Σε ισχύ το εμπάργκο της Ε.Ε. στο ρωσικό ντίζελ – Ποιος ο αντίκτυπος σε τιμές κι επάρκεια

Πρέπει να διαβάσετε

Σε ισχύ τέθηκε και το τρίτο σκέλος του εμπάργκο της Ε.Ε. στο ρωσικό πετρέλαιο. Από τη Δευτέρα σταμάτησαν να εισάγονται και τα προϊόντα διύλισης πετρελαίου – όπως το ντίζελ, το πετρέλαιο θέρμανσης και η κηροζίνη. Με άλλα λόγια, σταματάει η εισαγωγή στην Ε.Ε. έτοιμων προϊόντων από τη Ρωσία.

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Δεκεμβρίου, τέθηκε σε εφαρμογή εμπάργκο στην εισαγωγή σε κράτη – μέλη της Ε.Ε. ρωσικού αργού πετρελαίου μέσω θαλάσσης. «Επειδή όμως η Ρωσία είναι εξαγωγική χώρα σε έτοιμα προϊόντα, κυρίως ντίζελ, τώρα σταματάνε και οι εισαγωγές του ντίζελ. Βέβαια για φορτία τα οποία είναι στη θάλασσα ήδη, δίνεται μια παράταση μέχρι τις αρχές Απριλίου. Αλλά από κει και πέρα, θα υπάρχουν σχετικές επιπτώσεις και πρόστιμα στις εταιρείες οι οποίες εισάγουν ντίζελ από τη Ρωσία» εξήγησε στην εκπομπή ΣΚΑΪ Τώρα και τη Φαίη Σφακιωτάκη ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Ενέργειας Ν.Α. Ευρώπης, Κωστής Σταμπολής.

«Δύσκολο να εφαρμοστεί στην πράξη το εμπάργκο»

Δεδομένου ότι η Ρωσία είναι ο σημαντικότερος προμηθευτής ντίζελ για την ΕΕ, προκύπτει το ερώτημα αν τίθεται ζήτημα επάρκειας πλέον των προϊόντων αυτών. Ο κ. Σταμπολής απάντησε πως η Ε.Ε. έχει προετοιμαστεί, επομένως το κενό θα καλυφθεί. «Τα διυλιστήρια στην Ευρώπη θα πρέπει να παράγουν περισσότερο ντίζελ όπως κάνει σήμερα και η Ελλάδα. Τα δύο διυλιστήρια που έχουμε, η Hellenic Energy και η Motor Oil εδώ και αρκετούς μήνες έχουν αρχίσει σταδιακά να αυξάνουν την παραγωγή τους σε ντίζελ. Εάν χρειαστεί, εισάγουμε από ΗΠΑ, χώρες του Κόλπου, ή ακόμη και από την Ινδία». Ωστόσο, στην περίπτωση που γίνουν εισαγωγές από χώρες, όπως για παράδειγμα την Ινδία, τότε δεν είναι απίθανο το εμπάργκο να παρακαμφθεί, δηλαδή να εισαχθεί εν τέλει ρωσικό πετρέλαιο. «Άρα βλέπουμε ότι είναι πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί ένα τέτοιο εμπάργκο στην πράξη» τόνισε ο κ. Σταμπολής και πρόσθεσε πως το εμπάργκο αυτό δεν πρόκειται να επηρεάσει πολύ την τελική τιμή. «Δε νομίζω ότι θα το καταλάβουμε στις τσέπες μας. Έτσι κι αλλιώς το ντίζελ κοστίζει ακριβά. Η Eλλάδα είναι από τις χώρες με το ακριβότερο ντίζελ στον κόσμο, όπως και άλλες της Ε.Ε., λόγω των πολύ υψηλών φόρων που έχουν επιβληθεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Αν η κυβέρνηση θέλει να μειώσει τις τιμές του πετρελαίου, δεν έχει παρά να μειώσει τους πάρα πολύ υψηλούς φόρους που επιβάλλει για να εξασφαλίσει έσοδα για τον κρατικό κορβανά.»

«Ξανά σε ανοδική πορεία οι τιμές το β’ εξάμηνο»

Ως προς την πορεία της ενεργειακής κρίσης, ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Ν.Α. Ευρώπης εκτίμησε πως το β’ εξάμηνο του 2023 θα δούμε σαφώς υψηλότερες τιμές, λόγω επιστροφής της Κίνας σε συνθήκες κανονικότητας ως προς την οικονομική δραστηριότητα. «Πρόκειται μέσα στο 2023 να δούμε μια αύξηση 1,2-1,3 εκ. βαρέλια την ημέρα, πράγμα το οποίο θα πάει τη συνολική ζήτηση πάνω από 100 εκ. βαρέλια την ημέρα. Άρα βλέπουμε ότι από τη μια μεριά έχουμε ισχυρές πιέσεις στο χώρο της ζήτησης. Από την άλλη πλευρά η υποεπένδυση στον τομέα αυτόν την τελευταία δεκαετία – δεκαπενταετία δημιουργεί πρόβλημα στην προμήθεια. Κατά συνέπεια, ένα στρίμωγμα στο χώρο της προμήθειας, σε συνδυασμό με την υψηλή ζήτηση δημιουργούν την κατάσταση όπου θα δούμε τις τιμές μακροπρόθεσμα να αυξάνονται.»

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα