Οι βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες δράσεις για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας

Πρέπει να διαβάσετε

Τις ενδιαφέρουσες τάσεις που παρατηρούνται όσον αφορά την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας ανέλυσαν στο Hydrogen & Green Gases Forum οι κ.κ. Αριάδνη Ψιμάρα, διευθύντρια νέων δραστηριοτήτων του Attica Group, Δημήτριος Λυρίδης, Αν. καθηγητής Ναυπηγών Μηχανικών ΕΜΠ και Δ/ντής του Εργαστηρίου Θαλασσίων Μεταφορών και Δημήτρης Κάλφας, Senior Business Development Manager της HYDRUS.

Τις ενδιαφέρουσες τάσεις που παρατηρούνται όσον αφορά την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας ανέλυσαν στο Hydrogen & Green Gases Forum οι κ.κ. Αριάδνη Ψιμάρα, διευθύντρια νέων δραστηριοτήτων του Attica Group, Δημήτριος Λυρίδης, Αν. καθηγητής Ναυπηγών Μηχανικών ΕΜΠ και Δ/ντής του Εργαστηρίου Θαλασσίων Μεταφορών και Δημήτρης Κάλφας, Senior Business Development Manager της HYDRUS.

Έμφαση της Attica στην απανθρακοποίηση του επιβατηγού στόλου

Η Attica Group, στην οποία ανήκουν οι Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Hellenic Seaways και Africa Morocco Link, είναι η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας στη Μεσόγειο και δραστηριοποιείται σε τέσσερις χώρες και 61 προορισμούς με 79 λιμάνια.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε η Αριάδνη Ψιμάρα, η Attica Group ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για το περιβαλλοντικό της προφίλ, δημοσιεύοντας συστηματικά απολογισμούς εταιρικής υπευθυνότητας και συμμετέχοντας στο UN Global Compact Initiative του ΟΗΕ ήδη από το 2008. Παράλληλα, ο όμιλος συμμετέχει στη λίστα με τις πιο αειφόρες επιχειρήσεις της Ελλάδας, ενώ κατέχει την πρώτη θέση στην Ευρώπη και τέταρτη παγκοσμίως όσον αφορά την ποιότητα των εκθέσεων ESG.

Όσον αφορά το δύσκολο εγχείρημα της ενεργειακής μετάβασης της ναυτιλίας, η κα Ψιμάρα τόνισε ότι πλέον το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο είναι απαιτητικό, ενώ επί του παρόντος κανένα εναλλακτικό καύσιμο δεν αποτελεί ολοκληρωμένη λύση. Ως εκ τούτου, οι παραγγελίες νέων πλοίων καθίστανται αβέβαιες και το επενδυτικό κόστος είναι υψηλό δίχως χρηματοδότηση.

Από την πλευρά της, η Attica Group προχώρησε στη χάραξη μιας περιβαλλοντικής στρατηγικής οκτώ αρχών και ενός οδικού χάρτη απανθρακοποίησης με συγκεκριμένες δράσεις και στόχους.

Ως βραχυπρόθεσμες δράσεις προκρίνει την προσαρμογή της ταχύτητας σε ορισμένα δρομολόγια, τις επενδύσεις στην ενεργειακή απόδοση του στόλου που φέτος θα εφαρμοστούν σε 15 πλοία, καθώς και τη μετάβαση σε εναλλακτικά καύσιμα όπως μεθανόλη, υδρογόνο και ηλεκτρισμό. Μακροπρόθεσμα, προβλέπεται η ανανέωση του στόλου με νεότευκτα πλοία χαμηλών και μηδενικών εκπομπών.

Οι τάσεις στη ναυτιλία όσον αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα

Σε αντιστοιχία με ότι συμβαίνει στον υπόλοιπο ενεργειακό τομέα διεθνώς, η ένταση άνθρακα βελτιώθηκε σημαντικά στη ναυτιλία από το 2012 ως το 2018, όμως οι συνολικές εκπομπές του κλάδου αυξήθηκαν κατά 5,6%, σχολίασε ο κ. Λυρίδης.

Αυτό που αλλάζει στο εξής είναι ότι θα υπάρχουν πολλαπλές επιλογές στα καύσιμα των πλοίων, άρα το ποιες θα επικρατήσουν έχει να κάνει με την τεχνολογία, τις υποδομές και το ρυθμιστικό πλαίσιο.

Αυτή τη στιγμή πιο οικονομική λύση είναι τα βιοκαύσιμα, ενώ πιο ακριβή ο εξηλεκτρισμός. Όσον αφορά το υδρογόνο, χαρακτηρίζεται από μια σειρά προκλήσεων και ευκαιριών που έχουν να κάνουν με την παραγωγή, τη μεταφορά του, την ευκολία χρήσης και τη διαθεσιμότητα.

Σύμφωνα με τον κ. Λυρίδη, οι οικονομίες κλίμακας μπορούν να μειώσουν το κόστος, όπως και οι κοινές υποδομές, ενώ η πρόσφατη σύσταση μιας Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου μπορεί να προσφέρει στήριξη των επενδύσεων που θα απαιτηθούν. Ο ίδιος εκτιμά ότι χρειάζεται επίσης ταχεία αδειοδότηση των έργων στα λιμάνια, καθιεροποίηση του bunkering διεθνώς και χρήση υφιστάμενων υποδομών αγωγών για τη μεταφορά του υδρογόνου.

Στην περίπτωση των βιοκαυσίμων, υπάρχουν ορισμένα καύσιμα που ήδη είναι ανταγωνιστικά στην αγορά και είναι σε θέση να μειώσουν τις εκπομπές των πλοίων. Από την άλλη, η παραγωγή τους παραμένει πιο ακριβή εν γένει από τα ορυκτά καύσιμα, ενώ δεν επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες και δεν οδηγεί σε σημαντική μείωση των εκπομπών από το κάθε πλοίο.

Ο κ. Λυρίδης εκτιμά ότι το μέλλον καλεί για ηλεκτροπαραγωγή με ΑΠΕ, παραγωγή υδρογόνου, προμήθεια και σύνθεση βιοκαυσίμων με CO2 και μεταφορά του στα πλοία σε ικανή κλίμακα.

Το παράδειγμα LH2Craft για τη μεταφορά υγροποιημένου υδρογόνου

Εκ μέρους της εταιρείας Hydrus, ο κ. Κάλφας παρουσίασε τα σχέδιά της για το υγραέριο, το υδρογόνο και το φυσικό αέριο ως ναυτιλιακά καύσιμα.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ναυτιλίας έχει ζητήσει μείωση κατά 50% των εκπομπών CO2 της ναυτιλίας ως το 2050. Προκειμένου να συμβεί αυτό, η Hydrus προωθεί λύσεις αιχμής και διαθέτει κέντρο καινοτομίας και διάφορες συνεργασίες με φορείς για εξέταση των νέων τεχνολογιών.

76

Συγκεκριμένα για το υδρογόνο, τόνισε ότι δεν υπάρχει επαρκής έμφαση στη μεταφορά του με διάφορες μορφές, όπως υγρό, χημική ένωση ή συμπιεσμένο αέριο. Το έργο LH2Craft στο οποίο συμμετέχει η Hydrus συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε. και αποσκοπεί στη δημιουργία ενός πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου υδρογόνου με φιλόδοξους στόχους σε όρους ανταγωνιστικότητας και ωρίμανσης της τεχνολογίας.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα