Οι ΗΠΑ είναι η σημαντικότερη εξαγωγική αγορά για τη βιομηχανία σκαφών αναψυχής στην Ευρώπη και ο δασμός 15% στις εισαγωγές αποτελεί σοβαρή πρόκληση για τις ευρωπαϊκές κατασκευαστικές επιχειρήσεις.
Μάλιστα, οι ειδικοί του κλάδου προετοιμάζονται για τις επιπτώσεις της ανακοίνωσης του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για τους δασμούς, καθώς πολλά από τα σκάφη αναψυχής και τα γιοτ του κόσμου να κατασκευάζονται στην Ευρώπη και τους περισσότερους από τους μεγαλύτερους αγοραστές να βρίσκονται στις ΗΠA.
«Οι ΗΠΑ είναι η σημαντικότερη εξαγωγική αγορά για τη βιομηχανία σκαφών αναψυχής στην Ευρώπη. Ο δασμός 15% αποτελεί σοβαρή πρόκληση για τις επιχειρήσεις στην Ευρώπη», αναφέρει σε δήλωση της η Ευρωπαϊκή Βιομηχανία Σκαφών Αναψυχής, σύμφωνα με το CNBC.
Βεβαίως, οι περισσότεροι Αμερικανοί που αγοράζουν γιοτ αξίας 10 ή 100 εκατομμυρίων δολαρίων δεν έχουν αδυναμία να πληρώσουν τον επιπλέον φόρο 15%, ωστόσο θα υπάρξει αντίκτυπος, καθώς πολλοί από αυτούς απλώς δεν θέλουν να χρεωθούν την επιβάρυνση.
Τα «παραθυράκια» για την αποφυγή του δασμού
Αξίζει να σημειωθεί πως πολλοί αγοραστές παρήγγειλαν τα γιοτ τους πριν από ένα ή δύο χρόνια — δεδομένου ότι η κατασκευή ενός εξειδικευμένου σκάφους μπορεί να διαρκέσει τρία χρόνια από την αρχή έως το τέλος — και πλέον διαπραγματεύονται με τα ναυπηγεία για την παράδοση και την εξόφληση τους.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν άνθρωποι του κλάδου, οι πλούσιοι θα κάνουν αυτό που συνήθως κάνουν όταν αντιμετωπίζουν έναν νέο φόρο — θα βρουν έναν τρόπο να τον παρακάμψουν.
Η πιο συνηθισμένη στρατηγική θα είναι πιθανώς η εγγραφή του σκάφους σε άλλη χώρα, γνωστή ως «ξένη σημαία».
Ένας Αμερικανός αγοραστής μπορεί να εγγράψει το γιοτ του σε μία από τις πολλές χώρες που έχουν συμφωνίες με τις ΗΠΑ. Οι πιο συνηθισμένες είναι οι Νήσοι Κέιμαν, οι Νήσοι Μάρσαλ, η Μάλτα και η Τζαμάικα, ανέφεραν οι μεσίτες. Με την εγγραφή του σκάφους στο εξωτερικό, ο ιδιοκτήτης μπορεί να εισέλθει στις ΗΠΑ ως επισκέπτης και έτσι να αποφύγει τον δασμό.
Η εγγραφή σε άλλη χώρα μπορεί να κοστίσει από 5.000 έως πάνω από 20.000 δολάρια, ωστόσο, η εξοικονόμηση σε ένα γιοτ αξίας πολλών εκατομμυρίων δολαρίων είναι σημαντική.
Βέβαια, αυτό έχει οικονομικό και λογιστικό νόημα μόνο για τα μεγαλύτερα σκάφη, ενώ τα μικρότερα σκάφη (π.χ. αυτά κάτω των 45 ποδιών) πιθανότατα θα καταλήξουν να πληρώνουν τον δασμό.
Αξίζει να σημειωθεί πως το νέο καθεστώς δημιουργεί ελπίδα στους αμερικανούς κατασκευαστές σκαφών αναψυχής, όπως οι Westport, Trinity ή Burger Boat Company, για αύξηση της ζήτησης σε εγχώριο επίπεδο. Ενώ, δεν αποκλείεται να ενισχυθεί και η ζήτηση για μεταχειρισμένα σκάφη αναψυχής.