Πρωτόγνωρα αρνητικά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό διαμορφώνει η πανδημία, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που δημοσίευσε σήμερα η Τράπεζα της Ελλάδος σύμφωνα με τα οποία το 2020, έκλεισε με πτώση 76,5% σε αφίξεις αλλά και εισπράξεις.

Τα στοιχεία του ταξιδιωτικού ισοζυγίου της Τράπεζας της Ελλάδος (προσωρινά) καταγράφουν για την περυσινή χρονιά μόλις 7,37 εκατ. τουρίστες και 4,28 δισ. εισπράξεων, από τα 31,3 εκατ. τουριστών του 2019 και τα 18,2 δισ. ευρώ εσόδων με Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν για τελευταία χρονιά μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και Γαλλία να είναι οι βασικοί ‘’αιμοδότες’’ του κλάδου, με παράλληλη -μεγάλη- απώλεια των Αμερικανών και Ρώσων τουριστών δεδομένου ότι οι συγκεκριμένες αγορές παρέμειναν την περυσινή χρονιά κλειστές.

Τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος  είναι αμείλικτα για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο το 2020 εμφάνισε 76.498% έναντι του 2019. Μείωση κατά 76,5% παρουσίασαν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 4,28 δισ. ευρώ, ενώ πτώση κατά 1,978 δισ. ευρώ (-72,1%) παρατηρήθηκε και στις ταξιδιωτικές πληρωμές, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 766 εκατ. ευρώ. Η μείωση των ταξιδιωτικών εισπράξεων οφείλεται στην πτώση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 76,5%, καθώς η μέση δαπάνη ανά ταξίδι αυξήθηκε κατά 2,8%.

Αναλυτικότερα, οι εισπράξεις από τη Γερμανία μειώθηκαν κατά 61,6% και διαμορφώθηκαν στα 1.135 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από τη Γαλλία μειώθηκαν κατά 66,3% και διαμορφώθηκαν στα 367 εκατ. ευρώ. Από το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 70,8% παρουσίασαν οι εισπράξεις από, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 749 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 93,0% και διαμορφώθηκαν στα 83 εκατ. ευρώ. Οι εισπράξεις από τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 96,9% και διαμορφώθηκαν στα 14 εκατ. ευρώ.

Για το 2021 τα στοιχεία από τις αγορές δυστυχώς δεν ανταποκρίνονται στην αρχική εφορεία που δημιούργησε η πρόταση της Ελληνικής Κυβέρνησης  για ενιαίο ευρωπαϊκό πιστοποιητικό εμβολιασμού και η αύξηση των παραδόσεων σε εμβόλια από σχεδόν όλες τις εταιρείες παραγωγής τους.

Το Ηνωμένου Βασίλειου ανακοίνωσε ότι η οριστική ημερομηνία άρσης όλων των περιορισμών είναι η 21η Ιουνίου 2021, μια χώρα που είναι εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης χωρίς συμφωνία από την 1η Ιανουάριου του 2021. Με την Ελλάδα ως χώρα εκτός της Ε.Ε. το Η.Β. θα πρέπει να υπογράψει διακρατική συμφωνία η οποία όμως καθυστερεί.

Στην Γερμανία, την πρώτη χώρα σε εισερχόμενο τουρισμό για την Ελληνική αγορά, δεν θα κάνουν διακοπές 4 στους 10 Γερμανούς αυτό το καλοκαίρι του 2021.

Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία το 39,98% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι λόγω της έκτακτης κατάστασης, δεν σχεδιάζει να ταξιδέψει καθόλου αυτό το καλοκαίρι. Παρόμοια εκτίμηση επικρατούσε και πέρσι στη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας. Ένα σημαντικό ποσοστό 27% θα κάνει διακοπές, αλλά μόνο εντός συνόρων. Φαίνεται λοιπόν ότι συνεχίζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά η τάση που θέλει πολλούς Γερμανούς να προτιμούν τα μπάνια στις ακτές της Βαλτικής Θάλασσας ή την πεζοπορία στον Μέλανα Δρυμό από τις εξορμήσεις στο εξωτερικό.

Σε αντίθεση πάντως με ό,τι συνέβαινε υπό ομαλές συνθήκες, οι περισσότεροι Γερμανοί προς το παρόν διστάζουν να κάνουν κράτηση για το καλοκαίρι. Από αυτούς που θέλουν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό έχει κάνει κράτηση ένα ποσοστό 3,4%, ενώ για εκείνους που θα παραμείνουν εντός συνόρων το ποσοστό είναι ακόμη μικρότερο και δεν ξεπερνά το 27%.

Στην Γαλλία τα περισσότερα allotment συμβόλαια ακυρωθήκαν ενώ περιοριστήκαν μόλις στο 30% του 2019 και τα guarantee συμβόλαια.

Οι δυο παραπάνω χώρες πάρα τις αρχικά σκληρές αντιδράσεις για το πιστοποιητικό εμβολιασμού τελικά συμφωνήσαν σε περίοδο εφαρμογής του εντός τρίμηνου αφού όμως πρώτα λυθούν θέματα όπως η διάρκεια της ανοσίας του εμβολίου, η μεταδοτικότητα του ιού  όσων έχουν εμβολιαστεί, καθώς και νομικά και ηθικά ζητήματα σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Με την εφαρμογή αυτή πλέον στα πέριξ του 40% του 2019 εκτιμώνται οι τουριστικές εισπράξεις για φέτος, πρόκειται για “ένα καλό-ρεαλιστικό σενάριο”, κάτι το οποίο μεταφράζεται σε 8 δισ. ευρώ σε εισπράξεις.

Για την επόμενη μέρα, «ο τουρισμός δεν περιορίζεται πλέον στο παραδοσιακό brand “ήλιος-θάλασσα”, αλλά μετατρέπεται σε μια “οικονομία των επισκεπτών” και αφορά ανθρώπους που έρχονται και μένουν στην Ελλάδα, ακόμα και για ένα μεγάλο διάστημα.

Αυτός ο τρόπος σκέψης θα μας βοηθήσει να δούμε το προϊόν πιο γενικευμένα.

Για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να απευθυνθούμε και στους digital nomads, που αποτέλεσε μια τάση που γνώρισε ιδιαίτερη ανάπτυξη την περίοδο της πανδημίας.

Κομβικό σημείο για την εφαρμογή όλων των παραπάνω είναι το τραπεζικό σύστημα να σταθεί αρωγός στην προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας.

Γεώργιος Β. Μαραβελάκης

Ο Γεώργιος Β. Μαραβελάκης είναι ξενοδόχος