Τον Οκτώβριο οι πρώτες απαντήσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Γερμανίας

Πρέπει να διαβάσετε

Στην ανάθεση μελέτης κόστους-οφέλους για το project της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Γερμανίας “Green Aegean Interconnector” προχώρησε ο ΑΔΜΗΕ, επιχειρώντας ακόμη ένα «βήμα» για την περαιτέρω ωρίμανση του έργου. Την μελέτη ανέλαβε η εταιρεία Grant Thornton και αναμένεται να ολοκληρωθεί περί τον Σεπτέμβριο με Οκτώβριο του 2024.

Σύμφωνα με σχετικές πληροφορίες, η μελέτη στοχεύει να απαντήσει σε όλα τα κρίσιμα ερωτήματα που εν τέλει θα κρίνουν την βιωσιμότητα ή μη του έργου, προσδιορίζοντας και τα ανάλογα οικονομικά «μεγέθη». Ενδεικτικά, θα εξεταστεί αν θα υπάρξει απομάστευση στη Σλοβενία ή στη Κροατία ή μόνο σε Ελλάδα και Γερμανία, αν θα είναι 4 καλώδια ή 2 καλώδια, θα προσδιοριστεί το αναγκαίο ρυθμιστικό πλαίσιο για την λειτουργία του έργου, καθώς και τα οφέλη που δύναται να αποφέρει τόσο στην περίπτωση της Ελλάδας όσο και στην περίπτωση της Γερμανίας.

Η ανάλυση θα αξιολογήσει το έργο σε διάφορα σενάρια τόσο ως προς την μεταφερόμενη δυναμικότητα της διασύνδεσης όσο και σε συνάρτηση με υπόλοιπα έργα που αναπτύσσονται ή σχεδιάζονται στην περιοχή, αναγνωρίζοντας ότι και το συγκεκριμένο έργο «υποχρεωτικά» θα συνιστά μέρος ενός ευρύτερου «οικοσυστήματος» διασυνδέσεων και υπό το πρίσμα αυτό θα πρέπει να υπάρξει μια ολιστική προσέγγιση στη μελέτη κόστους – οφέλους.

Η πρόθεση του Διαχειριστή και παρά το γεγονός ότι απέχουμε χρονικά από οριστικές αποφάσεις για την εν λόγω επένδυση, είναι να αποτυπωθούν τα «νούμερα» του έργου με τον πλέον σαφή τρόπο και σε συμμόρφωση με τις προδιαγραφές ανάλογων ευρωπαϊκών έργων και επομένως επιλέγει την εκπόνηση μιας μελέτης με πλήρες μοντέλο αγοράς.

Υπενθυμίζεται ότι ο Green Aegean Interconnector θα διαθέτει συνολική δυναμικότητα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας 3 GW, που με περαιτέρω ανάπτυξή του θα μπορεί να φτάσει έως τα 9 GW. Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται στα 8-14 δισεκατομμύρια ευρώ, αναλόγως τον σχεδιασμό του project και περιλαμβάνει υποθαλάσσια διέλευση από την Ελλάδα μέσω Αδριατικής έως τη Σλοβενία και στη συνέχεια μέσω χερσαίας διαδρομής προς Αυστρία και Νότια Γερμανία. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα υφιστάμενα δεδομένα για το project μαρτυρούν σημαντικά οφέλη για τους Έλληνες καταναλωτές. Η ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας του προσδιορίζεται εντός του 2035.

Ενδεικτικά, όπως έχει γράψει το energypress, ο καθηγητής Παντελής Μπίσκας, σε συνέντευξή του στη Naftemporiki TV τον Ιανουάριο, είχε αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι «Από τα αποτελέσματα διαφάνηκε ότι είναι προς το συμφέρον τόσο των Ελλήνων παραγωγών ΑΠΕ όσο και των καταναλωτών. Μάλιστα η καθαρή παρούσα αξία (net present value) της 30ετίας είναι της τάξης των 12-13 δις. για τους Έλληνες παραγωγούς και καταναλωτές». Ανάλογα σημαντικά οφέλη εντοπίζονται και στην πλευρά της Γερμανίας καθώς το καλώδιο καταλήγει στο βιομηχανικό νότο της χώρας που αυτή την στιγμή στηρίζεται για «πράσινη» ενέργεια μονάχα στα αιολικά της Βαλτικής και Βόρειας Θάλασσας.

Υπενθυμίζεται ακόμη, όπως έχει γράψει το energypress, ότι το έργο έχει συμπεριληφθεί στο δεκαετές του ENTSO-E, γεγονός που ανοίγει τον δρόμο για αίτημα ένταξης στο καθεστώς Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) και επομένως πρόσβαση σε κονδύλια για την χρηματοδότησή του.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα