Στη διαρκή επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής συζητήθηκε χθες Τετάρτη 28 Μαΐου η κύρωση της σύμβασης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο και σήμερα Πέμπτη 29/5 εισάγεται προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής.
Στη χθεσινή συνεδρίαση συμμετείχαν ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός, ο Δήμαρχος Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας και άλλοι δήμαρχοι του νησιού μέσω τηλεδιάσκεψης, βουλευτές και 23 εκπρόσωποι φορέων από όλη την Κρήτη, οι οποίοι στις τοποθετήσεις τους έκαναν ειδική αναφορά στα διόδια, στους κόμβους, στις προσφυγές αλλά σε μια σειρά από άλλα ζητήματα.
Στ. Αρναουτάκης: «Το έργο του ΒΟΑΚ δεν μπορεί να είναι αποσπασματικό ή τμηματικό, αλλά οφείλει να καλύψει το σύνολο του νησιού»
Για το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης, ο κ. Αρναουτάκης κατά την παρέμβασή του στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής έκανε λόγο στην τοποθέτησή του αναφέροντας ότι: «Το έργο του ΒΟΑΚ δεν μπορεί να είναι αποσπασματικό ή τμηματικό, αλλά οφείλει να καλύψει το σύνολο του νησιού, από την Κίσσαμο έως τη Σητεία, με όρους ισόρροπης ανάπτυξης και κοινωνικής δικαιοσύνης», ενώ για την κύρωση παραχώρησης του έργου του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο τόνισε χαρακτηριστικά ότι «δεν μπορεί η Κρήτη να παραμείνει διαιρεμένη και ο ΒΟΑΚ πρέπει να είναι ενιαίος και να καλύπτει όλο το νησί». Στο πλαίσιο αυτό ζήτησε την άμεση δρομολόγηση της μελέτης για την υλοποίηση του έργου μέχρι τη Σητεία και την υλοποίηση των ώριμων μελετών που υπάρχουν έως την Παχειά Άμμο. Σε ό,τι αφορά τα κομβικά σημεία σύνδεσης του ΒΟΑΚ και τη διόρθωση του σχεδιασμού στο μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ από τα Χανιά έως το Ηράκλειο, ο περιφερειάρχης Κρήτης τόνισε πως πρέπει να υλοποιηθεί για τα Χανιά η απαραίτητη η σύνδεση του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο και τη Σούδα.
Για το Ρέθυμνο επισήμανε το σοβαρό πρόβλημα με τις υφιστάμενες μελέτες και ζήτησε να ληφθούν υπόψη οι ομόφωνες αποφάσεις των θεσμικών οργάνων, ενώ υπογράμμισε πως για τον δήμο Μαλεβιζίου υπάρχει ανάγκη για βελτίωση της πρόσβασης και λύση στα κυκλοφοριακά προβλήματα.
Για το Ηράκλειο τόνισε την ανάγκη για αναβάθμιση της πρόσβασης σε κατοικημένες περιοχές με έντονη κυκλοφορία. Ζήτησε την άμεση ενεργοποίηση του τούνελ στην περιοχή του Κακού Όρους, όπως είχε ομόφωνα προτείνει το Περιφερειακό Συμβούλιο, έργο κρίσιμο για το περιβάλλον και την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας.
Για τα διόδια ο κ. Αρναουτάκης εξέφρασε την αντίθεσή του στην εφαρμογή διοδίων για τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών, χωρίς εναλλακτικές διαδρομές και ζήτησε απαλλαγή ή σημαντικές εκπτώσεις για τους μόνιμους κατοίκους στις πόλεις.
Κλείνοντας την παρέμβασή του, ο περιφερειάρχης υπογράμμισε την ενότητα όλων των θεσμικών εκπροσώπων της Κρήτης, ανεξαρτήτως πολιτικής προέλευσης, στη διεκδίκηση του μεγάλου αναπτυξιακού έργου του ΒΟΑΚ.
«Η Περιφέρεια Κρήτης βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της διεκδίκησης. Είμαστε όλοι μαζί, περιφερειακοί σύμβουλοι, δήμαρχοι, βουλευτές όλων των κομμάτων, ενωμένοι, για να γίνει πράξη το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης, για εμάς και τα παιδιά μας», υπογράμμισε ο Σταύρος Αρναουτάκης.
ΒΟΑΚ: Οι απαιτήσεις του Δήμου Ηρακλείου στη Βουλή από τον Αλέξη Καλοκαιρινό
Στις εργασίες της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, στην οποία συζητείται η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, συμμετείχε και τοποθετήθηκε ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός, εκφράζοντας επιφυλάξεις για το έργο, παρά του ότι όπως επεσήμανε «ως Δήμαρχος Ηρακλείου, της μεγαλύτερης και κεντρικότερης πόλης της Κρήτης θα έπρεπε σήμερα, προσκεκλημένος στη Βουλή των Ελλήνων στη συζήτηση για τη σύμβαση παραχώρησης που προβλέπει την αναβάθμιση του μεγαλύτερου μήκους του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο, να είμαι ευτυχής. Δυστυχώς, διατηρώ σοβαρές επιφυλάξεις.».
Ο Αλέξης Καλοκαιρινός τόνισε ότι ο ΒΟΑΚ διέρχεται από τον αστικό ιστό του Ηρακλείου, διχοτομεί την πόλη σε ένα μήκος επτά χιλιομέτρων και σήμερα δεν υπάρχει καμιά «παράκαμψη Ηρακλείου», ούτε και πρόκειται να υπάρξει όπως δημοπρατήθηκε το έργο, επισημαίνοντας: «Την μεγαλύτερη παραχώρηση καλείται να κάνει το Ηράκλειο. Άνευ ανταλλάγματος; Το αντάλλαγμα για το άμεσο μέλλον θα είναι η κατά το δυνατόν θεραπεία, όπως θα δείξουμε παρακάτω. Ωστόσο, ο Δήμος Ηρακλείου, δεν παραιτείται από το αίτημα της πραγματικής νότιας παράκαμψης της πόλης σε εύλογο χρόνο και ζητούμε μια πολιτική δέσμευση για την άμεση έναρξη των σχετικών μελετών».
Ο Δήμαρχος Ηρακλείου παρουσίασε μια προς μια όλες τις αναγκαίες παρεμβάσεις της «παράκαμψης Ηρακλείου», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο και της μερικής υπογειοποίησης τμημάτων του ΒΟΑΚ στα όρια του αστικού ιστού. Επεσήμανε την ανάγκη να αναβαθμιστεί η κυκλοφοριακή λειτουργία του συστήματος αυτοκινητόδρομος – τοπικό οδικό δίκτυο – πόλη – λιμάνι, ώστε να αποφευχθούν χαοτικές καταστάσεις σε ώρες αιχμής και σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, λέγοντας ότι «Πρόκειται για θέματα ζωτικής σημασίας για το μέλλον του Ηρακλείου και την καθημερινότητα των πολιτών και των επισκεπτών του από τα οποία δεν δικαιούμαστε να αποστούμε ούτε κατ’ ελάχιστον». Επίσης, επεσήμανε την ανάγκη μη επιβολής διοδίων για τις αστικές μετακινήσεις στην περιοχή που θα συμπεριλαμβάνει και τον κόμβο του υφιστάμενου αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», ζήτησε επιτακτικά πολιτική δέσμευση και για εναλλακτική οδική σύνδεση του Ηρακλείου με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, καθώς και την επέκταση του ΒΟΑΚ στην ανατολική Κρήτη.
Το υπόμνημα που κατέθεσε ο δήμαρχος Ηρακλείου ενώπιον της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής:
«Για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο»
ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Η έλλειψη γνώσης των δεκαεπτά (17) προσαρτημάτων της Σύμβασης Παραχώρησης (βλ. αρ. 3.3.2), τα οποία δεν προσκομίστηκαν στη Βουλή, προκαλεί αβεβαιότητα στην κρίση πλείστων χωρίων της Σύμβασης που παραπέμπουν ακριβώς σε προσαρτήματα, και ιδιαίτερα στην Ειδική Συγγραφή Υποχρεώσεων (ΕΣΥ, προσάρτημα 2).
Ο Δήμος Ηρακλείου αναγνωρίζει την αναγκαιότητα αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Ωστόσο, το έργο, και ειδικότερα η λεγόμενη «παράκαμψη Ηρακλείου» όπως προδιαγράφεται στην προς κύρωση από τη Βουλή των Ελλήνων Σύμβαση Παραχώρησης παρουσιάζει σοβαρές ατέλειες, οι οποίες, αν δεν θεραπευθούν, θα υποβαθμίσουν την ποιότητα ζωής και το αστικό περιβάλλον και θα θέσουν σε κίνδυνο ζωές, περιουσίες και υποδομές.
Οι αντιρρήσεις του Δήμου Ηρακλείου έχουν ως εξής:
1. Εξαρχής ο Δήμος Ηρακλείου διεκδικούσε και διεκδικεί την κατασκευή μιας πραγματικής παράκαμψης του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος του Ηρακλείου. Ο σημερινός δρόμος διπλού κλάδου κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 2000, ενώ o αρχικός ένας κλάδος κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1970, όταν το Ηράκλειο είχε πληθυσμό λιγότερο από 90.000 κατοίκους και ο ΒΟΑΚ λειτουργούσε ως πραγματική παράκαμψη. Σήμερα η πόλη έχει πληθυσμό 180.000 κατοίκων και ο ΒΟΑΚ διέρχεται μέσα από τον αστικό ιστό της και τον διχοτομεί σε ένα μήκος επτά χιλιομέτρων.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε συμφωνήσει με την ανάγκη ευρύτερης νότιας παράκαμψης και είχε μελετήσει σχετικές λύσεις από το 2010 (Αναγνωριστική συγκοινωνιακή και γεωλογική μελέτη της ευρείας παράκαμψης Ηρακλείου, ΕΥΔΕ – ΒΟΑΚ, τότε Υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων). Δυστυχώς οι μελέτες εκείνες αγνοήθηκαν και επελέγη η ένταξη του σημερινού δρόμου στο Έργο Παραχώρησης διατηρώντας για τα επόμενα 40 χρόνια -τουλάχιστον- τη διχοτόμηση της πόλης χωρίς καμία ενημέρωση του Δήμου μέχρι την εκ του νόμου υποχρεωτική διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης μετά την ολοκλήρωση των μελετών, στο πλαίσιο έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων.
Σήμερα, λοιπόν, δεν υπάρχει καμιά παράκαμψη Ηρακλείου. Και με το έργο παραχώρησης όπως δημοπρατήθηκε δεν θα υπάρξει καμία παράκαμψη Ηρακλείου. Συνεπώς, την μεγαλύτερη παραχώρηση καλείται να κάνει το Ηράκλειο. Άνευ ανταλλάγματος; Το αντάλλαγμα για το άμεσο μέλλον θα είναι η κατά το δυνατόν θεραπεία, όπως θα δείξουμε αμέσως παρακάτω.
Ωστόσο, ο Δήμος Ηρακλείου, δεν παραιτείται από το αίτημα της πραγματικής νότιας παράκαμψης της πόλης σε εύλογο χρόνο και ζητούμε μια πολιτική δήλωση για την άμεση έναρξη των σχετικών μελετών.
2. Όπως είναι γνωστό, ο Δήμος Ηρακλείου έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας με Αίτηση Ακυρώσεως της τροποποίησης της ΑΕΠΟ του έργου του ΒΟΑΚ, τόσο για τυπικούς, όσο κυρίως, για ουσιαστικούς λόγους (βλ. συνημμένα 1, 2 & 3). Εδώ αναφέρονται οι ουσιαστικοί λόγοι: Η ένταξη του ΒΟΑΚ σε Σύμβαση Παραχώρησης, πέραν της φυσιολογικής ετήσιας αύξησης της κυκλοφορίας, θα επιφέρει αλλαγές που θα επιβαρύνουν δραματικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου, τόσον επειδή η γενικότερη αναβάθμιση του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο θα επιφέρει σημαντική αύξηση της κυκλοφορίας επ’ αυτού, όσο και επειδή η επιβολή διοδίων στον ΒΟΑΚ θα αποτρέψει τη χρήση του για τοπικές μετακινήσεις και θα επιβαρύνει σημαντικά το τοπικό αστικό οδικό δίκτυο του Ηρακλείου.
Για να αμβλυνθούν οι αρνητικές αυτές επιπτώσεις, είναι απαραίτητο
(α) να υποστηριχθούν οι καθημερινές αστικές μετακινήσεις ώστε να περιοριστεί το ρήγμα που προκαλεί ο ΒΟΑΚ στο πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου, και
(β) να αναβαθμιστεί η κυκλοφοριακή λειτουργία του συστήματος αυτοκινητόδρομος-τοπικό οδικό δίκτυο-πόλη-λιμάνι, ώστε να αποφευχθούν χαοτικές καταστάσεις στις ώρες αιχμής και σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Πρόκειται για θέματα ζωτικής σημασίας για το μέλλον του Ηρακλείου και την καθημερινότητα των πολιτών και των επισκεπτών του από τα οποία δεν δικαιούμαστε να αποστούμε ούτε κατ’ ελάχιστον.
Ο Δήμος Ηρακλείου έχει καταθέσει στο Υπουργείο Υποδομών και δημοσιοποιήσει δέσμη αναγκαίων παρεμβάσεων ώστε να ελαχιστοποιηθεί η επιβάρυνση της πόλης και η υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των χρηστών της. Οι απαιτήσεις αυτές έχουν στοιχειοθετηθεί στη βάση μελετών έγκριτων ειδικών επιστημόνων και δημοσίων φορέων.
Συνοπτικά, οι αναγκαίες παρεμβάσεις που συνιστούν απαιτήσεις του Δήμου Ηρακλείου αφορούν:
• Στον επανασχεδιασμό και την (ανα)κατασκευή των κόμβων, η λειτουργία των οποίων σχετίζεται με τη σύνδεση του ΒΟΑΚ με την πόλη και το λιμάνι, και συνεπώς θα συμβάλει και στην καλύτερη λειτουργία του ΒΟΑΚ.
[Επισημαίνονται οι προς ανασχεδιασμό / (ανα)κατασκευή κόμβοι ΠΑΓΝΗ (Πανεπιστημίου), Μεσσαράς-Τυμπακίου, Φοινικιάς, Παπαναστασίου (Κνωσσού), Κατσαμπά (Βιομηχανικής -Βιάννου)]
• Στην υπογειοποίηση τμημάτων της «παράκαμψης Ηρακλείου» στο μέρος που διέρχεται από τον αστικό ιστό και, εναλλακτικά ή συνδυαστικά, στον σχεδιασμό και την κατασκευή στεγάστρων (Covers), που θα αποδώσουν παράπλευρες και εγκάρσιες κινήσεις εκατέρωθεν του ΒΟΑΚ αλλά και σημαντικό κοινόχρηστο χώρο.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για τις θέσεις και διαστασιολογήσεις των στεγάστρων που εικονίζονται ανωτέρω, υιοθετείται από τον Δήμο Ηρακλείου η πρόταση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης (Ο.Α.Κ., Α.Π. 10970, 22/8/2022), «Απόψεις – Προτάσεις για την ΜΠΕ των παρακάμψεων των πόλεων του ΒΟΑΚ».
• Στον επανασχεδιασμό και το συνακόλουθο κατασκευαστικό έργο σε κάτω διαβάσεις, των οποίων ο σχεδιασμός και οι διαστάσεις είναι σήμερα από ελλιπείς έως επικίνδυνες, πέραν των πλευρικών επεκτάσεων τους για την ομαλή κυκλοφοριακή σύνδεση της πόλης του Ηρακλείου εκατέρωθεν του ΒΟΑΚ.
• Στην δημιουργία πλήρους παράπλευρου οδικού δικτύου σε όλο το μήκος της «παράκαμψης Ηρακλείου» για την εύρυθμη λειτουργία των παρόδιων χρήσεων κατοικίας, αλλά και των βιοτεχνικών εγκαταστάσεων, βορείως και νοτίως του ΒΟΑΚ, με δεδομένους τους πρόσθετους φόρτους που θα προέλθουν από το έργο παραχώρησης, όσο και σε απευκταίες περιπτώσεις έκτακτων συμβάντων επί του ΒΟΑΚ, όταν η κυκλοφορία του αυτοκινητόδρομου θα πρέπει να διοχετευθεί εκτός αυτού και να εξυπηρετηθεί προσωρινά από το τοπικό δίκτυο χωρίς να προκληθούν χαοτικές και επικίνδυνες καταστάσεις.
[ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η διπλή γέφυρα του Αλμυρού προτείνεται με την επιφύλαξη ενδεχόμενης εναλλακτικής πρότασης του Δήμου Μαλεβιζίου, στην οποία ο Δήμος Ηρακλείου προσχωρεί κατ’ αρχήν.]
• Στον σχεδιασμό και την κατασκευή των υδραυλικών έργων για απορροή και διόδευση των ομβρίων υδάτων από τον ΒΟΑΚ στους παρακείμενους φυσικούς αποδέκτες (ρέματα), με διασφάλιση της απαιτούμενης παροχετευτικότητας σύμφωνα με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας, κρίσιμο ζήτημα πολιτικής προστασίας της πόλης.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η αντιμετώπιση του ζητήματος (ζωής ή θανάτου) απαιτεί τροποποίηση του αρ. 6.2.5, σύμφωνα με το οποίο «ο Παραχωρησιούχος δεν ευθύνεται για την τυχόν ανεπάρκεια των αποδεκτών κατάντη του ‘Έργου Παραχώρησης πέραν των κατάντη ορίων διευθέτησης του υδατορέματος ή του ποταμού σύμφωνα με την εγκεκριμένη υδραυλική μελέτη και τους περιβαλλοντικούς όρους του Έργου Παραχώρησης».
• Στον εξαρχής του έργου σχεδιασμό και την εγκατάσταση ηχοπετασμάτων για την προστασία από τον κυκλοφοριακό θόρυβο των παρόδιων κατοικιών της πόλης (βλ. αρ. 11.3)
Επιπλέον, σε απόλυτη συνάφεια με τα ανωτέρω και με δεδομένο ότι, όπως προβλέπεται στην προς κύρωση Σύμβαση Παραχώρησης, «ο γενικός στόχος του Δημοσίου μέσω της παροχής, συντήρησης και λειτουργίας Έργου Παραχώρησης από τον Παραχωρησιούχο είναι η εξυπηρέτηση των μεταφορικών αναγκών του κοινού και των επιχειρήσεων με τον βέλτιστο τρόπο» (αρ. 10.6.4.1), παρίσταται η ανάγκη συνολικής κυκλοφοριακής μελέτης για το πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου, χωρίς την οποία βασικές πρόνοιες του Συστήματος Διαχείρισης Αυτοκινητοδρόμου (Asset Management System, αρ. 10.6.3) δεν είναι δυνατό να πραγματοποιηθούν. Ενδεικτικά αναφέρονται «Η ικανοποίηση της τρέχουσας και μελλοντικής ζήτησης μεταφορών» (10.6.4.1.(a)), «Η εξυπηρέτηση άλλων αναγκών των τοπικών κοινωνιών που συνδέονται με το Έργο Παραχώρησης και τις συναφείς με αυτό υποδομές (10.6.4.1.(c), απ’ όπου προκύπτει η ανάγκη μελέτης της κυκλοφοριακής σύνδεσης του ΒΟΑΚ με τον λιμένα Ηρακλείου), η «Βελτιστοποίηση της αλληλεπίδρασης άλλων μεταφορικών μέσων προς υποβοήθηση των πολυτροπικών μεταφορών επιβατών και εμπορευμάτων» (10.6.4.1.(e)), η «Ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων» (10.6.4.1.(j)), η «Παροχή αποδεκτού επιπέδου πρόσβασης για όλα τα είδη μεταφορών και σε όλες τις περιοχές του ‘Έργου Παραχώρησης» (10.6.4.1.(i)).
Με δεδομένα τα ανωτέρω, οφείλεται επίσης να γίνει σαφές και ρητό ότι η οικονομική απόδοση του Έργου στον Παραχωρησιούχο δεν μπορεί να λογίζεται και να γίνεται αποδεκτή ως παράγων ανάσχεσης αναπτυξιακών έργων κατασκευής και λειτουργίας άλλων μεταφορικών υποδομών που αποδίδουν κοινή ωφέλεια. Ιδιαιτέρως, ζητούμε να γίνει σαφές και ρητό, με πολιτική δήλωση, ότι ο σχεδιασμός και η κατασκευή οδικής σύνδεσης του Ηρακλείου με το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου με μικρότερη πραγματική χρονοαπόσταση είναι ανεξάρτητος από το έργο παραχώρησης του ΒΟΑΚ (σύμφωνα με το αρ. 6.4.2).
3. Κρίνεται αναγκαία η καθολική εξαίρεση από τα διόδια τέλη των αστικών τμημάτων του ΒΟΑΚ, και εν προκειμένω του τμήματος της «παράκαμψης Ηρακλείου». Ο ΒΟΑΚ διατρέχει το πιο αναπτυγμένο τμήμα της Κρήτης και αποτελεί τη μοναδική επιλογή για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων και παραγωγών της. Οι μετακινήσεις διεξάγονται κυρίως σε μικρές αποστάσεις και δεν μπορούν να διεξαχθούν μέσω άλλης εναλλακτικής διαδρομής.
Η πρόβλεψη για τη μη καταβολή διοδίων εντός των ορίων του Δήμου είναι ατελής και υπό σειρά προϋποθέσεων. Ατελής, γιατί περιλαμβάνει μόνο τα επιβατικά οχήματα και συνεπώς τα βαρέα οχήματα θα επιβαρύνουν την πόλη. Είναι δε απορίας άξιο ότι στις προϋποθέσεις περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση του Εθνικού Συστήματος Χρέωσης Ηλεκτρονικών Διοδίων που εκφεύγει από το πλαίσιο του συγκεκριμένου έργου και της υπό συζήτηση Σύμβασης Παραχώρησης.
Ενώ ο αρμόδιος υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών έχει δηλώσει ότι «δεν θα υπάρχουν διόδια στα αστικά τμήματα του ΒΟΑΚ», στη σύμβαση ορίζεται ρητώς ότι μέχρι τότε (έναρξη λειτουργίας ΕΣΧΗΔ), ο Παραχωρησιούχος δύναται να επιβάλλει διόδια σε όλους τους χρήστες με Μετωπικούς και Πλευρικούς Σταθμούς, και μάλιστα από την πρώτη περίοδο (Τ1) της παραχώρησης (αρ. 18.1.10, 18.2.1).
Επίσης, η παράλειψη του κόμβου του Αεροδρομίου από τον πίνακα (18.1.10) των κόμβων που εξυπηρετούν αστικές μετακινήσεις ακυρώνει σε μεγάλο βαθμό το μέτρο της εξαίρεσης οδηγώντας τα οχήματα μέσα στον αστικό ιστό και μάλιστα στην περιοχή στην οποία κατά τα επόμενα χρόνια θα συντελεσθεί η μέγιστη οικιστική ανάπτυξη της πόλης του Ηρακλείου. Αποτελεί αδήριτη ανάγκη η τροποποίηση του ως άνω Πίνακα ώστε να συμπεριληφθεί ο κόμβος του Αεροδρομίου.
4. Ο Δήμος Ηρακλείου εκφράζει τη διαφωνία του με την έως σήμερα παραμέληση της Σητείας και της Ιεράπετρας. Με τον ένα ή το άλλο τρόπο, ο ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο έως τον Άγιο Νικόλαο θα μετατραπεί σ’ έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Συνεπώς, η αναβάθμιση του τμήματος Άγιος Νικόλαος –Παχειά Άμμος – Σητεία / Ιεράπετρα, αποτελεί όρο εκ των ων ουκ άνευ για την ενιαία κοινωνική και παραγωγική λειτουργία της Κρήτης. Γίνεται κατανοητό ότι πρόκειται για δύσκολο έργο αλλά αυτός δεν είναι λόγος για να μην έχει αναζητηθεί και υλοποιηθεί μια βιώσιμη λύση σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες».
Μεν. Μποκέας: «Όχι διόδια για τους δημότες Μαλεβιζίου στην κίνηση τους εντός των ορίων του Δήμου στον νέο ΒΟΑΚ»
Την απαλλαγή των δημοτών του Μαλεβιζίου από την καταβολή διοδίων κατά την κυκλοφορία τους στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), εντός των ορίων του Δήμου και του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Ηρακλείου – Γαζίου, ζήτησε ο Δήμαρχος Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας, στο πλαίσιο της τοποθέτησής του στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ.
Ο Δήμαρχος υπογράμμισε με έμφαση ότι «ο Δήμος Μαλεβιζίου έχει σηκώσει και εξακολουθεί να σηκώνει δυσανάλογα βάρη, φιλοξενώντας επί δεκαετίες οχλούσες εγκαταστάσεις στην περιοχή των Λινοπεραμάτων – το εργοστάσιο της ΔΕΗ, τον μεγαλύτερο ΧΥΤΑ της Κρήτης και το κομβικό έργο της Μεγάλης Ενεργειακής Διασύνδεσης. Αυτό που ζητάμε είναι σεβασμός και δικαιοσύνη».
Στην έναρξη της τοποθέτησής του, ο Μενέλαος Μποκέας ξεκαθάρισε ότι ο νέος ΒΟΑΚ είναι ένα εμβληματικό έργο που η Κρήτη έχει απόλυτη ανάγκη. Ωστόσο, σημείωσε ότι «τα ευεργετικά του αποτελέσματα, όπως προβλέπονται σήμερα, δεν αφορούν το Μαλεβίζι» και υπενθύμισε πως ο Δήμος έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, διεκδικώντας τροποποιήσεις στα κρίσιμα σημεία της μελέτης.
Ο Δήμαρχος Μαλεβιζίου κατά την τοποθέτηση του υποστήριξε πως ο νέος ΒΟΑΚ θα πρέπει να απελευθερώσει τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό του Δήμου και όχι να τον συρρικνώσει, επιτρέποντας την απρόσκοπτη κίνηση οχημάτων και πεζών από το βόρειο προς το νότιο τμήμα της πόλης του Γαζίου.
Ολοκληρώνοντας την παρέμβασή του, ο Μενέλαος Μποκέας εξήρε τη συνεργασία με τον Υφυπουργό Υποδομών Νίκο Ταχιάο, επισημαίνοντας ότι η προσφυγή στο ΣτΕ θα αποσυρθεί μόνο εφόσον υιοθετηθούν τα αιτήματα του Δήμου Μαλεβιζίου, που σχετίζονται άμεσα με τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ασφάλεια των κατοίκων.
Ολόκληρη η τοποθέτηση του Δημάρχου Μαλεβιζίου και οι απαντήσεις τους στις ερωτήσεις που δέχτηκε από βουλευτές, βρίσκεται στο σύνδεσμο που ακολουθεί :
Γ. Μαρινάκης: «Έχουν γίνει λάθη στον σχεδιασμό, προσδοκώ σε ουσιαστικό διάλογο με τον παραχωρησιούχο σε επίπεδο μελέτης του έργου»
Ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης Γιώργης Μαρινάκης στην παρέμβασή του με την ιδιότητα του δημάρχου Ρεθύμνου επεσήμανε πως με την επίφαση «να μη χάνουμε χρόνο» το έργο αυτό «σχεδιάστηκε για εμάς, χωρίς εμάς με αποτέλεσμα να έχουν γίνει σοβαρά λάθη στον σχεδιασμό. Αγωνιώ όχι μόνο για τις προσφυγές στο ΣΤΕ από συγκεκριμένους δήμους αλλά ιδιαίτερα γιατί θα υπάρξουν πολλά προβλήματα κατά την κατασκευή. Είναι έργο πολύ δύσκολο και έχει υποτιμηθεί το θέμα των απαλλοτριωτέων. Δεν υπάρχει προπαρασκευή για αυτά. Εμείς σε συναντίληψη με τα τεχνικά επιμελήτρια Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης είχαμε κάνει προτάσεις συγκεκριμένες που τάχα δεν κουβεντιάστηκα για να μην χάσουμε χρόνο. Έχουμε χάσει ήδη τέσσερα χρόνια. Θεωρώ ότι ο παραχωρησιούχος θα τα βρει μπροστά του τα θέματα αυτά και ελπίζω να συνεννοηθεί μαζί μας για να μπορέσουμε να αμβλύνουμε ό,τι έχει λάθος σχεδιαστεί».
Ο κ. Μαρινάκης σημείωσε με έμφαση ότι για το Ρέθυμνο σχεδιάστηκε «Ό,τι φθηνότερο, ευτελέστερο μπορούσε να σχεδιαστεί» περιγράφοντας μια ασφυκτική πίεση σε μια πόλη που αναπτύσσεται ταχύτατα πληθυσμιακά και τουριστικά. Ο ίδιος έκανε αναφορά στον περιφερειακό δρόμο, έργο το οποίο όπως είπε είχε αντιληφθεί ο Γεώργιος Σουφλιάς επί υπουργίας του και το οποίο ακόμα το μελετούμε και το οποίο πρέπει να είναι όπως είπε παράλληλο έργο του ο ΒΟΑΚ «για να μην πω πρωθύστερο έργο. Πρέπει να προηγηθεί του ΒΟΑΚ για να μην πνιγεί η πόλη όχι μόνο κυκλοφοριακά αλλά και από θέματα πολιτικής προστασίας».
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου υπογράμμισε την απουσία πρόβλεψης έστω ημικόμβου για εκτόνωση της πίεσης της πόλης από τον κλειστό αυτοκινητόδρομο, ενώ όπως είπε «έχουμε απουσία υδραυλικών έργων παρά τις σημερινές συνθήκες που ευνοούν τα πλημμυρικά φαινόμενα, ιδιαίτερα στον ανατολικό δρόμο».
Επίσης πρόσθεσε ότι «Ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος στο Ρέθυμνο δεν έχει καν λωρίδες έκτακτης ανάγκηςδιότι φυσικά αφού ακολουθήθηκε η παλιά χάραξη δεν μπορούσε τεχνικά να γίνει». Σημείωσε ότι για το Ρέθυμνο είναι ζωτικής σημασίας η κατασκευή του ΒΟΑΚ όσο και η σύνδεση του αεροδρομίου Χανίων με τη Σούδα. Επίσης για τον κόμβο Τυμπακίου διερωτήθηκε «Είναι δυνατόν να μιλάμε ότι θα καλυφθεί μια χάραξη εγκληματική παρελθόντων χρόνων με φωτεινούς σηματοδότες;» και τόνισε ότι: «Θεωρώ ότι προσπαθήσαμε να κάνουμε ό,τι πιο τσιγγούνικο μπορούσαμε για το Ρέθυμνο. Είναι οφθαλμοφανές αυτό».
Κλείνοντας είπε ότι προσδοκά σε έναν διάλογο με τον παραχωρησιούχο για να διορθωθούν πράγματα σε επίπεδο μελέτης και η Κρήτη να πάψει να θρηνεί θύματα στην άσφαλτο: «Ελπίζω με τον παραχωρησιούχο να πρυτανεύσει η λογική, να κουβεντιάσουμε για να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα. Γιατί τον ΒΟΑΚ κάποιοι στην Κρήτη τον λένε «βόα» που καταπίνει αθώους ανθρώπους και είναι ντροπή για την Κρήτη και φταίμε και εμείς και όχι μόνο η πολιτική ηγεσία. Κάποτε όταν έπρεπε να πάρουμε γενναίες αποφάσεις δειλιάσαμε στο θέμα των διοδίων. Τώρα και διόδια θα πληρώσουμε και μάλιστα όπως σχολιάστηκε πρόωρα, και έχουμε πληρώσει ένα βαρύ τίμημα αίματος στην άσφαλτο. Προσδοκώ να γίνει ουσιαστικός διάλογος στο επίπεδο μελέτης του έργου μήπως διορθώσουμε πράγματα που μέχρι τώρα δεν έχουν ληφθεί υπόψη».
Κλείνοντας τη συζήτηση ο Νίκος Ταχιάοςυφυπουργός για θέματα υποδομώντόνισε ότι ο ΒΟΑΚ δεν μπορούσε να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο γιατί δεν υπήρχαν τα χρήματα που απαιτούνται.