Όλη την οικογένεια καταλαμβάνει συνήθως το άγχος των πανελλήνιων εξετάσεων. Μιλώντας στον Περιφερειακό Τηλεοπτικό Σταθμό CRETA και στην εκπομπή Live με την Αντιγόνη, η ψυχολόγος Ροδάνθη Δανδουλάκη ανέφερε πως από τα παιδιά μεταβιβάζεται το άγχος στα παιδιά και … το αντίστροφο.

«Υπάρχει συλλογικό άγχος, συλλογική ανησυχία. Το οποίο είναι καλό και κακό. Το να συμπάσχουμε με το παιδί μας είναι καλό αλλά από την άλλη δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η εφηβεία είναι μια μετάβαση από την παιδική ηλικία στην ενήλικη ζωή. Ο έφηβος βρίσκεται σε μια αναζήτηση ταυτότητας, εικόνας, σώματος, γενικά είναι πολλές οι αλλαγές. Χαρακτηρίζεται από μια βαριά αμφιθυμία που θέλει να είναι αυτόνομος. Αλλά χρειάζεται και στη στήριξη της οικογένειας οπότε ακροβατεί σε διάφορες καταστάσεις. Ο ρόλος των γονιών είναι να βοηθήσουν τα παιδιά να γίνει όσο πιο ομαλά γίνεται αυτή η μετάβαση» τόνισε η κ. Δανδουλάκη.

Σύμφωνα με την ίδια, οι πανελλήνιες είναι μια περίοδος ορόσημο. Στιγματίζει για πάντα την μνήμη. «Όλοι θυμόμαστε αυτή την περίοδο. Οι πανελλαδικές έχουν ένα τεράστιο συμβολισμό, ένα βάρος να συνοδεύονται από το φόβο της αποτυχίες, όλες οι προσδοκίες έχουν χαθεί σε αυτές τις εξετάσεις, και το παιδί, ο έφηβος προσπαθεί να τις διαχειριστεί ταυτόχρονα. Οι γονείς προσπαθούν να διαχειριστούν το παιδί τους αλλά και τον εαυτό τους. Είναι μια περίοδος διαχείρισης γενικά».

Τόνισε δε, πως υπάρχει και καλό άγχος ενώ εξήγησε πως είναι μια φυσιολογική σωματική και ψυχολογική αντίδραση. «Υπάρχει γιατί εξυπηρετεί κάποιο σκοπό και κάποιες φορές μας κινητοποιεί, συντονίζει τις προσπάθειες μας, μας κάνει πιο υπεύθυνους όταν όμως το άγχος είναι κακοδιάθετο και ακραίο, μπορεί να οδηγήσει σε μια γενικευμένη αγχώδης διαταραχή και σε μια κατάσταση που ο άνθρωπος δυσλειτουργεί. Τότε χρειάζεται ο έφηβος ψυχολογική υποστήριξη». 

Μάλιστα, τα συμπτώματα του άγχους είναι μιας εκτεταμένης κλίμακας και κυρίως είναι σωματικά. «Τα πάντα είναι σχετικά, συμβαίνει για λίγο και ξεπερνιέται. Είναι στα πλαίσια του φυσιολογικού άγχους, όταν συνεχίζεται όμως και επηρεάζει τη δυνατότητα του εφήβου και την απόδοση του, τότε είναι καμπανάκι για το ότι πρέπει να ζητηθεί μια περαιτέρω υποστήριξη».