42 σχολεία σε επίπεδο Κρήτης, μπήκαν στο επίκεντρο των ειδικών, σε πρώτη φάση, για να διαπιστωθεί αν τελικά… αντέχουν απέναντι στους σεισμούς και στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Πρόκειται για δράσεις που έγιναν στο πλαίσιο πιλοτικού προγράμματος που υλοποιούν τα τελευταία 2,5 χρόνια Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας και Περιφέρεια Κρήτης, προκειμένου εκπαιδευτικοί και μαθητές να εκπαιδευτούν στη διαχείριση των κινδύνων και να ελεγχθεί η μη δομική τρωτότητα των σχολικών κτιρίων.
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε από το Ηράκλειο το πρωί της Δευτέρας 2 Ιουνίου, στο πλαίσιο της παρουσίασης των αποτελεσμάτων του πιλοτικού προγράμματος «επιμόρφωση στη Διαχείριση Κινδύνων και Κρίσεων στο Σχολικό Περιβάλλον», ο Πρόεδρος του ΟΑΣΠ Ευθύμιος Λέκκας, στα 42 σχολεία που έγιναν αυτοψίες στο νησί, διαπιστώθηκαν θέματα μη δομικής τρωτότητας, όπως ντουλάπες στους διαδρόμους, μεγάλοι υαλοπίνακες, κλειστοί διάδρομοι κ.α., που επισημάνθηκαν στους διευθυντές, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες για την ασφάλεια εκπαιδευτικών και μαθητών.
Επίσης, έγινε διερεύνηση κάθε σχολείου σε σχέση με τις διαδικασίες εκκένωσης, ενώ εκπαιδευτικοί «έκατσαν ξανά στα θρανία» και εκπαιδεύτηκαν για τη διαχείριση των κινδύνων από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα, γνώσεις που μεταλαμπάδευσαν και στους μαθητές.
«Είναι ένα συγκροτημένο σχέδιο που για πρώτη φορά στην Ελλάδα, εφαρμόζεται στην Κρήτη και φιλοδοξούμε ότι θα επεκταθεί και στα υπόλοιπα σχολικά συγκροτήματα του νησιού», ανέφερε ο κ. Λέκκας.
Η Ελένη Μαράκη- Μπελαδάκη, Εντεταλμένη Σύμβουλος Παιδείας και Δια βίου Μάθησης ανέφερε πως ήδη γίνεται προσπάθεια, ώστε το εν λόγω πρόγραμμα να επεκταθεί σε όλα τα σχολεία του νησιού.
Η ανακοίνωση της Περιφέρειας Κρήτης
Με ιδιαίτερη επιτυχία ολοκληρώθηκε το «Πιλοτικό Πρόγραμμα Επιμόρφωσης στη Διαχείριση Κινδύνων και Κρίσεων στο Σχολικό Περιβάλλον στην Περιφέρεια Κρήτης», μία πρωτοποριακή δράση της Περιφέρειας Κρήτης που υλοποιείται σε συνεργασία με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν πιλοτικά 40 σχολικές μονάδες από όλη την Κρήτη, με στόχο την εκπαίδευση εκπαιδευτικών στη διαχείριση φυσικών, τεχνολογικών και ανθρωπογενών κινδύνων και κρίσεων στο σχολικό περιβάλλον, εξετάζοντας τόσο τα φαινόμενα και τις επιπτώσεις τους, όσο και το σχετικό θεσμικό πλαίσιο και την ψυχοκοινωνική διαχείρισή τους.
Σήμερα στην Περιφέρεια Κρήτης πραγματοποιήθηκε συνάντηση για το πρόγραμμα, με την συμμετοχή της Εντεταλμένης Συμβούλου Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης Ελένης Μαράκη, του επιστημονικού υπεύθυνου του προγράμματος ομότιμου καθηγητή Ευθύμη Λέκκα, τα μέλη της επιστημονικής του ομάδας, του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης Μανώλη Καρτσωνάκη, του γενικού διευθυντή Βιώσιμης Ανάπτυξης Περιφέρειας Κρήτης Δρ. Μαρίνου Κριτσωτάκη και των στελεχών της Περιφέρειας Κρήτης Κωστή Φλουρή, Ερμιόνης Γιαλύτη, Ελένης Τζαγκαράκη, Λεωνίδα Χαλκιαδάκη καθώς και αντιπροσωπείας εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.
Στο πλαίσιο της προγράμματος έγιναν, επίσης, αυτοψίες για την αξιολόγηση της μη δομικής τρωτότητας κάθε σχολικής μονάδας, καταρτίστηκαν σχέδια διαχείρισης εκτάκτων αναγκών στα σχολικά συγκροτήματα και διεξήχθησαν πρότυπες ασκήσεις διαχείρισης κινδύνων. Η συνεργασία Περιφέρειας Κρήτης και ΕΚΠΑ συνέβαλε καθοριστικά στην γενικότερη επαναδιαμόρφωση της σχέσης εκπαιδευτικών και μαθητών /τριών με το φυσικό περιβάλλον, και τις εξελισσόμενες ενδογενείς και εξωγενείς γεωδυναμικές διεργασίες του τόπου.
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος θα συνταχθεί πρόταση από το ΕΚΠΑ προς την Περιφέρεια Κρήτης η οποία θα περιλαμβάνει τα συμπεράσματα του έργου, τις δυσκολίες και λεπτομέρειες που πρέπει να εξεταστούν για μελλοντική καθολική εφαρμογή της δράσης σε όλα τα σχολεία της Κρήτης.
Όπως δήλωσε η Εντεταλμένη Περιφερειακή Σύμβουλος Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης της Περιφέρειας Κρήτης, Ελένη Μαράκη-Μπελαδάκη: «Η υλοποίηση του Πιλοτικού Προγράμματος Επιμόρφωσης στη Διαχείριση Κινδύνων και Κρίσεων στο Σχολικό Περιβάλλον αποτελεί μια ουσιαστική πρωτοβουλία για την ενίσχυση της ασφάλειας και της ετοιμότητας στα σχολεία της Κρήτης. Σε έναν τόπο με έντονα γεωδυναμικά χαρακτηριστικά και πολλαπλές προκλήσεις λόγω της Κλιματικής Κρίσης, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη διαχείριση κινδύνων και κρίσεων κρίνεται απολύτως απαραίτητη. Η συνεργασία μας με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ενισχύει σημαντικά την ποιότητα και το εύρος της επιμόρφωσης, διασφαλίζοντας την καλύτερη προετοιμασία των σχολικών κοινοτήτων μας. Η Περιφέρεια Κρήτης δεσμεύεται να συνεχίσει να στηρίζει δράσεις που προάγουν την ασφάλεια και την ευημερία των μαθητών και των εκπαιδευτικών της.
Από την πλευρά του ο Επιστημονικός Υπεύθυνος του Προγράμματος, Ομότιμος Καθηγητής Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών, Πρόεδρος του ΟΑΣΠ και Ευθύμης Λέκκας, ανέφερε, ότι, «Σε χώρες όπως η Ελλάδα, με την έντονη σεισμοτεκτονική δραστηριότητα και το έντονο ανάγλυφο, χώρες που αποτελούν ταυτόχρονα το επίκεντρο Κλιματικής Κρίσης, είναι εξαιρετικά σημαντική η ενημέρωση και εκπαίδευση των πολιτών. Πόσο μάλλον όταν οι πολίτες αυτοί είναι οι εκπαιδευτικοί λειτουργοί που πιθανώς θα κληθούν κάποια στιγμή να ανταπεξέλθουν σε μία κρίση εντός του σχολικού περιβάλλοντος, προστατεύοντας τους μαθητές από τον εκάστοτε επικείμενο κίνδυνο. Η ενεργή συμμετοχή και το έντονο ενδιαφέρον από πλευράς των εκπαιδευτικών στο πρόγραμμα απέδειξαν την αναγκαιότητα υλοποίησης τέτοιων δράσεων στο σύνολο των σχολικών μονάδων».