Σε 2.180 ανέρχονται τελικά οι κωδικοί ειδών σούπερ μάρκετ οι οποίοι θα πωλούνται με χαμηλότερη τιμή στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Μείωση τιμής», η οποία ξεκίνησε από χθες και θα διαρκέσει έως το τέλος του χρόνου. Η πλειονότητα, ωστόσο, των κωδικών και συγκεκριμένα το 62% αφορά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σε αντίθεση με ό,τι είχε συμβεί όταν είχε εφαρμοστεί ξανά η εν λόγω πρωτοβουλία. Οι μειώσεις τιμών κυμαίνονται από 2% έως 35%, ενώ η μεσοσταθμική μείωση είναι 8%.
Η ανακοίνωση, πάντως, περί μείωσης τιμών σε 2.000 και πλέον κωδικούς χθες νωρίς το πρωί από το υπουργείο Ανάπτυξης προκάλεσε σύγχυση στους καταναλωτές και δεν έλειψαν τα φαινόμενα αρκετοί να σπεύσουν σε καταστήματα σούπερ μάρκετ νομίζοντας ότι θα βρουν όλους τους κωδικούς της σχετικής λίστας σε χαμηλότερη τιμή. Το πρόβλημα, μάλιστα, που δημιουργήθηκε σε ορισμένες περιπτώσεις ήταν αρκετά έντονο με συνέπεια χθες το βράδυ η Ενωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας να προβεί σε διευκρινιστική ανακοίνωση στην οποία τονίζονται τα εξής:
• Η λίστα που δημοσιοποίησε χθες το υπουργείο Ανάπτυξης και περιλαμβάνει τους 2.180 κωδικούς, αφορά συνολικά τους κωδικούς στους οποίους θα εφαρμοστεί μείωση τιμής σε όλα τα σούπερ μάρκετ της χώρας και σε αυτούς περιλαμβάνονται τόσο επώνυμα προϊόντα, όσο και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που διαθέτει η κάθε αλυσίδα. Το παραπάνω σημαίνει με άλλα λόγια ότι σε κάθε αλυσίδα οι καταναλωτές θα βρίσκουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με μειωμένη τιμή της αντίστοιχης αλυσίδας και όχι φυσικά άλλων.
• Οι κωδικοί που συμπεριλαμβάνονται στην πρωτοβουλία και οι οποίοι θα έχουν μειωμένη τιμή, θα εμφανίζονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα, έως το τέλος του χρόνου.
• Η συλλογή των προϊόντων που θα έχουν μειωμένη τιμή διαφέρει ανά κατάστημα λόγω διαφορετικού μεγέθους και διαθέσιμου κωδικολογίου.
Τα δύο τελευταία ισχύουν για τους ακόλουθους λόγους: πρώτον, υπάρχουν έτσι κι αλλιώς διαμορφωμένα ήδη προγράμματα προσφορών –συνήθως 15ήμερης διάρκειας– που έχουν συμφωνηθεί ανάμεσα σε κάθε αλυσίδα και τους προμηθευτές της, πριν από την πρωτοβουλία «Μείωση τιμής». Δεύτερον, δεν επιτρέπεται, βάσει του κώδικα δεοντολογίας προσφορών, να δηλώνεται ως προσφορά η πρόσκαιρη μείωση τιμής σε ένα προϊόν για πάνω από 30 ημέρες. Τρίτον, θα συνιστούσε ακόμη και εναρμονισμένη πρακτική τιμών η μείωση τιμών σε όλα τα επώνυμα προϊόντα της λίστας για το ίδιο χρονικό διάστημα.
Με βάση τη λίστα που ανακοινώθηκε χθες, από τους 2.180 κωδικούς, οι 1.356 είναι ιδιωτικής ετικέτας. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού. Ειδικότερα, στην κατηγορία αυτή, οι 496 κωδικοί είναι ιδιωτικής ετικέτας έναντι μόλις 95 επώνυμων προϊόντων. Στα απορρυπαντικά υπάρχουν 120 κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας και 48 επώνυμοι, ενώ στα είδη ατομικής υγιεινής οι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας είναι λιγότεροι (86) έναντι 150 επώνυμων.
Η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μικρότερη στην κατηγορία των τροφίμων. Σε σύνολο 1.074 κωδικών τροφίμων, ιδιωτικής ετικέτας είναι οι 583 και οι υπόλοιποι 491 αφορούν επώνυμα προϊόντα.