ξανακλείσει μέχρι το τέλος του 2020. Ανοιχτά παρέμειναν τον Δεκέμβριο του 2020 τελικά μόνον 863 ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας που αντιπροσωπεύουν το 22% του συνόλου.
  2. – Η μέση περίοδος λειτουργίας των εποχιακών ξενοδοχείων το 2020 συρρικνώθηκε στους 3,2 μήνες και των συνεχούς λειτουργίας στους 7 μήνες λόγω των έκτακτων συνθηκών που δημιουργήθηκαν.
  3. – Η μέση πληρότητα Ιουλίου – Σεπτεμβρίου στο σύνολο του ξενοδοχειακού δυναμικού περιορίστηκε στο 23,1%. Είναι χαρακτηριστικό πως οι συνολικές πωλήσεις δωματίων του τριμήνου Ιουλίου – Σεπτεμβρίου του 2020 ήταν λιγότερες από τις αντίστοιχες πωλήσεις μόνο του Σεπτεμβρίου του 2019.
  4. – Ο τζίρος των ξενοδοχείων το 2020 μειώθηκε κατά 78% σε σχέση με το 2019. Ετσι από τα 8,35 δισεκατομμύρια ευρώ του 2019 έπεσε πέρυσι σε 1,8 δισεκ. Ευρώ.
  5. – Τα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη στήριξη του ξενοδοχειακού κλάδου, κάλυψαν μέχρι στιγμής το 1/3 κατά μέσο όρο των συνολικών αναγκών ρευστότητας των ξενοδοχείων.

Με την αρωγή των σχετικών προγραμμάτων στηρίχθηκε η απασχόληση σε όσα ξενοδοχεία κατάφεραν να λειτουργήσουν το 2020. «Τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας των Ελληνικών Ξενοδοχείων επιβεβαιώνουν το πρωτόγνωρο μέγεθος της κρίσης που αντιμετώπισαν το 2020. Το 2021 ξεκινάει επίσης με πολλούς αστάθμητους παράγοντες και ερωτηματικά. Η συνέχιση της ενίσχυσης της ρευστότητας είναι το οξυγόνο που χρειάζεται επειγόντως ο κλάδος για να παραμείνει ισχυρός. Όχι μόνο προς όφελος των επιχειρήσεων και των εργαζομένων τους αλλά και προς όφελος της εθνικής οικονομίας συνολικά και όλων των κλάδων που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το ελληνικό ξενοδοχείο και καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα της ελληνικής επιχειρηματικότητας», σημείωσε σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, Αλέξανδρος Βασιλικός.

Συνολικά τη χρονιά που πέρασε άνοιξε το 60% του συνόλου των 9.971 ξενοδοχείων, ωστόσο σοβαρά επηρεασμένη από την κρίση της πανδημίας ήταν η διάρκεια λειτουργίας με αποτέλεσμα στο τέλος Δεκεμβρίου να παραμένουν ανοιχτά μόνο 863 ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας, ενώ η πλειοψηφία των εποχικών ξενοδοχείων έκλεισε τον Σεπτέμβριο.

Ο κ. Βασιλικός εξέφρασε για ακόμα μία φορά το αίτημα του τουριστικού κλάδου για την υιοθέτηση μιας ενιαίας ευρωπαϊκής πολιτικής για την επόμενη τουριστική περίοδο, ενώ σημείωσε πως η επιστολή του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη αναφορικά με τα πιστοποιητικά εμβολιασμών είναι στη σωστή κατεύθυνση και στην κατάλληλη χρονική στιγμή δεδομένου ότι αφήνει τα χρονικά περιθώρια ώστε να υιοθετηθεί μία κοινή στάση από όλα τα κράτη – μέλη της Ε.Ε. Σε ό,τι αφορά τον κλάδο εντός του επόμενου μήνα θα παραδοθούν στην κυβέρνηση και 4 ειδικές μελέτες που θα αποτυπώνουν την κατάσταση σε ισάριθμους βασικούς τομείς (ενέργεια, τεχνολογία, δεξιότητες απασχολουμένων και προσβασιμότητα) ωστε να ληφθούν υπόψη στην κατάθεση προτάσεων για το Ταμείο Ανάκαμψης.

Επέκταση της αξίας των ταξιδιωτικών vouchers από τους ξενοδόχους

Ανοιχτή και για το 2021 θα είναι η δυνατότητα των εταιριών να προσφέρουν στους εργαζόμενους τους  διατακτικές αξίας μέχρι 300 ευρώ για κατανάλωση με σκοπό την ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού, η αξία των οποίων μάλιστα θα αυξάνεται κατά 20% από τους ξενοδόχους. Οι διατακτικές αυτές απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος για μισθωτή εργασία και ασφαλιστικές εισφορές και αποτελούν μια καθιερωμένη πρακτική στις επιχειρήσεις για μπόνους στους εργαζομένους τους, όπως π.χ. η κάρτα εστίασης, οι αγορές σε σουπερμάρκετ κ.ο.κ.

Αν και η ρύθμιση ισχύει από τον περασμένο Ιούλιο, δεν είχε ευρεία ανταπόκριση στην αγορά και γι’ αυτό το λόγο η κυβέρνηση, μετά από εισήγηση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, έχει εκφράσει την πρόθεση να επεκτείνει και  για το 2021 τη διατακτική ενίσχυσης του εσωτερικού τουρισμού. Το ΞΕΕ με στόχο να καταστήσει το πρόγραμμα πιο ελκυστικό θα προσφέρει εκ μέρους των ξενοδοχείων που συμμετέχουν σ’ αυτό μία αύξηση της αξίας της διατακτικής κατά 20%. Αυτό σημαίνει ότι οι κάτοχοι της διατακτικής θα μπορούν να απολαύσουν υπηρεσίες 20% επιπλέον της ονομαστικής τους τιμής (π.χ. εάν ένας πελάτης ξοδέψει 100 ευρώ για την πληρωμή μιας διανυκτέρευσης από την κάρτα θα παίρνει υπηρεσίες αξίας 120ευρώ ή εάν κάποιος ξοδέψει 300 ευρώ θα πάρει υπηρεσίες αξίας 360 ευρω).

Πρακτικά, σύμφωνα με το Επιμελητήριο, θα εκδίδεται από τον εργοδότη μία προπληρωμένη κάρτα (holiday voucher), στην οποία θα μπαίνουν οι διατακτικές αξίας έως 300 ευρώ. Η κάρτα θα δίνει τη δυνατότητα στους εργαζομένους να καταναλώσουν το ποσό σε όλα τα ξενοδοχεία που θα έχουν δηλώσει συμμετοχή. Παράλληλα θα δημιουργηθεί ειδική εφαρμογή που θα συνοδεύει την κάρτα, μέσω της οποίας ο χρήστης θα μπορεί εύκολα να αναζητήσει τα συνεργαζόμενα ξενοδοχεία, τα οποία θα έχουν πλήρη παρουσίαση με τις προσφορές τους και να επιλέξει το ξενοδοχείο της αρεσκείας του.

Πηγή: ethnos.gr 

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα