Πέμπτη, 7 Αυγούστου, 2025
28.3 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Σενάρια για ανθρώπινο λάθος ή μηχανική βλάβη εξετάζουν οι Αρχές για το πλοίο που προσάραξε σε ξέρα στα Νέα Στύρα

Πρέπει να διαβάσετε

Δεν είναι συνεχές το ρήγμα των 10 – 15 μέτρων που εντοπίστηκε στο πλοίο – Προβληματισμός και αιχμές από τον έμπειρο καπετάνιο Σιδέρη Μαμίδη: «Το πλοίο δεν το αφήνεις ακέφαλο εν μέσω κρίσης»

 

Στο σημείο της προσάραξης του πλοίου σε ξέρα στα Στύρα βρίσκεται από το πρωί ειδικό συνεργείο, το οποίο αναμένεται να καταθέσει ολοκληρωμένο σχέδιο για τη διαδικασία αποκόλλησης και ρυμούλκησης εντός της ώρας. Επί τόπου, επιχειρούν δύο ρυμουλκά, ένα αντιρρυπαντικό σκάφος του Λιμενικού και ένα περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης (ΠΛΣ). Το πλοίο, σύμφωνα με πληροφορίες, φέρει κατά τόπους σκισίματα σε συνολική έκταση περίπου 10 με 15 μέτρα, όχι όμως ένα ενιαίο και συνεχές ρήγμα, όπως ανέφεραν αρχικές πληροφορίες. Σημειώνεται ακόμη ότι το πλοίο σε ένα του μέρος είναι double hull (έχει δύο στρώσεις μεταλλικών τοιχωμάτων στο υποθαλάσσιο τμήμα του κύτους του), γεγονός που προσφέρει αυξημένη προστασία.

Την ίδια ώρα, με έντονη ανησυχία, αλλά και τεκμηριωμένες παρατηρήσεις για τις ενέργειες των αρμόδιων Αρχών και την επιχειρησιακή ετοιμότητα του πληρώματος, παρενέβη δημόσια ένας από τους πλέον έμπειρους καπετάνιους της ελληνικής ακτοπλοΐας, ο Σιδέρης Μαμίδης, σχετικά με την προσάραξη του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου «Παναγία Παραβουνιώτισσα» στη βραχονησίδα Γλάρος, ανοιχτά των Νέων Στύρων.

Ο βετεράνος ναυτικός καταθέτει προβληματισμούς για την απόφαση των αρχών να συλλάβουν τον πλοίαρχο πριν ολοκληρωθεί η αποκόλληση του πλοίου. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει:

«Δεν απενοχοποιώ ούτε ενοχοποιώ τον πλοίαρχο, δεν γνωρίζω τι ακριβώς συνέβη. Όμως, το πλοίο δεν το αφήνεις ακέφαλο εν μέσω κρίσης. Είναι αντίθετο σε κάθε αρχή ναυτικής τέχνης να στερείς από το πλοίο τον βασικότερο παράγοντα διαχείρισης –τον ίδιο τον καπετάνιο– πριν ολοκληρωθεί η επιχείρηση αποκόλλησης».

Ο καπετάν Σιδέρης δε σταματά εκεί. Με γνώση των νομικών και τεχνικών παραμέτρων, σημειώνει ότι η σύλληψη του πλοιάρχου ενδέχεται να έχει επιπτώσεις και στην ασφάλιση του πλοίου, σε περίπτωση που οι ασφαλιστές θεωρήσουν πως το κράτος ενήργησε απερίσκεπτα:

«Αν υπάρξει περαιτέρω ζημιά ή βύθιση του πλοίου, οι ασφαλιστές θα έχουν κάθε λόγο να στραφούν κατά του Ελληνικού Δημοσίου, αφού αποδυνάμωσε κρίσιμο ανθρώπινο δυναμικό από τη γέφυρα».

Βίντεο από την επιχείρηση αποκόλλησης:

Σενάρια για την προσάραξη

Ο πλοίαρχος του «Παναγία Παραβουνιώτισσα», σύμφωνα με πληροφορίες, υποστηρίζει ότι παρουσιάστηκε βλάβη στα πηδάλια, γεγονός που, όπως λέει, εμπόδισε την αποφυγή της βραχονησίδας. Τη θέση αυτή εν μέρει ενισχύει και η μαρτυρία επιβάτη, ο οποίος δήλωσε ότι αισθάνθηκε ένα απότομο «τράνταγμα» πριν την πρόσκρουση.

Είναι ένα εύρημα που ενισχύει το σενάριο μηχανικής αστοχίας, αν και όλα αυτά βρίσκονται ακόμη υπό διερεύνηση. Από την άλλη πλευρά, αρκετοί επιβάτες κατήγγειλαν έλλειψη καθοδήγησης και ενημέρωσης από το πλήρωμα. Ενδεικτικά, ανέφεραν ότι αναγκάστηκαν μόνοι τους να εντοπίσουν τα σωσίβια κάτω από τα καθίσματα.

Η στάση του πληρώματος

Παρά τις καταγγελίες επιβατών για ελλιπή καθοδήγηση, άλλες μαρτυρίες αναδεικνύουν την ετοιμότητα του πληρώματος. Ο καπετάν Μαμίδης υπογραμμίζει:

«Η 100% επιτυχής εγκατάλειψη του πλοίου χωρίς απώλειες οφείλεται και στην εκπαίδευση και την αντίδραση του πληρώματος, σε συνεργασία με τα σκάφη της περιοχής, του Λιμενικού και τη δημοτική αρχή Καρύστου».

Δικαστικές εξελίξεις

Το «Παναγία Παραβουνιώτισσα» παραμένει προσαραγμένο, ενώ ρυμουλκά έχουν αναλάβει την κατάρτιση σχεδίου αποκόλλησης. Παράλληλα, γίνονται υποθαλάσσιες εργασίες από δύτες και μετακίνηση οχημάτων για σταθεροποίηση της πλώρης.

Ο πλοίαρχος οδηγήθηκε στα δικαστήρια Χαλκίδας, του ασκήθηκε δίωξη για:

– Παραβίαση της ασφάλειας ναυσιπλοΐας
– Παρακώλυση συγκοινωνιών
– Πρόκληση ναυαγίου

Ζήτησε και έλαβε προθεσμία για απολογία έως την Παρασκευή και μέχρι τότε παραμένει κρατούμενος στο Λιμεναρχείο Χαλκίδας.

Το περιστατικό ανοίγει μεγάλη συζήτηση για την ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών, την αξιοπιστία των επιθεωρήσεων, τη διαχείριση κρίσεων, αλλά και την ευκολία με την οποία –σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους– ποινικοποιείται η ναυτική ευθύνη, ακόμα και πριν υπάρξει πλήρης τεχνική διερεύνηση.

Ο Σιδέρης Μαμίδης καταλήγει με μία προειδοποίηση που χτυπά καμπανάκι: «Μηδὲ δίκην δικάσῃς, πρὶν ἂν ἀμφοῖν μύθον ἀκούσῃς» — Μη βιάζεστε να αποδώσετε ευθύνες, πριν ακούσετε όλες τις πλευρές.

Η τοποθέτηση του Υπουργείου Ναυτιλίας

Το Υπουργείο ανακοίνωσε ακόμη ότι:

· Ο πλοίαρχος δεν ενημέρωσε αμέσως για την προσάραξη, όπως όφειλε.

· Η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν είχε καταθέσει έως το πρωί της επομένης κανένα σχέδιο αποκόλλησης ή ναυαγιαίρεσης, προκαλώντας ανησυχία για τη διασφάλιση των περιουσιών και την προστασία του περιβάλλοντος.

· Ο Εισαγγελέας έχει ήδη ενημερωθεί για τη μη συμμόρφωση της εταιρείας με τις προβλεπόμενες διαδικασίες.

Το ιστορικό

Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το περιστατικό έλαβε χώρα το απόγευμα της Τρίτης 5 Αυγούστου.

· Ώρα απόπλου από Νέα Στύρα: 18:30

· Ώρα προσάραξης: 18:50

· Ενημέρωση ΕΚΣΕΔ: 18:51, όχι από τον πλοίαρχο, αλλά από πολίτη

· Επικοινωνία με πλοίαρχο: 19:01, κατόπιν επανειλημμένων προσπαθειών

· Ενεργοποίηση τοπικού σχεδίου: 18:58

· Έναρξη μετεπιβίβασης: 19:10

· Άφιξη σκαφών διάσωσης:

· ΠΛΣ 1081 (Καρύστου): 19:50

· Tender του ΠΑΘ 090: 19:55

· ΠΑΘ 090: 20:00

Όλοι οι επιβάτες μεταφέρθηκαν με ασφάλεια στα Νέα Στύρα, κυρίως με ιδιωτικά σκάφη που επιστρατεύτηκαν άμεσα υπό τον συντονισμό του ΕΚΣΕΔ.

Στον απόηχο του συμβάντος, ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ –μέσω κοινής ανακοίνωσης του αρμόδιου τομεάρχη Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου και του Τμήματος Ναυτιλίας– έθεσε μια σειρά ερωτημάτων που αναδεικνύουν πιθανά κενά στη λειτουργία και επιθεώρηση του πλοίου:

1. Διενεργούνταν κανονικά τα προβλεπόμενα γυμνάσια στο πλοίο;

2. Πότε και πώς έγινε η τελευταία επιθεώρηση αξιοπλοΐας;

3. Υπήρχαν προηγούμενες αναφορές για βλάβες στα πηδάλια ή σε άλλο εξοπλισμό;

4. Γιατί δεν συνέδραμε ναυαγοσωστικό σκάφος και πού βρίσκονταν τα πλησιέστερα διασωστικά μέσα;

Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατηγορεί την κυβέρνηση για εμμονή σε παρωχημένο θεσμικό πλαίσιο, με αναφορά στο Β.Δ. 36/1967, που επιτρέπει τα πλοία να φέρουν σωστικά μέσα μόλις για το 60% των επιβατών.

Η υπόθεση έχει ανοίξει ευρύτερη συζήτηση για τη ναυτική ασφάλεια, τη διαχείριση κρίσεων, τις ευθύνες πλοιάρχων και εταιρειών, αλλά και τον ρόλο του κράτους ως εποπτεύοντα και διώκτη ταυτόχρονα.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα