Προς νέο τουριστικό ρεκόρ μέσα στο 2024 – Ποια αγορά ανακάμπτει δυναμικά

Πρέπει να διαβάσετε

Με το «δεξί» μπήκε η καινούργια χρονιά για τον τουρισμό, με τα έως τώρα στοιχεία των προκρατήσεων από το εξωτερικό για διακοπές στην Ελλάδα το ερχόμενο καλοκαίρι να δημιουργούν κλίμα αισιοδοξίας για νέα τουριστικά ρεκόρ μέσα στο 2024. Η δυναμική του ελληνικού τουρισμού που οδήγησε το 2023 σε καινούργια ιστορικά ρεκόρ εσόδων και αφίξεων διατηρείται και το 2024, με τις προβλέψεις να θέτουν τον πήχη των εσόδων στα 21 δισ. ευρώ.

Οι επιχειρηματίες του τουρισμού εμφανίζονται συγκρατημένα αισιόδοξοι για το 2024, επιβεβαιώνοντας τη διατήρηση της περυσινής ισχυρής δυναμικής του κλάδου, με τις προκρατήσεις να φέρουν θετικό πρόσημο, ενώ ανάκαμψη σημειώνουν και αγορές που είχαν μείνει πίσω λόγω της πανδημίας.

Ηδη, από τον τρέχοντα μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Airdata Tracker του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), καταγράφεται αύξηση ως προς τη μηνιαία κατανομή των αεροπορικών θέσεων για το α’ τρίμηνο του έτους.

Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο οι αεροπορικές θέσεις ενισχύονται κατά 13,9% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, τον Φεβρουάριο η αύξηση διαμορφώνεται σε 18,4% και τον Μάρτιο το ποσοστό ανόδου φτάνει το 12,8%.

Κρατήσεις

Σύμφωνα με τη μελέτη «Τάσεις του Επιχειρείν» που δημοσίευσε πρόσφατα η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας Ελλάδος (ΕΤΕ), παρά την αβεβαιότητα που δημιουργεί η γεωπολιτική αστάθεια στη λεκάνη της Μεσογείου, την κλιματική κρίση και την ακρίβεια, «τα σημάδια πρώιμης ζήτησης για το 2024 δείχνουν ευνοϊκά, καθώς οι κρατήσεις πτήσεων τον τελευταίο μήνα υπερβαίνουν τόσο τα επίπεδα 2019 (+37%) όσο και τα επίπεδα 2022 (+34%)».

Βέβαια, σημαντικό ρόλο στην τουριστική εξίσωση του 2024 εκτιμάται ότι θα διαδραματίσουν και οι τιμές, με την Τουρκία να μπαίνει στο παιχνίδι με αισθητά χαμηλότερες τιμές σε σχέση με την Ελλάδα, παράμετρος που ενδεχομένως να αλλάξει τις ισορροπίες.

Με διψήφια ποσοστά ανόδου, που προσεγγίζουν ακόμη και το 30%, κινούνται οι προκρατήσεις από τη βρετανική αγορά, μία από τις δύο βασικές πηγές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα, καθώς τα νούμερα παραπέμπουν σε διατήρηση των ισχυρών αποτελεσμάτων του 2023. Με βάση τα στοιχεία του ΕΟΤ, η Ελλάδα αναδεικνύεται πρωταγωνίστρια στον τουρισμό πολυτελείας για τους Βρετανούς και το 2024. Πιο συγκρατημένοι για την ώρα εμφανίζονται οι γερμανοί ταξιδιώτες, που αποτελούν τη δεύτερη μεγάλη αγορά για την Ελλάδα.

Σκανδιναβική αγορά

Σε τροχιά ανάκαμψης κινείται πλέον και η σκανδιναβική αγορά, η οποία είχε… ρίξει ρυθμούς στα χρόνια της πανδημίας, συμπαρασύροντας προορισμούς της χώρας που βασίζονταν σε αυτήν, ενώ θετικό είναι και το feedback από την ολλανδική και την πολωνική αγορά.

Στις τάσεις της επόμενης σεζόν περιλαμβάνεται και η στρατηγική κάποιων επιχειρηματιών του κλάδου να περιορίσουν ή ακόμη και να… καταργήσουν για το 2024 τις last minute κρατήσεις, οι οποίες ροκανίζουν την κερδοφορία των καταλυμάτων τους.

Οπως επισημαίνουν αρμόδιοι τουριστικοί παράγοντες, οι δύο βασικές προκλήσεις του κλάδου για το 2024 αφορούν: Αφενός το οικονομικό περιβάλλον της Ευρώπης, απ’ όπου προέρχονται και οι βασικοί αιμοδότες του ελληνικού τουρισμού, και αφετέρου την αντίδραση των ταξιδιωτών στην επιβολή του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση.

Τα «κλειδιά»

Πάντως, μαζί με τα θετικά μηνύματα για την πορεία της φετινής χρονιάς, ο πιο νευραλγικός κλάδος της ελληνικής οικονομίας καλείται να υιοθετήσει έννοιες όπως η «βιωσιμότητα» και η «διαχείριση των προορισμών», που αναμένεται να αποτελέσουν τα «κλειδιά» για την περαιτέρω ανάπτυξη και ισχυροποίηση του τουρισμού μέσα στα επόμενα χρόνια.

Στο υπουργείο Τουρισμού έχει ήδη χαραχθεί ένας πρώτος κύκλος δράσεων με στόχο τη βιωσιμότητα των προορισμών και του τουριστικού προϊόντος. Ο στρατηγικός σχεδιασμός, όπως τον έχει προσδιορίσει η υπουργός Τουρισμού, Ολγα Κεφαλογιάννη, περιλαμβάνει τέσσερις βασικούς στόχους: Την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης των προορισμών, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και τη διαφοροποίηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, την ενίσχυση της προώθησης και προβολής της τουριστικής προσφοράς και την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα