Σινιάλο από τη ΡΑΕ για τους μνηστήρες του καλωδίου Κρήτης – Αττικής

Πρέπει να διαβάσετε

Λευκός καπνός αναμένεται ότι θα βγει από τη σημερινή συνεδρίαση της Ολομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) η οποία καλείται να αποφασίσει εάν πληρούν τους όρους του διαγωνισμού για την πώληση του 20% του μετοχικού κεφαλαίου της «Αριάδνη Interconnection» τα τέσσερα επενδυτικά σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον.

Ο διαγωνισμός για τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) που κατασκευάζει και θα λειτουργήσει τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική …γράφει καθυστερήσεις αναμένοντας την απόφαση του Ρυθμιστή της ενεργειακής αγοράς. Από τον περασμένο Οκτώβριο οι επενδυτές που είχαν δώσει το «παρών» κατά την πρώτη φάση του διαγωνισμού βρίσκονται σε κατάσταση αναμονής, όπως και ο Διαχειριστής, ο οποίος έχει ολοκληρώσει εδώ και καιρό την αξιολόγηση των ενδιαφερομένων. Είναι αξιοσημείωτο ότι οι δεσμευτικές προσφορές σχεδιαζόταν, βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος, να κατατεθούν έως τα τέλη Ιανουαρίου 2023.

Οι μνηστήρες

Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον τέσσερα σχήματα και συγκεκριμένα η κοινοπραξία Macquarie Super Core Infrastructure Fund – Phaethon Holdings, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ιταλική Terna SpA και η StateGrid International Development Belgium (θυγατρική της κινεζικής State Grid).

Όπως αναφέρουν στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» στελέχη του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), φαίνεται ότι προκρίνονται όλοι οι επενδυτές στην επόμενη φάση των δεσμευτικών προσφορών ώστε να υπάρξει και μεγαλύτερος ανταγωνισμός και υψηλότερο τίμημα. Άλλωστε, όπως επισημαίνουν, από τον έλεγχο της Αρχής δεν προέκυψε σύγκρουση συμφερόντων με τους επενδυτές οι οποίοι διατηρούν δραστηριότητες και στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Οι δεσμευτικές προσφορές

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού θα περάσει και η State Grid καθώς δεν προέκυψε κάποια ασυμβατότητα με το γεγονός ότι η κινεζική εταιρεία είναι μέτοχος μειοψηφίας στον ΑΔΜΗΕ με 24%. Με τη σημερινή απόφαση της Ολομέλειας της Αρχής, εφόσον επαληθευτούν οι πληροφορίες και δοθεί το «πράσινο» φως, ο ΑΔΜΗΕ θα προχωρήσει άμεσα ορίζοντας την ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών. Επίσης, εκτιμάται ότι πιθανώς θα απαιτηθεί τροποποίηση του καταστατικού της «Αριάδνη Interconnection» ώστε να αποσαφηνίζεται ο ρόλος της εταιρείας μετά την ολοκλήρωση του έργου της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης.

Η ηλεκτρική διασύνδεση

Σε κάθε περίπτωση το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής εξελίσσεται βάσει χρονοδιαγράμματος. Αποτελείται από δύο υποθαλάσσια καλώδια συνολικού μήκους 335 χλμ., τάσης 500 kV και συνολικής μεταφορικής ισχύος 1.000 MW που ποντίζονται σε βάθος ρεκόρ έως 1.200 μέτρων στον πυθμένα του Αιγαίου και από δύο υπόγεια καλώδια συνολικού μήκους 43 χλμ.. Το έργο περιλαμβάνεται στην κορυφαία πεντάδα των πιο καινοτόμων έργων διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος πανευρωπαϊκά.

Το ορόσημο

Πριν από περίπου έναν μήνα ολοκληρώθηκε ένα από τα σημαντικότερα ορόσημα στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, η πόντιση και εγκατάσταση του συνόλου των υποβρυχίων καλωδίων υπερυψηλής τάσης 500 kV τεχνολογίας συνεχούς ρεύματος.

Σε διάστημα 32 μηνών από την υπογραφή των συμβάσεων για το μεγάλο ενεργειακό έργο, τον Ιούνιο του 2020, η Αριάδνη Interconnection πόντισε συνολικά περίπου 1.350 χλμ. ηλεκτρικών καλωδίων και καλωδίων οπτικών ινών μεταξύ της Κορακιάς Ηρακλείου και της Πάχης Μεγάρων. Το βάρος των καλωδίων ξεπερνά τους 13.500 τόνους. Επιπλέον έχει ήδη ποντιστεί το σύνολο των καλωδίων οπτικών ινών, μήκους 670 χλμ.

Με την ολοκλήρωση των εργασιών προστασίας των καλωδίων, που αναμένεται έως τα τέλη Ιουνίου, τα 640 χλμ. θα έχουν τοποθετηθεί κάτω από την επιφάνεια του βυθού για μέγιστη ασφάλεια.Οι ποντίσεις των ηλεκτρικών καλωδιακών τμημάτων πραγματοποιήθηκαν τμηματικά από τα τέλη του 2021 έως τις αρχές του 2023, στο πλαίσιο τριών διαφορετικών επιχειρήσεων από τις δύο ανάδοχες εταιρείες του έργου.

Τα πλοία

Για τις επιχειρήσεις αυτές χρησιμοποιήθηκαν συνολικά πέντε εξειδικευμένα πλοία καλωδιακών εργασιών, συμπεριλαμβανομένων των δύο πλέον σύγχρονων πλοίων καλωδιακών ποντίσεων στον κόσμο, Aurora και Leonardo da Vinci. Της πόντισης είχε προηγηθεί διεξοδική μελέτη βυθού από τις ανάδοχες εταιρείες Prysmian και Nexans ώστε να σχεδιαστεί η βέλτιστη όδευση και προστασία των καλωδίων με κριτήρια τόσο τεχνικά όσο και περιβαλλοντικά.

Επίσης, έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι θεμελιώσεις των βασικών κτιρίων των Σταθμών Μετατροπής που θα κατασκευαστούν στα δύο άκρα της διασύνδεσης, δηλαδή στη Δαμάστα Ηρακλείου και στον Ασπρόπυργο Αττικής και έχει ξεκινήσει η ανέγερσή τους. Σε εξέλιξη βρίσκεται και η κατασκευή του υπόγειου τμήματος της όδευσης από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το σημείο προσαιγιάλωσης στην Αττική.

Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική είναι η μεγαλύτερη ενεργειακή επένδυση, ύψους 1 δισ. ευρώ που πραγματοποιείται αυτή τη στιγμή στη χώρα, με την οποία ο ΑΔΜΗΕ θα ενσωματώσει πλήρως την Κρήτη στο ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, έως το τέλος του 2024.

ΠηγήΟΤ

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα