Τι συμβαίνει με το Παγκρήτιο Στάδιο

Πρέπει να διαβάσετε

Του Κώστα Κεφαλογιάννη

Το νέο πρόβλημα του Παγκρητίου Σταδίου, στο ανατολικό στέγαστρο αυτήν την φορά, επαναφέρει στο τραπέζι τη συζήτηση για την συντήρησή του και το κόστος λειτουργίας του. Στην πραγματικότητα, το θέμα ξεκινάει από πιο πίσω: την τοποθεσία κατασκευής του δίπλα στην θάλασσα αλλά και τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάστηκε: τις προδιαγραφές του, τα υλικά, ακόμα και τις οδηγίες για την περίφημη συντήρηση, που όπως και στην περίπτωση του στεγάστρου Καλατράβα, φαίνεται ότι δεν υπάρχουν.

Το Παγκρήτιο Στάδιο είναι αναμφίβολα η σημαντικότερη ανοιχτή αθλητική εγκατάσταση στην Κρήτη. Μια εγκατάσταση όμως απολύτως εκτεθειμένη στις αναπόφευκτες φθορές της θάλασσας αλλά και τις καιρικές συνθήκες. Από την άλλη είναι αμφίβολο αν υπήρχε άλλο ακίνητο στο Ηράκλειο στο οποίο θα μπορούσε να κατασκευαστεί τέτοιο Στάδιο και επιπλέον, η κατασκευή του αναβάθμισε ακόμα περισσότερο το παραλιακό μέτωπο της πόλης.   

Το Παγκρήτιο Στάδιο δεν ανήκει στον Δήμο Ηρακλείου.

Ανήκει στην Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και στα Ολυμπιακά Ακίνητα αρχικά, στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) εν συνεχεία, που το 2007 είχαν υπογράψει τριμερή σύμβαση παραχώρησης της χρήσης του στον Δήμο Ηρακλείου. Πράγμα το οποίο ήταν εκείνη την στιγμή και το πιο σωστό, αφού από το 2004 και την ολοκλήρωση των Ολυμπιακών Αγώνων, μέχρι και το 2007 το Παγκρήτιο είχε μείνει ουσιαστικά κλειστό και κινδύνευε να γίνει ένα κουφάρι, όπως συνέβη με άλλα ολυμπιακά ακίνητα.

Με βάση εκείνη την προγραμματική σύμβαση ωστόσο, η ΓΓΑ ανέλαβε την υποχρέωση να καταβάλει 300.000 ευρώ στον Δήμο για την συντήρηση του Σταδίου, άλλες 100.000 ευρώ για την διοργάνωση αθλητικών εκδηλώσεων και ακόμα 500.000 με την υπογραφή. Επίσης μέχρι το 2011 το Υπουργείο Πολιτισμού θα αναλάμβανε τα έξοδα συντήρησης του Σταδίου.

Πρόκειται για ποσά που ουδέποτε εισέπραξε ο Δήμος Ηρακλείου, παρότι τα έχει διεκδικήσει πολλές φορές έκτοτε.

Το 2012 υπεγράφη νέο συμφωνητικό με την ΕΤΑΔ για την παραχώρηση του Παγκρητίου και το περιβάλλοντος χώρου του, στον Δήμο Ηρακλείου. Η Εταιρεία είχε αναλάβει μεταξύ άλλων την υποχρέωση να παράσχει αναλυτικές οδηγίες για την συντήρηση του Σταδίου. Ούτε αυτό συνέβη.

Ο Δήμος Ηρακλείου προχώρησε έτσι κι αλλιώς στην αντικατάσταση του δυτικού στεγάστρου , μετά την καταστροφή του 2015 , με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης (ολοκληρώθηκε το 2023). Έχει προχωρήσει επίσης πολύ την διαδικασία για το μεγάλο έργο της ενεργειακής αναβάθμισης του Σταδίου (κόστους άνω των 3 εκατομμυρίων ευρώ) με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ ενώ προχωρούν και οι μελέτες για την ανέγερση τετραώροφου συγκροτήματος με σουίτες αλλά και λειτουργικές υποδομές, στον περιβάλλοντα χώρο του.

Το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι αν ο θεμιτός στόχος της αναβάθμιση του Σταδίου, με πολλά εκατομμύρια ευρώ, πατάει γερά στα πόδια του ή βρίσκεται σε σαθρό έδαφος εξαιτίας της διαρκούς φθοράς της θάλασσας και ενδεχομένως της προβληματικής, αρχικής κατασκευής του.

Με δεδομένο ότι η άλλη επιλογή θα ήταν να αφεθεί να ρημάξει, μπορούμε να πούμε ότι η προσπάθεια του Δήμου για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του Παγκρητίου και της εύρυθμης λειτουργίας του για χιλιάδες αθλούμενους καθημερινά, μοιάζει με μονόδρομο. Χωρίς συστηματική στήριξη από την Πολιτεία όμως, ειδικά όσον  αφορά στη συντήρησή του,  δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι αυτή η προσπάθεια αρκεί. 

 

 

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα