Τις δικές τους προτάσεις μπορούν να καταθέσουν οι τοπικοί φορείς αναφορικά με τη διαχείριση των κόκκινων δανείων, έτσι ώστε στη συνέχεια να αξιολογηθούν από φορείς όπως το Δικηγορικό Σύλλογο Ηρακλείου και το Οικονομικό Επιμελητήριο -Τμήμα Ανατολικής Κρήτης κι εφόσον υπάρξουν βιώσιμες λύσεις, να κατατεθούν εν τέλει σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο. Αυτό αποφασίστηκε σε πρόσφατη διευρυμένη συνάντηση στο Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου, παρουσία του Περιφερειάρχη Κρήτης, Σταύρου Αρναουτάκη, του Προέδρου του Ε.Κ.Η. Στέλιου Βοργιά, του Αντιπροέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Ηρακλείου, Γιώργου Γερωνυμάκη, των Προέδρων του Οικονομικού Επιμελητηρίου – Τμήματος Ανατολικής Κρήτης και του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Ηρακλείου, Μύρωνα Οικονομάκη και Μανόλη Αλιφιεράκη, εκπροσώπων των αγροτών κ.α. Μάλιστα, πρόκειται να γίνει και συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, όπου επίσης θα τεθεί αυτό το θέμα.
Ο Αντιπρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ηρακλείου, Γιώργος Γερωνυμάκης, μίλησε στην εκπομπή ΣΚΑΪ Τώρα και τη Φαίη Σφακιωτάκη κι εξήγησε αναλυτικά πως διαμορφώνεται το νομικό πλαίσιο στην παρούσα φάση.
Α. Εξωδικαστικός Μηχανισμός
Όπως τόνισε ο κ. Γερωνυμάκης, ενώ ο δανειολήπτης οφείλει να προσκομίσει στα πιστωτικά ιδρύματα όλα εκείνα τα απαραίτητα στοιχεία προκειμένου η περίπτωσή του να ελεγχθεί από το πιστωτικό ίδρυμα και να βρεθεί μια βιώσιμη λύση, αναφέρονται πολλά προβλήματα. «Ότι δηλαδή τα πιστωτικά ιδρύματα είτε για παράδειγμα καθυστερούν να απαντήσουν στα αιτήματα των δανειοληπτών, είτε δεν προσκομίζουν σχετικά έγγραφα ή απαντήσεις σε αιτήματα. Θα πρέπει να υπάρχει κι ένας μηχανισμός ανεξάρτητος, ο οποίος θα ελέγχει κατά πόσο τηρούνται ή όχι οι κανόνες κι από τις δύο πλευρές. Εδώ υπάρχει ένα κενό, γι’αυτό ακριβώς πριν από λίγες ημέρες είχε τεθεί το θέμα σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο κι ακριβώς είχε αναφερθεί ότι επίκειται κάποια ρύθμιση, προκειμένου και οι τράπεζες να ελέγχονται αναφορικά με τις απαντήσεις που δίνουν στους δανειολήπτες, αλλά και στην ταχύτητα με την οποία απαντούν. Δεν μπορεί δηλαδή μια μη αιτιολογημένη άρνηση από την πλευρά του πιστωτικού ιδρύματος, να αποτελεί αιτία διακοπής των διαπραγματεύσεων και να προχωράει η τράπεζα σε πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης».
Β. Κρατική στήριξη πρώτης κατοικίας ευάλωτων νοικοκυριών
Για να λάβει ένα νοικοκυριό την κρατική στήριξη για την προστασία της α’ κατοικίας, το συνολικό εισόδημα δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 7.000 ευρώ για μονοπρόσωπο νοικοκυριό, προσαυξανόμενο κατά 3.500 ευρώ για κάθε μέλος του νοικοκυριού έως του ποσού των 21.000 ευρώ ετησίως κι η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των 120.000 ευρώ για μονοπρόσωπο νοικοκυριό, προσαυξανόμενη κατά 15.000 ευρώ έως του ποσού των 180.000 ευρώ.
«Το μέτρο αυτό απευθύνεται σε μια συγκεκριμένη μερίδα των δανειοληπτών, δεν καλύπτει την πλειοψηφία, οπότε και πάλι μιλάμε για ένα ημίμετρο» σχολίασε ο κ. Γερωνυμάκης.
Γ. Κώδικας Δεοντολογίας
Πρόκειται για μια πλατφόρμα στην οποία ο δανειολήπτης παραθέτει στοιχεία τα οποία οδηγούν σε βιώσιμη λύση. «Ο αριθμός των οφειλετών που έχει ενταχθεί σε αυτήν την πλατφόρμα είναι πάρα πολύ χαμηλός και σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των δανειοληπτών» σημείωσε ο Αντιπρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ηρακλείου.
Ο Γιώργος Γερωνυμάκης στάθηκε επίσης στις περιπτώσεις αλλεπάλληλων πλειστηριασμών περιουσίας ενός οφειλέτη, προκειμένου να καλυφθεί το ποσό του δανείου. «Αν κάποιος έχει ένα δάνειο το οποίο δεν πληρώνει και το βγάλει το πιστωτικό ίδρυμα σε πλειστηριασμό, εφόσον το πλειοδοτήσει κάποιος άλλος σε μικρότερη τιμή από την αξία του δανείου, το υπόλοιπο ποσό που μένει, μπορεί η τράπεζα να το διεκδικήσει με άλλο τρόπο ή με άλλο ακίνητο από το δανειολήπτη, όταν για παράδειγμα στην Αμερική δε συμβαίνει αυτό. Είναι αναγκαία η δημιουργία νομοθετικού πλαισίου, ώστε η κάθε περίπτωση να αντιμετωπίζεται και να λύνεται με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα με τις ανάγκες κι όχι οριζοντίως ή καθέτως».