Προσωρινοί πεζόδρομοι – ποδηλατόδρομοι εξπρές στην Ελλάδα στο πρότυπο πόλεων του εξωτερικού

Πρέπει να διαβάσετε

Έπιασαν τόπο οι συνεχείς πιέσεις και εκκλήσεις τόσο των ειδικών επιστημόνων συγκοινωνιολόγων, όσο και των ποδηλατών αλλά και συνολικά των πολιτών, οι οποίοι ζητούσαν και οι ελληνικές πόλεις να ανοίξουν με περισσότερο βιώσιμο προφίλ μετά την καραντίνα της πανδημίας, όπως ακριβώς είχε σχεδιαστεί εδώ και καιρό στα αστικά κέντρα του εξωτερικού.

Ετσι, σε τροπολογία που θα κατατεθεί αύριο στη Βουλή περιλαμβάνεται και διάταξη που έχει εισηγηθεί υπουργείο Περιβάλλοντος, με την οποία θεσπίζονται γρήγορες διαδικασίες για την προσωρινή δημιουργία ποδηλατοδρόμων και πεζόδρομων.

Η πρόταση αυτή, η οποία αποτελεί τμήμα της δέσμης προτάσεων που είχε αποστείλει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων στα συναρμόδια υπουργεία, ακολουθεί το παράδειγμα πολλών ευρωπαϊκών πόλεων, την επεξεργάστηκαν ο υφυπουργός Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Δημήτρης Οικονόμου και ο Γενικός Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιος Μπακογιάννης και ουσιαστικά δίνει τη δυνατότητα στους δήμους με απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής:

  1. Να δημιουργούνται προσωρινοί  διάδρομοι κίνησης πεζών,
  2. Να δημιουργούνται προσωρινοί ποδηλατόδρομοι,
  3. Να γίνεται προσωρινός χαρακτηρισμός ως πεζόδρομων, τοπικών οδών με αυξημένη κίνηση πεζών και συγκεντρωμένες χρήσεις εστίασης, προκειμένου να εξασφαλίζεται ο απαραίτητος χώρος για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και για την ασφαλή κίνηση των πεζών, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία και των εμποδιζομένων ατόμων, και
  4. Να δημιουργούνται «περιοχές ήπιας κυκλοφορίας» σε τοπικές οδούς ή σε περιοχές κατοικίας.

Επιπλέον το υπουργείο Περιβάλλοντος εκπονεί ήδη έναν οδηγό εφαρμογής των ρυθμίσεων αυτών που θα σταλεί στους δήμους. Αυτός θα περιλαμβάνει τις καλές πρακτικές από τη διεθνή εμπειρία και θα δίνει οδηγίες:  για την ανακατανομή του οδικού χώρου, τη δημιουργία προσωρινών λωρίδων κίνησης του ποδηλάτου, τις ειδικές παρεμβάσεις για την εξασφάλιση της προσβασιμότητας, τη δημιουργία προσωρινών επεκτάσεων πεζοδρομίων και λωρίδων πεζών. Ακόμη θα περιλαμβάνει προτάσεις σχεδιασμού για τη δημιουργία προσωρινών επεκτάσεων πεζοδρομίων για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων σε πλατείες, κοινόχρηστους χώρους και πεζοδρόμια.

«Η παρέμβαση μας για τη δημιουργία προσωρινών ποδηλατοδρόμων και πεζόδρομων ακολουθεί το παράδειγμα πολλών ευρωπαϊκών πόλεων και είναι ένα ακόμα όπλο ενάντια στη διασπορά του κορωνοϊού. Έτσι περιορίζουμε τον συγχρωτισμό κατά τις μετακινήσεις. Ταυτόχρονα όμως ενθαρρύνουμε το ποδήλατο που είναι το πιο φιλικό στο περιβάλλον μέσο μετακίνησης.  Οι παρεμβάσεις αυτές είναι προσωρινές αλλά είμαι βέβαιος ότι θα μας δείξουν το δρόμο για πιο μόνιμες επιλογές. Οι πόλεις μας έχουν ανάγκη από περισσότερο ελεύθερο χώρο για πεζούς και ποδηλάτες». Επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης.

Να σημειωθεί ότι από τις 7 Μαίου ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων έχει αποστείλει επιστολή προς όλα τα συναρμόδια υπουργεία ζητώντας να δοθεί χρημαατοδότηση στους δήμους ώστε να εκπονηθούν άμεσα μελέτες εφαρμογής για την εκπόνηση «πράσινων αξόνων» και δικτύων πεζών και ποδηλάτων. Τα «πράσινα δίκτυα» θα συνδέουν σημαντικούς πόλους έλξης μετακινήσεων, μεταξύ των οποίων πάρκα, πλατείες αλλά και εκτός σχεδίου πόλης περιπατητικές διαδρομές.

Επιπλέον οι συγκοινωνιολόγοι ζητούσαν από τα συναρμόδια υπουργεία να προχωρησουν άμεσα στη σύνταξη κατευθυντηρίων οδηγιών και να θεσμοθετήσουν καινοτόμα μέτρα άμεσης εφαρμογής και χαμηλού κόστους, διασφαλίζοντας το υψηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας και κυκλοφορίας.

Ενδεικτικά ως μέτρα άμεσης εφαρμογής και χαμηλού κόστους πρότειναν:

  • Τη μείωση του ορίου ταχύτητας στο αστικό οδικό δίκτυο από τα 50 στα 30 χιλιόμετρα την ώρα.
  • Την προσωρινή μετατροπή τμημάτων του τοπικού ή συλλεκτήριου οδικού δικτύου σε οδούς αποκλειστικής χρήσης πεζών και ποδηλάτων.
  • Εποχική ή εκ περιτροπής απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων σε κεντρικές οδούς (ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές).
  • Αποτροπή μηχανοκίνητης διαμπερούς κυκλοφορίας στο τοπικό οδικό δίκτυο σε περιοχές κατοικίας.
  • Άμεση δημιουργία διαδρομών ποδηλάτου ή επέκτασης πεζοδρομίων με χρήση υλικών διαχωρισμού απότη μηχανοκίνητη κυκλοφορία, όπως πλαστικά κολωνάκια ή ζαρντινιέρες.
  • Απελευθέρωση του ελεύθερου χώρου των πεζοδρομίων από τα εμπόδια.

Πηγή: ethnos.gr

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα