Τρίτη, 14 Οκτωβρίου, 2025
16.6 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

«Βροχή» οι καταγγελίες πολιτών στην ΑΑΔΕ για αποδείξεις, φοροδιαφυγή

Πρέπει να διαβάσετε

Μεγάλη είναι η ανταπόκριση των πολιτών στην προσπάθεια πάταξης της φοροδιαφυγής, με περισσότερες από 30.000 καταγγελίες να έχουν κατατεθεί από την αρχή του 2025 μέχρι και τις 10 Οκτωβρίου. Οι αναφορές αφορούν κυρίως φορολογικές και τελωνειακές παραβάσεις, αλλά και περιστατικά διαφθοράς στο Δημόσιο, και γίνονται μέσω της ειδικής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ ή της εφαρμογής «Appodixi».

Πρόκειται για ένα από τα πιο ενεργά εργαλεία συμμετοχής των πολιτών στον έλεγχο της φορολογικής συμμόρφωσης, με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων να αναγνωρίζει τη συμβολή τους ως κρίσιμη στην αύξηση των δημοσίων εσόδων. Ενδεικτικά, τα φορολογικά έσοδα για το 2025 εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 2,2 δισ. ευρώ, έναντι 1,7 δισ. ευρώ το 2024.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ κατατίθενται καθημερινά πάνω από 100 καταγγελίες, κυρίως για αποδείξεις που κρίνονται προβληματικές ή μη διαβιβασμένες. Οι περισσότερες προέρχονται από καταναλωτές που σκανάρουν αποδείξεις μέσω της εφαρμογής «Appodixi», εστιάζοντας κυρίως σε συναλλαγές με πρατήρια καυσίμων, εστιατόρια, καφέ-μπαρ και ταβέρνες. Συνολικά, οι καταγγελίες των τελευταίων ετών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών μέσω σκαναρίσματος, προσεγγίζουν τις 280.000.

Τα τελευταία δύο χρόνια μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «Καταγγελίες Πολιτών» έχουν υποβληθεί:

– 56.898 καταγγελίες για φορολογικές παραβάσεις, εκ των οποίων οι 50.120 ήταν ανώνυμες.

– 864 καταγγελίες για τελωνειακές παραβάσεις και λαθρεμπόριο.

– 7.927 καταγγελίες για περιστατικά διαφθοράς υπαλλήλων του Δημοσίου.

Οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να καταγγέλλουν περιστατικά είτε επώνυμα είτε ανώνυμα, επιλέγοντας θεματικές όπως φορολογικές παραβάσεις, τελωνειακά αδικήματα και ζητήματα ακεραιότητας ή διαφθοράς. Οι καταγγελίες δρομολογούνται αυτόματα στις αρμόδιες υπηρεσίες για περαιτέρω έλεγχο.

Η εφαρμογή «Appodixi» έχει εγκατασταθεί από περισσότερους από 300.000 χρήστες και επιτρέπει τον άμεσο έλεγχο της νομιμότητας των αποδείξεων. Από τις αρχές του 2025 μέχρι και τον Οκτώβριο μέσω της εφαρμογής έχουν σκαναριστεί περίπου 15.000 αποδείξεις, με σχεδόν τις μισές να συνοδεύονται από τα στοιχεία του καταγγέλλοντος. Συνολικά, από την έναρξη της λειτουργίας της εφαρμογής έχουν σκαναριστεί 214.376 αποδείξεις, εκ των οποίων 97.600 υποβλήθηκαν επώνυμα.

Παράλληλα, οι Υπηρεσίες Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (ΥΕΔΔΕ) προχωρούν πλέον στη συστηματική αξιολόγηση των πληροφοριών-καταγγελιών που συγκεντρώνονται, ώστε να ιεραρχούνται οι υποθέσεις και να δίνεται προτεραιότητα σε εκείνες με το μεγαλύτερο ελεγκτικό ενδιαφέρον. Με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή συγκροτήθηκαν τριμελείς επιτροπές στις ΥΕΔΔΕ Αττικής, Θεσσαλονίκης, Πάτρας και Ηρακλείου, με στόχο τη διαρκή επεξεργασία των καταγγελιών και την ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού. Σύμφωνα με την απόφαση καθορίζεται συγκεκριμένο πρωτόκολλο αξιολόγησης, διαχείρισης και ιεράρχησης των καταγγελιών, που θα αποτελέσει τη βάση για τον ετήσιο προγραμματισμό των ελέγχων.

Κεντρικό ρόλο στη νέα διαδικασία έχει η βαθμολόγηση κάθε καταγγελίας, με κλίμακα από 0 έως 4, ανάλογα με τη βαρύτητα και την αναγκαιότητα προτεραιότητας του ελέγχου. Οι υποθέσεις κατηγοριοποιούνται από «άνευ ενδιαφέροντος» έως «άμεσης/ταχείας επέμβασης». Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί:

– Με 0 αξιολογούνται οι υποθέσεις χωρίς ενδιαφέρον, οι οποίες τίθενται στο αρχείο.

– Με 1 βαθμολογείται η πληροφορία μικρού ενδιαφέροντος.

– Με 2 η πληροφορία που είναι ενδιαφέρουσα και σημαντική και χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση.

– Mε 3 η πληροφορία που θεωρείται εξόχως σημαντική και διαβιβάζεται για διερεύνηση.

– Με 4 η καταγγελία που απαιτεί άμεση και ταχεία επέμβαση.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα