Μπορεί τα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού να χαλάρωσαν, η αγωνία όμως των υποψηφίων για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις κορυφώνεται. Φέτος οι συνθήκες είναι δυσκολότερες για τρεις κυρίως λόγους: ο πρώτος λόγος είναι ότι η εξεταστέα ύλη είναι αρκετά μεγαλύτερη από την περασμένη χρονιά, ο δεύτερος είναι η καθιέρωση συντελεστών βαρύτητας και στα τέσσερα μαθήματα που εξετάζονται οι υποψήφιοι, αντί για δύο που ήταν πέρυσι, και ο τρίτος λόγος είναι η μείωση του αριθμού εισακτέων στα κεντρικά πανεπιστήμια, ενώ οι θέσεις στην περιφέρεια θα αυξηθούν.
Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις πλησιάζουν και οι υποψήφιοι πρέπει να αξιοποιήσουν τον χρόνο που μεσολαβεί μέχρι να ξεκινήσουν μεθοδικά και με πρόγραμμα. Τα παιδιά συμπληρώνουν κοντά δύο χρόνια προετοιμασίας και τώρα καλούνται να δώσουν την τελευταία τους μάχη για να εξασφαλίσουν την πολυπόθητη είσοδο σε κάποιο πανεπιστήμιο της αρεσκείας τους.
Πριν από τις εξετάσεις
∙ Θα πρέπει να διαμοιράσουν τον χρόνο που έχουν στα τέσσερα μαθήματα που θα εξεταστούν, διαθέτοντας χρόνο ανάλογο με το πόσο καλή είναι η γνώση τους σε κάθε μάθημα. Αν υπάρχουν ασκήσεις, αυτές να προηγούνται και στο τέλος, την παραμονή των εξετάσεων, να φρεσκάρεται η θεωρία.
∙ Στη λύση των ασκήσεων να μη σπαταλούν τον χρόνο τους σε χρονοβόρες πράξεις, αλλά να εξετάζουν την πορεία της λύσης που θα δώσουν και να επικεντρώνονται στα δύσκολα σημεία της.
∙ Να αναζητούν απαιτητικά θέματα που άλλωστε αυτά αποτελούν συνήθως το 4ο θέμα που είναι και το «κλειδί» για υψηλές βαθμολογίες.
∙ Καλό θα είναι να ανατρέξουν σε προηγούμενα χρόνια και να δουν τα θέματα που δόθηκαν στις Πανελλαδικές στο μάθημα που μελετούν.
∙ Ηδη, στην ιστοσελίδα μας www.floropoulos.gr ή όπου αλλού επιθυμούν, υπάρχουν όλα τα θέματα με τις αναλυτικές απαντήσεις που δόθηκαν τα τελευταία 20 χρόνια και δημοσιεύθηκαν στα «ΝΕΑ».
Την παραμονή
∙ Αν το μάθημα έχει ασκήσεις, να μη σπαταλήσουν τον χρόνο τους με μαθηματικές πράξεις, αλλά να επικεντρωθούν στη θεωρία και να θυμηθούν ότι η απάντηση δεν είναι με «δικά τους λόγια» αλλά να προσπαθήσουν να τη μεταφέρουν όπως είναι στο σχολικό βιβλίο, ειδικότερα βέβαια αν πρόκειται για θεωρήματα και ορισμούς. Αν το μάθημα είναι θεωρητικό, η επανάληψη να είναι φωτογραφική, γιατί δεν φτάνει ο χρόνος για τη μελέτη ολόκληρου του βιβλίου.
∙ Να προσπαθήσουν να είναι ήρεμοι, να έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και να είναι αισιόδοξοι.
∙ Η ελαφρά διατροφή είναι απαραίτητη και να αποφεύγουν τα λιπαρά ακολουθώντας κάποιες οδηγίες που δίνουν οι διατροφολόγοι ή θα αναζητήσουν στο Διαδίκτυο.
∙ Το ξενύχτι την παραμονή είναι καταστροφικό και δεν πρόκειται να προσφέρει απολύτως τίποτα.
∙ Να μην ακούν διάφορες διαδόσεις από κάποιους που έχουν δήθεν ασφαλείς πληροφορίες για τα θέματα. Ουδείς γνωρίζει τα θέματα που θα πέσουν και να μην εμπιστεύονται τις σχετικές διαδόσεις.
∙ Το άγχος είναι ο χειρότερος εχθρός τους και να φροντίσουν να το περιορίσουν. Βέβαια, όσο καλύτερη προετοιμασία έχουν κάνει, τόσο λιγότερο θα είναι το άγχος τους. H πλήρης απουσία άγχους δεν είναι και το καλύτερο σημάδι, αφού τις περισσότερες φορές συναντιέται στα παιδιά που έχουν στόχους και απουσιάζει από τους αδιάφορους.
Την ώρα των εξετάσεων
∙ Να αρχίσουν να γράφουν ξεκινώντας από το πρώτο θέμα που συνήθως είναι και το πιο εύκολο, αφού διαβάσουν πολύ προσεκτικά τις ερωτήσεις.
∙ Μην αρχίσουν να διαβάζουν το 3ο και το 4ο θέμα που συνήθως είναι πιο δύσκολα, γιατί θα αγχωθούν και θα χάσουν την ψυχραιμία τους. Αν δεν γνωρίζουν μια ερώτηση, μη σπαταλούν τον χρόνο τους που είναι πολύτιμος, ας αφήσουν ένα κενό, για να επανέλθουν αργότερα και να προχωρήσουν στην επόμενη ερώτηση.
∙ Να μη γράφουν στο περιθώριο, να χρησιμοποιούν πρόχειρο και μεγάλη προσοχή μην ξεχάσουν να κάνουν μεταφορά στο καθαρό.
∙ Να μην πλατειάζουν και να φροντίσουν το γραπτό τους να είναι καθαρό και ευανάγνωστο.
∙ Να αποφεύγουν τις μουντζούρες και να προσέχουν τα ορθογραφικά λάθη, γιατί, αν και δεν υπολογίζονται, επηρεάζουν την εμφάνιση του γραπτού.
∙ Να απαντούν σε όλα τα θέματα, έστω και αν η απάντηση δεν είναι ολοκληρωμένη. Να γράψουν ό,τι ξέρουν, όσο λίγο και αν είναι αυτό, για να κερδίσουν κάποια μόρια που είναι πιθανόν να αποβούν πολύτιμα.
∙ Πολλοί ξεχνούν να απαντήσουν σε κάποια ερώτηση και το θυμούνται όταν βγουν από την αίθουσα, όντας όμως πολύ αργά.
∙ Αφού τελειώσουν, ας διαβάσουν και ας ξαναδιαβάσουν τις εκφωνήσεις και απαντήσεις, κάνοντας πολλούς επανελέγχους.
∙ Πριν ξεκινήσουν να γράφουν, ένα ρολόι είναι απαραίτητο για να ελέγχουν τον διαθέσιμο χρόνο.
Ο χρόνος σε κάθε μάθημα είναι καθορισμένος – τρεις ώρες – και πρέπει να κατανεμηθεί σωστά. Αφιερώστε λιγότερο χρόνο στα πρώτα θέματα που είναι συνήθως ευκολότερα και να διαθέσετε περισσότερο για τα τελευταία που είναι και τα δυσκολότερα.
Προσπαθήστε να αξιοποιήσετε όλο τον διαθέσιμο χρόνο κάνοντας συνεχείς ελέγχους και αποχωρήστε τελευταίοι. Αν τώρα σε κάποιο μάθημα δεν τα πήγατε και τόσο καλά, μην απογοητευτείτε.
Ξεχάστε το μάθημα αυτό και επικεντρωθείτε στο επόμενο. Μην ξεχνάτε ότι αν κάποιο θέμα σάς φάνηκε δύσκολο και δεν απαντήσατε σωστά, αυτό μπορεί να συνέβη και σε άλλους υποψηφίους, αφού τα θέματα είναι κοινά για όλους και οι επιπτώσεις είναι ίδιες.
Καλή επιτυχία.
* Ο Αντώνης Φλωρόπουλος είναι εκπαιδευτικός αναλυτής, διευθυντής των φροντιστηρίων Ομόκεντρο