Όσοι δεν το πράξουν έως τις 5 Σεπτεμβρίου θα τους δοθεί αυτόματα από το κράτος
Με ταχείς ρυθμούς προχωρά η διαδικασία έκδοσης του Προσωπικού Αριθμού (Π.Α.), καθώς σε λιγότερο από έναν μήνα έχουν εκδοθεί συνολικά περίπου 608.000 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myInfo. Παράλληλα, μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) και των ελληνικών Προξενικών Αρχών, εκδόθηκαν ακόμη 25.120 αριθμοί, ενώ από την πλευρά της ΕΛ.ΑΣ. πραγματοποιήθηκαν πάνω από 101.120 αντλήσεις Προσωπικών Αριθμών, κατά την έκδοση νέων δελτίων ταυτότητας.
Θυμίζουμε ότι ο Προσωπικός Αριθμός είναι ένας μοναδικός, αμετάβλητος αριθμός ταυτοποίησης, ο οποίος αποδίδεται εφάπαξ σε κάθε φυσικό πρόσωπο. Αν κάποιος πολίτης δεν έχει φροντίσει να τον εκδώσει έως τις 5 Σεπτεμβρίου, αυτός θα του αποδοθεί αυτόματα από το σύστημα, χωρίς να απαιτείται ενέργεια από τον ίδιο.
Μέσα από την εφαρμογή myInfo, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να ελέγξουν και να επιβεβαιώσουν τα προσωπικά τους στοιχεία, ενώ μπορούν επίσης να εκδώσουν Π.Α. και για τα ανήλικα παιδιά τους, αρκεί αυτά να διαθέτουν ΑΦΜ. Σημαντικό είναι επίσης ότι κατά τη διαδικασία επιβεβαίωσης στοιχείων, θα πρέπει να δείτε εάν υπάρχουν ασυμφωνίες μεταξύ των διαφόρων κρατικών μητρώων, δηλαδή εάν όλα τα στοιχεία σας είναι σωστά. Σε 192.210 περιπτώσεις εντοπίστηκαν αποκλίσεις όπως διαφορές στο ονοματεπώνυμο (π.χ. «Χατζιδάκις» αντί για «Χατζηδάκης» που μπορεί να ήταν το σωστό) ή στην ημερομηνία γέννησης, γεγονός που ενεργοποιεί αυτόματα τη διαδικασία διόρθωσης, μέσω της ίδιας εφαρμογής.
Ιδιαίτερη κινητικότητα όμως καταγράφεται και στους κόλπους των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας. Από τις 9 έως τις 16 Ιουλίου, εκδόθηκαν πάνω από 10.500 νέες πολιτικές ταυτότητες για ένστολους, με τις 8.013 από αυτές να περιλαμβάνουν και Προσωπικό Αριθμό. Το προσωπικό των στρατιωτικών και σωμάτων ασφαλείας, που μέχρι σήμερα διέθετε μόνο υπηρεσιακά δελτία, θα μπορεί πλέον να αποκτά και τη νέα αστυνομική-πολιτική ταυτότητα, όπως όλοι οι Έλληνες πολίτες. Από 1η Μαΐου 2025, οι στρατιωτικοί προχωρούν στην έκδοση της νέας ταυτότητας με ψηφιακή μορφή, ενώ από τις 9 Ιουνίου δίνεται πλέον η δυνατότητα και στο υπόλοιπο ένστολο προσωπικό να αιτηθεί την έκδοσή της. Παρ’ όλα αυτά, το ειδικό υπηρεσιακό δελτίο παραμένει σε χρήση για καθαρά υπηρεσιακούς σκοπούς.
Οδηγός για τον Προσωπικό Αριθμό: Τι πρέπει να γνωρίζετε
Ο Προσωπικός Αριθμός (Π.Α.) αποτελεί το νέο εργαλείο ταυτοποίησης κάθε πολίτη στις συναλλαγές του με το Δημόσιο. Είναι μοναδικός, αποδίδεται μία φορά σε κάθε φυσικό πρόσωπο και δεν αλλάζει σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Η λειτουργία του είναι καθαρά ταυτοποιητική και δεν προσφέρει πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα ή μητρώα.
Οι πολίτες μπορούν από σήμερα να εκδίδουν τον Π.Α. μέσω της ιστοσελίδας pa.gov.gr, η οποία οδηγεί στην πλατφόρμα myinfo.gov.gr. Εκεί, αφού ταυτοποιηθούν με τους κωδικούς Taxisnet και επιβεβαιώσουν τα προσωπικά τους στοιχεία, προχωρούν στην έκδοση του αριθμού.
Για την έκδοση Π.Α. απαιτείται απαραίτητα η ύπαρξη ΑΦΜ. Όποιος δεν διαθέτει ΑΦΜ, θα πρέπει πρώτα να εκδώσει αυτόν τον αριθμό. Επίσης, ο πολίτης πρέπει να αποκτήσει Π.Α. προτού εκδώσει νέα ταυτότητα. Αν κάποιος έχει ήδη βγάλει νέο τύπο ταυτότητας χωρίς Π.Α., αυτή παραμένει σε ισχύ έως τη λήξη ή την αντικατάστασή της.
Αν κάποιος επιθυμεί την έκδοση νέου δελτίου με την προσθήκη του Π.Α., μπορεί να το κάνει ακολουθώντας την τυπική διαδικασία (ραντεβού, παράβολα κ.λπ.).
Για όσους δεν διαθέτουν ψηφιακές δεξιότητες ή κωδικούς Taxisnet, η εξυπηρέτηση γίνεται από ΚΕΠ και προξενικές αρχές από τις 23 Ιουνίου. Κάτοικοι εξωτερικού μπορούν να απευθυνθούν επίσης σε προξενεία ή να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα myinfo.gov.gr αν έχουν πρόσβαση με τους κωδικούς τους.
Η ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων είναι απόλυτα διασφαλισμένη. Ο Π.Α. δεν αποτελεί εργαλείο «φακελώματος», όπως εσφαλμένα πιστεύουν ορισμένοι. Αντιθέτως, εξυπηρετεί την ενιαία και σωστή καταγραφή των στοιχείων κάθε πολίτη, εξαλείφοντας λάθη και ασυνέπειες μεταξύ των μητρώων του κράτους. Η ταυτοποίηση γίνεται με τον ελάχιστο δυνατό αριθμό στοιχείων και με ενισχυμένα μέτρα ασφαλείας.
Ο Π.Α. αποτελείται από 12 αλφαριθμητικούς χαρακτήρες. Τα τρία πρώτα είναι πρόθεμα –εκ των οποίων τα δύο πρώτα τα επιλέγει ο πολίτης (για περιορισμένο διάστημα), ενώ το τρίτο είναι ένας ψηφιακός μηχανισμός ελέγχου εγκυρότητας. Τα υπόλοιπα εννέα ψηφία προέρχονται από τον ΑΦΜ.
Η επιβεβαίωση των στοιχείων είναι βασική προϋπόθεση για την έκδοση Π.Α. Αν υπάρχουν λάθη (π.χ. σε όνομα, ημερομηνία γέννησης), ο πολίτης πρέπει να απευθυνθεί στο Δημοτολόγιο του δήμου όπου είναι εγγεγραμμένος για διορθώσεις. Όταν η επιβεβαίωση ολοκληρωθεί, όλα τα βασικά μητρώα ενημερώνονται αυτόματα με τα σωστά στοιχεία.
Οι πολίτες μπορούν να εκδώσουν Π.Α. και για τα ανήλικα παιδιά τους, εφόσον έχουν την επιμέλεια και τα τέκνα διαθέτουν ΑΦΜ. Επίσης, είναι δυνατή η επιβεβαίωση ή διόρθωση στοιχείων για άτομα υπό επιμέλεια ή δικαστική συμπαράσταση, μέσω ΚΕΠ ή προξενικών αρχών, με τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
Όσοι δεν φροντίσουν για την έκδοση Π.Α. έως τις 5 Σεπτεμβρίου, θα τους αποδοθεί αυτόματα από το κράτος. Τέλος να σημειωθεί ότι ο Π.Α. έρχεται να αντικαταστήσει το σημερινό αποκεντρωμένο μοντέλο ταυτοποίησης που στηριζόταν σε πολλά διαφορετικά μητρώα και συχνά δημιουργούσε προβλήματα στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Πλέον, με την ενοποίηση των στοιχείων σε όλα τα δημόσια συστήματα, η ταυτοποίηση γίνεται ταχύτερη, ασφαλέστερη και χωρίς λάθη.