Συνάντηση με την Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Ρεθύμνης, κα Μαρία Λιονή, είχαν χτες ο Υπεύθυνος του Κ.Ε.ΠΕ.Α., κ. Κωνσταντίνος Τρικάλης, η κα Βιολέττα Παπαδάκη, μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας, καθώς και η κα Ραλλία Γαληνού, εκπρόσωπος του Πολιτιστικού Συλλόγου Μέρωνα αναφορικά με τις δράσεις και τη στήριξη του νεοϊδρυθέντος Κέντρου Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) Αγίου Βασιλείου Ρεθύμνου.
Βασικός στόχος της συνάντησης ήταν η γνωριμία με το έργο και τις δράσεις του Κέντρου, καθώς και η διερεύνηση δυνατοτήτων συνεργασίας και στήριξης, ορισμένων από αυτές, από την Περιφέρεια Κρήτης.
Το Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) Αγίου Βασιλείου Ρεθύμνου ιδρύθηκε με την υπ’ αριθμ. 45579/Δ7/29-04-2024 (ΦΕΚ Β’ 2702/9-5-2024) απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Η στελέχωσή του ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2024 με 3 εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κατόπιν σχετικής πρόσκλησης της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης.
Το Κ.Ε.ΠΕ.Α. αποτελεί δημόσια δομή μη τυπικής εκπαίδευσης, εποπτευόμενη από το Υπουργείο Παιδείας, η οποία λειτουργεί συμπληρωματικά προς την τυπική εκπαίδευση. Επιτελεί πολυδιάστατο έργο στην επιστημονική, παιδαγωγική και ερευνητική υποστήριξη των εκπαιδευτικών, των σχολικών μονάδων και της τοπικής κοινωνίας σε θέματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Αειφόρου Ανάπτυξης.
Η περιοχή ευθύνης του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Αγίου Βασιλείου, όπως ορίστηκε με πρόταση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης, περιλαμβάνει τις σχολικές μονάδες των Δήμων Αγίου Βασιλείου, Αμαρίου και τμήμα του Δήμου Ρεθύμνης. Παράλληλα, οι δράσεις του εκτείνονται σε ολόκληρη την Περιφέρεια Κρήτης, και, κατά περίπτωση, σε άλλες περιοχές της χώρας.
Στη συνάντηση τονίστηκε η σημασία του στρατηγικού σχεδιασμού, δηλαδή, να συνοδεύεται η ίδρυση κάθε νέας τέτοιας εκπαιδευτικής δομής από πρόβλεψη για βιώσιμη λειτουργία, διαθέτοντας κατάλληλο εξοπλισμό και επαρκή χρηματοδότηση, ώστε να διασφαλίζεται η αποτελεσματική υλοποίηση της αποστολής των λειτουργών της. Παρά την απουσία κρατικής χρηματοδότησης μέχρι σήμερα -πλην του στοιχειώδους εξοπλισμού και των βασικών αναλώσιμων που παρείχε ο Δήμος Αγίου Βασιλείου-, το Κέντρο κατάφερε, κατά το σχολικό έτος 2024–2025, να σχεδιάσει και να υλοποιήσει έξι (6) θεματικά εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές.
Συνολικά, δεκαοκτώ (18) σχολικές μονάδες εξεδήλωσαν ενδιαφέρον, ενώ το Κέντρο συνεργάστηκε και υλοποίησε προγράμματα με τέσσερις (4) από αυτές, τόσο από την περιοχή ευθύνης του όσο και από άλλες περιοχές της Κρήτης (Σητεία).
Η συζήτηση επικεντρώθηκε περισσότερο στον προγραμματισμό του Κέντρου για το σχολικό έτος 2025–2026, καθώς και στη διερεύνηση της δυνατότητας υποστήριξης -με κάθε πρόσφορο τρόπο- για την επιτυχή υλοποίηση επιμορφωτικών και άλλων δράσεων περιφερειακής εμβέλειας.
Κεντρικός άξονας του εκπαιδευτικού οράματος είναι η μετατροπή των τοπικών κοινοτήτων σε ζωντανά εργαστήρια μάθησης και δημιουργίας, όπου η γνώση καλλιεργείται μέσα από την ενεργή συμμετοχή των ανθρώπων, την πολύπλευρη αξιοποίηση εμπειριών και τοπικών παραδόσεων, καθώς και τη στενή σύνδεση του φυσικού περιβάλλοντος με τις πολιτισμικές τους ρίζες: η προσέγγιση για εκπαίδευση «με τον τόπο, στον τόπο και για τον τόπο» αποτελεί όχι μόνο παιδαγωγική επιλογή, αλλά και αναπτυξιακή ευκαιρία για τις κοινότητες της ενδοχώρας του Ρεθύμνου.
Μέσα από ολοκληρωμένα προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες, το σχολείο τοποθετείται στο επίκεντρο της κοινωνικής ζωής, και γίνεται μοχλός αφύπνισης και συνεργασίας της τοπικής κοινότητας: ενδυναμώνοντας τα δίκτυα επικοινωνίας, προωθώντας τη δημιουργία ουσιαστικών συμπράξεων, ενισχύοντας την αγωγή των μαθητών, προάγοντάς τους σε ενεργούς πολίτες, με ανεπτυγμένη περιβαλλοντική και κοινωνική συνείδηση.