Εκτός από το Spotify και το Youtube, το νέο άλμπουμ της Τέιλορ Σουίφτ με τίτλο «Life of a Showgirl» αναμένεται να κυκλοφορήσει και σε… κασέτα, ένα μέσο αναπαραγωγής της μουσικής που για τις νέες γενιές δεν αποτελεί καν ανάμνηση πια.
Η κασέτα ήταν κάποτε ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους ακρόασης μουσικής, ξεπερνώντας ακόμη και τη δημοφιλία του βινυλίου. Λίγα χρόνια αργότερα τα CD πήραν τη θέση της, ενώ πλέον έχουμε περάσει στην ψηφιακή εποχή και την ευκολία της ροής.
Ή, αυτό νόμιζαν πολλοί, όπως διευκρινίζει το CNNi.
Το 2023, έτος «ανάστασης» της κασέτας
Το 2023, στις Ηνωμένες Πολιτείες πουλήθηκαν 436.400 κασέτες σύμφωνα της εταιρείας δεδομένων ψυχαγωγίας, Luminate. Να σημειωθεί βέβαια, πως οι πωλήσεις αυτές απέχουν πολύ από τις 440 εκατομμύρια κασέτες που πουλήθηκαν τη δεκαετία του 1980. Αποτελεί όμως μια απότομη αύξηση από τις 80.720 κασέτες που πουλήθηκαν το 2015 και μια αξιοσημείωτη αναβίωση για μια μορφή αναπαραγωγής της μουσικής που είχε σχεδόν ξεχαστεί.
Οι κασέτες μπορεί να μην βλέπουν την αναβίωση που παρατηρείται στα βινύλια ή ακόμα και στα CD, αλλά επιστρέφουν δυναμικά, ωθούμενες από τους θαυμαστές που επιθυμούν μια πιο νοσταλγική εμπειρία ακρόασης, όπως δήλωσε στο CNNi ο ιδιοκτήτης ηλεκτρονικού καταστήματος, Τσάρλι Καπλάν.
«Στους ανθρώπους αρέσει να έχουν κάτι που να μπορούν να κρατήσουν, ειδικά τώρα που όλα είναι απλώς ένα αρχείο στο τηλέφωνό τους» όπως εξήγησε ο Κάπλαν στο CNNi.
«Οι κασέτες προσφέρουν ένα διαφορετικό είδος ακουστικής εμπειρίας, όχι τέλεια, αλλά είναι και αυτό ένα μέρος της (μαγείας της). Συνδέεστε με τη μουσική με περισσότερες από τις αισθήσεις σας» ανέφερε.
Η επιρροή των κορυφαίων θαυμαστών
Αυτοί και αυτές που ηγούνται της τάσης αναβίωσης της κασέτας είναι οι κορυφαίοι θαυμαστές και θαυμάστριες των καλλιτεχνών, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν το 18% των ακροατών μουσικής στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με έκθεση της Luminate.
Οι λεγόμενοι «σούπερ θαυμαστές» αλληλεπιδρούν με τον αγαπημένο τους καλλιτέχνη με τουλάχιστον πέντε διαφορετικούς τρόπους: μέσω streaming, μέσω των συναυλιών και μέσω της αγοράς της μουσικής τους (όπως οι κασέτες, τα βινύλια ή τα CD). Παράλληλα, δαπανούν 39 δολάρια το μήνα για αυτές τις αγορές, 105% περισσότερα από τον μέσο θαυμαστή.
Ο ρόλος της Gen Z
Αυτοί οι υπερ-αφοσιωμένοι θαυμαστές είναι ως επί το πλείστον η Gen Ζ, με τις κορυφαίες πωλήσεις κασετών το 2025 να προέρχονται από 40 κορυφαίους καλλιτέχνες, όπως οι Τσάπελ Ρόουν, Σαμπρίνα Κάρπεντερ και η Τσάρλι XCX, σύμφωνα με τα στοιχεία της Luminate. Η Gen Ζ είναι επίσης η μεγαλύτερη δημογραφική ομάδα των μουσικών ακροατών στις ΗΠΑ που αγοράζει κασέτες, με το 9% να αγοράζει μία τον τελευταίο χρόνο.
Η «συντριπτική πλειοψηφία» των αγοραστών κασετών είναι οι millennials, η Gen Z και η Gen Y, σύμφωνα με την ιδιοκτήτρια ενός ηλεκτρονικού καταστήματος που αναβιώνει την ρετρό τεχνολογία, Κόρι Φουέρστ, η οποία ανέφερε πως οι συγκεκριμένοι ακροατές «αναζητούν περισσότερες ευκαιρίες να αφήσουν κάτω το τηλέφωνό τους και να αλληλεπιδράσουν με τη μουσική με τρόπο που δεν απαιτεί το streaming».
«Με μια κασέτα, δεν είναι εύκολο να προσπεράσεις τα τραγούδια» όπως εξήγησε στο CNNi. «Πρέπει να ακούσεις το άλμπουμ μέχρι το τέλος, σταματώντας για να γυρίσεις την κασέτα στη μέση. Αυτές οι απτές εμπειρίες είναι μια ωραία ανάπαυλα από την τέλεια επιμέλεια μιας λίστας αναπαραγωγής που μεταδίδεται μέσω streaming».
Αναζητώντας μία «βαθύτερη σύνδεση» με τον καλλιτέχνη
Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι οι λάτρεις της μουσικής εγκαταλείπουν το streaming. Αντίθετα, οι κασέτες και άλλα μέσα όπως το βινύλιο θεωρούνται συμπληρωματικά μέσα ακρόασης.
«Οι θαυμαστές αναζητούν μια βαθύτερη σύνδεση με τους καλλιτέχνες και το έργο τους, όπως ακριβώς συμβαίνει και με άλλες μορφές συλλεκτικών καλλιτεχνικών εμπορευμάτων» σημείωσε ο αντιπρόεδρος δεδομένων και έρευνας της Ένωσης Βιομηχανίας Ηχογραφήσεων της Αμερικής (RIAA), Ματ Μπας.
Να σημειωθεί ότι, η RIAA σταμάτησε να παρακολουθεί τις πωλήσεις κασετών ως ξεχωριστή κατηγορία το 2008, αλλά ο Μπας εξήγησε στο CNNi ότι οι πωλήσεις σε έντυπη μορφή (συμπεριλαμβανομένων των βινυλίων, των CD και των κασετών) αυξήθηκαν κατά 5% στα δύο δισεκατομμύρια δολάρια το 2024.
Η επιλογή της Σουίφτ να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ σε κασέτα, όμως, δεν αποτελεί πρωτοτυπία για την καλλιτέχνιδα. Το 2023, οι επανηχογραφημένες εκδόσεις του «1989 – Taylor’s Version» πούλησαν 17.500 αντίτυπα και το «Speak Now – Taylor’s Version» πούλησε 11.500 αντίτυπα, σύμφωνα με το Billboard .
Επομένως, ο Κάπλαν τόνισε ότι δεν τον εκπλήσσει το γεγονός ότι μία από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες στον κόσμο θα κυκλοφορήσει ένα νέο άλμπουμ σε κασέτα, προσθέτοντας ότι έχει δει αυτή την τάση να αυξάνεται από τότε που άνοιξε το κατάστημά του.
Οι αγοραστές είναι ένα πολυσυλλεκτικό κράμα ανθρώπων, από ηλικιωμένους που ξανααγοράζουν άλμπουμ που είχαν ως παιδιά, μέχρι νεότερους που μόλις ξεκινούν να αποκτούν αυτή τη συνήθεια.
«Όπως και με την Τέιλορ Σουίφτ, έτσι και με την κασέτα κυκλοφορεί πολλή νέα μουσική, όχι μόνο σε επανεκδόσεις» σχολιάσε, για να συμπληρώσει πως «δεν είναι πλέον απλώς ζήτημα νοσταλγίας, είναι η δική της μικρή σκηνή».