Είναι κοινή παραδοχή ότι αν η χώρα κατάφερε να μην καταρρεύσει ολοσχερώς εξαιτίας της οικονομικής κρίσης οφείλεται στον τουρισμό. Ο τουρισμός ήταν και είναι ο μόνος παραγωγικός τομέας της οικονομίας που εκτός από τους άμεσα εμπλεκόμενους, έδωσε ώθηση στην οικοδομή και σε όλα τα παρεμφερή επαγγέλματα, όπως επίσης και στον πρωτογενή τομέα μέσω της απορρόφησης των παραγόμενων προϊόντων από τα ξενοδοχεία.

Κι αν τα προηγούμενα χρόνια κάποιοι πανηγύριζαν για αφίξεις ρεκόρ, δείκτης που για τους γνώστες δεν είναι τόσο σημαντικός, όσο η μέση κατά κεφαλή δαπάνη και οι διανυκτερεύσεις των επισκεπτών, η φετινή χρονιά κλείνει πολύ δύσκολα .

Είναι δεδομένο ότι η κατάρρευση του 2ου μεγαλύτερου tour operator, υπήρξε πολύ μεγαλύτερο πλήγμα από ένα ποσοστό της τάξης του 10-15% που αναφέρθηκε στα ΜΜΕ.

Η πτώση στην τουριστική αγορά αγγίζει ή και ξεπερνάει το 50 %. Τι και αν τα προηγούμενα χρόνια ο Οκτώβρης είχε διαμορφωθεί σε ένα μήνα αιχμής, ο φετινός , διαμορφώνεται σε ένα χαμηλής απόδοσης μήνα των άκρων της σεζόν,σε μια ούτως ή άλλως δύσκολη τουριστική σεζόν .

Ορθώς η κυβέρνηση έδειξε να αντιλαμβάνεται το μέγεθος του προβλήματος και έσπευσε να λάβει μέτρα στήριξης για τους πληγέντες ξενοδόχους και τους ξενοδοχοϋπαλλήλους.

Τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν είναι φυσικά καλοδεχούμενα, όμως μήπως η κυβέρνηση λησμονεί ότι εκτός από τους άμεσα εμπλεκόμενους, εξίσου σημαντική ζημιά έχουν γνωρίσει και όλες οι επιχειρήσεις που αφορούν τον τουρισμό, ιδιαίτερα στις τουριστικές περιοχές;

Εστιατόρια ,μπαρ , εμπορικά καταστήματα , γραφεία ενοικιάσεως , τουριστικά γραφεία , αυτοκινητιστές ,θεματικά πάρκα έχουν δεχθεί εξίσου ή και μεγαλύτερο πλήγμα.

Επίσης προμηθευτές ξενοδοχείων , εταιρίες παροχής υπηρεσιών (καθαριστήρια , κέτερινγκ ,εταιρίες μεταφορών κλπ ) είναι ακόμη μια κατηγορία επαγγελματιών , που γνωρίζουν δύσκολες μέρες εξαιτίας της κατάρρευσης του Thomas Cook .

Mήπως λοιπόν η κυβέρνηση θα έπρεπε να πράξει αναλόγως, λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα στήριξης και για αυτές τις επιχειρήσεις;

Επιχειρήσεις που ως επί το πλείστον είναι μικρομεσαίες, που αν κατάφεραν να μείνουν βιώσιμες τα προηγούμενα χρόνια οφείλεται στις θυσίες και στην αυταπάρνηση που έδειξαν σε ένα δυσχερέστατο οικονομικό περιβάλλον;

Το πάθημα θα γίνει μάθημα;

Το πάθημα με τον δεύτερο μεγαλύτερο tour operator είναι προφανώς το μεγαλύτερο που έχει αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα ο ελληνικός τουρισμός, αλλά σίγουρα δεν είναι το μόνο.

Σχεδόν κάθε χρόνο υπάρχει ένα τουριστικό πρακτορείο που καταρρέει, άλλοτε μικρότερο, άλλοτε μεγαλύτερο , δημιουργώντας τα ανάλογα προβλήματα.

Πολύ πρόσφατα ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος , κ.Βασιλικός, δήλωσε ότι είναι καιρός να επανεξεταστεί η πολιτική της πλήρης εξάρτησης από τους μεγάλους tour operators των ελληνικών ξενοδοχείων.

Μήπως έχει φτάσει η κατάλληλη στιγμή λοιπόν να κάτσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι, πολιτεία , ξενοδόχοι, επιμελητήρια, σε ένα τραπέζι με στόχο την δημιουργία ενός φορέα ικανού να διαχειριστεί το τουριστικό προϊόν της Κρήτης;

Το νησί μας, ηγέτιδα δύναμη του ελληνικού τουρισμού, με εκατοντάδες χιλιάδες κλίνες, εκατομμύρια επισκέπτες αλλά και χιλιάδες επιχειρήσεων και εργαζομένων που απασχολούνται στον τουριστικό τομέα ,είτε άμεσα είτε έμμεσα , διαθέτει την δυναμική για την δημιουργία ενός tour operator που μοναδικό σκοπό θα έχει την πώληση και διάθεση , την βελτίωση και αύξηση του τουριστικού προϊόντος προς όφελος όλης της Κρήτης ,ικανού να διαχειριστεί και να προωθήσει πακέτα διακοπών για όλη την Κρήτη .

Ενός οργανισμού που με αργά και σταθερά βήματα θα μπορέσει ακόμη και με δικά του αεροπλάνα , να φέρει τους επισκέπτες στο νησί μας . Μήπως , η λειτουργία ενός τέτοιου οργανισμού είναι απαραίτητη προϋπόθεση ώστε να καταφέρουμε επιτέλους την περιβόητη επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν , με μεσοπρόθεσμο στόχο την επίτευξη της 12μηνης τουριστικής σεζόν;

Είναι καιρός να καταλάβουν όλοι οι εμπλεκόμενοι ότι αυτά που τους ενώνουν είναι πολύ περισσότερα από όσα τους χωρίζουν . Μονιασμένοι , με πνεύμα αλληλεγγύης και συνεργασίας μπορούμε να πετύχουμε ότι μέχρι χθες έμοιαζε ουτοπικό.

Αξίζει σαν επίλογο να σταθούμε σε κάτι που έχει πει ένας από τους χιλιάδες επισκέπτες του νησιού μας που επιλέγει την Κρήτη για τις διακοπές του τα τελευταία 30 χρόνια.

«Η Κρήτη», λέει ,«είναι σαν ένα μεγάλο τραπέζι που έχει στρωμένα όλα τα καλά του θεού .Όλοι εσείς , κάθεστε γύρω από αυτό το τραπέζι ,αλλά είναι σαν να έχετε τα χέρια σας δεμένα μεταξύ τους . Έτσι μπορείτε να γευτείτε μόνο τα αγαθά που βρίσκονται μπροστά σας ,αλλά όχι στην άλλη πλευρά του τραπεζιού . Αν καταφέρετε να συνεργαστείτε , ώστε να λύσει ο ένας τα χέρια του άλλου , τότε μόνο όλοι θα μπορούν να γευτούν όλα τα αγαθά ,σε όποιο μέρος του τραπεζιού και αν βρίσκονται …».

Μύρων Κανάκης

Ο Μύρων Κανάκης είναι επιχειρηματίας στον χώρο του τουρισμού , γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Χερσονήσου