Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους… στον Γαλατά και όχι μόνο!

Πρέπει να διαβάσετε

Μιχάλης Καλογριδάκης
Μιχάλης Καλογριδάκης
Αντιδήμαρχος Χανίων
Ο Μιχάλης Καλογριδάκης είναι Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Πρόεδρος της Επιτροπής Κυκλοφοριακών Θεμάτων του Δήμου Χανίων

Τέλη του 2019 που αναλάβαμε ως δημοτική αρχή τη διοίκηση του Δήμου Χανίων, από τα πρώτα ζητήματα που ξεκινήσαμε να δουλεύουμε ήταν η μεγάλη βάσανος του κυκλοφοριακού της πόλης. Και προσπαθήσαμε να πιάσουμε το πρόβλημα από την αρχή. Το κυκλοφοριακό ζήτημα δεν επιλύεται μόνο με τη στάθμευση (πάρκινγκ) που εκ των πραγμάτων είναι ένα ζητούμενο, ιδίως για το κέντρο της πόλης, αλλά κυρίως με κυκλοφοριακές μελέτες που προβλέπουν και επιβάλλουν τη ροή των οχημάτων. Και προσπαθήσαμε να δώσουμε λύσεις με διάφορους τρόπους (μονοδρομήσεις, αντιδρομήσεις κλπ), ώστε να αποφεύγεται το κυκλοφοριακό κομφούζιο στο κέντρο και να υπάρξουν περιθώρια για δημιουργία πεζοδρομίων προσβάσιμων για όλους, διαβάσεων για πεζούς, ασφαλών ποδηλατοδρόμων και γενικά, μέτρα για την οδική ασφάλεια όλων των πολιτών.

Μία (1!) κυκλοφοριακή μελέτη βρήκαμε (όλη κι όλη) από το σύνολο των πρώην περιαστικών Δήμων και αυτή ήταν του πρώην καποδιστριακού Δήμου Χανιών από το 2006, που πλέον μετά από 14 χρόνια, ήταν τουλάχιστον παρωχημένη, λόγω νομοθεσίας και όχι μόνο… Όλες οι υπόλοιπες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις γίνονταν αποσπασματικά, μετά από συρραφές αποφάσεων Δημοτικών Συμβουλίων. Αποφάσεις που κάποιες φορές εξυπηρετούσαν το δημόσιο συμφέρον και κάποιες άλλες, ίσως όχι… Αφού δεν υπήρχε ένας συγκεκριμένος γενικός κανόνας αποφάσεων, ήταν πιο εύκολο να παίρνονται αυτές, κατά περίπτωση ή «κατά το δοκούν»…

Τι κάναμε;

· Τον συνολικό στρατηγικό σχεδιασμό του Δήμου Χανίων για το ζήτημα του κυκλοφοριακού συνολικά, όπως το παρκάρισμα, τα Μ.Μ.Μ., οι ποδηλατόδρομοι, δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, μονοδρομήσεις κλπ, με την εκπόνηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (Σ.Β.Α.Κ.).

· 8 κυκλοφοριακές μελέτες, πέριξ σχολικών συγκροτημάτων έχουμε ήδη εκπονήσει και προχωράμε τις αρχιτεκτονικές μελέτες για να διασφαλίσουμε την ασφαλεια των μαθητών, των εκπαιδευτικών και συνοδών.

· 3 κυκλοφοριακές μελέτες, για το σύνολο των οικισμών, των πρώην Δήμων (Νέα Κυδωνία, Σούδα, Χανίων) εκπονούνται αυτήν τη στιγμή από την Τεχνική Υπηρεσία, όντας στο τελευταίο στάδιο των εγκρίσεων.

Πάνω λοιπόν στο  τελικό στάδιο των εγκρίσεων, ήρθε η κυκλοφοριακή μελέτη της Νέας Κυδωνιάς στο Δημοτικό Συμβούλιο, μετά από 2 χρόνια μελέτης από εξειδικευμένο γραφείο συγκοινωνιολόγων και διαβούλευσης με όλη την τοπική κοινωνία. Στον οικισμό του Γαλατά υπήρχε αρνητική γνωμοδότηση από την Τοπική Κοινότητα, όσον αφορά στη μονοδρόμηση της κεντρικής οδού, που διέρχεται μπροστά από την πλατειά. Ένας δρόμος με διαφορετικά πλάτη καθώς υπάρχουν μπαλκόνια, σκαλιά, στύλοι και τοιχία που προεξέχουν από τις κατοικίες και μεταβάλλουν  το πλάτος του δρόμου.

Πρακτικά η μονοδρόμηση του δρόμου θα ρίξει την κίνηση της κυκλοφορίας μπροστά από την πλατειά του οικισμού, θα αφήσει χώρο για να κατασκευαστούν ασφαλή πεζοδρόμια και από τις 2 μεριές, με αστικό εξοπλισμό. Αυτό που αλλάζει, είναι ότι θα πρέπει να περπατήσεις το πολύ 70 μετρά ή να οδηγήσεις με το αυτοκίνητο 1,2 χλμ., αν πρέπει να προσεγγίσεις την πλατειά από νότια. Όλη η άλλη περιοχή δε χρήζει κυκλοφοριακής μεταβολής, γιατί εξυπηρετείται με τη φορά του δρόμου.

Συμφώνα με την κειμένη νομοθεσία, για να παραμείνει  ένας δρόμος διπλής κατεύθυνσης, με ένα -τουλάχιστον- πεζοδρόμιο, ώστε να μπορεί κάποιος να προσεγγίσει με τη στοιχειώδη ασφάλεια την πλατεία, χρειάζονται:

6.3 μ. ελάχιστο πλάτος για 2 ρεύματα κυκλοφορίας, εφόσον διέρχονται λεωφορεία αντίρροπα, δηλαδή 3.15 ανά ρεύμα (Ο.Μ.Ο.Ε./2001β΄/Αρ. 3. Παρ.3.3.).

1.5 μ ελάχιστο καθαρό πεζοδρόμιο χωρίς αστικό εξοπλισμό (σήματα, φωτισμός, δέντρα κλπ) 2,05 με αστικό εξοπλισμό και κράσπεδο. (ΦΕΚ6213β./07-12-2022 αρ.4)

0.5 μ ελάχιστη ζώνη πρόσοψης κτηρίων από την μεριά που δεν έχει πεζοδρόμιο. (ΦΕΚ6213β./07-12-2022 αρ.4)

8.3 μ σύνολο το ελάχιστο πλάτος για να κρατήσεις διπλής κατεύθυνσης δρόμο με ένα πεζοδρόμιο χωρίς αστικό εξοπλισμό. Χωρίς να έχει φώτα ο δρόμος, ούτε σήματα…

Αυτό το 8,30 δεν υφίσταται στον συγκεκριμένο δρόμο, αφού στο στενότερο σημείο το πλάτος του οδοστρώματος είναι 5,5 μετρά και από οικία σε οικία 7,8 μετρά. Στα 7,8 μέτρα υπάρχουν μέσα μπαλκόνια, τοιχία, σκαλιά, στύλοι, σήματα κλπ. Αυτά είναι τα νούμερα, σύμφωνα με το τοπογραφικό που παρουσίασε ο Δημοτικός Σύμβουλος, Πολιτικός Μηχανικός κ. Χαρ. Λουτσέτης, τα οποία προσκόμισε ο ίδιος στη Συνεδρίαση του Δ.Σ. Χανίων, για να υπερασπιστεί την πλευρά της τοπικής κοινότητας και όχι της τοπικής κοινωνίας, όπως αυτά είχαν εκφραστεί με την επίσημη διαβούλευση που είχε πραγματοποιηθεί στο πρώην Δημαρχείο Ν. Κυδωνίας το 2022. Με τα στοιχεία αυτά, προσπάθησαν να μας πείσουν ότι 7,8>8,3 (Τα 7,8 μέτρα είναι μεγαλύτερα από τα 8,3…!) Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους…

Μαζεύτηκαν λοιπόν σύσσωμες (!) οι δημοτικές παρατάξεις της αντιπολίτευσης -και κάποιες για πρώτη φορά σε αυτή τη θητεία!, να κάνουν “πολιτική” πάνω στον Γαλατά. Με επιχειρήματα όπως «και τώρα δεν υπάρχουν πεζοδρόμια στο χωριό, αλλά δεν έχει σκοτωθεί κανείς…!», καταψήφισαν τη μελέτη για να κερδίσουν μια προεκλογική μάχη… Αυτό νόμιζαν ότι πέτυχαν… Η αλήθεια είναι όμως, ότι με την απόφασή τους αυτή, το μόνο που πέτυχαν είναι να κρατήσουν πίσω τον Γαλατά! Όπως κρατήθηκαν πίσω όλα αυτά τα χρόνια, τα Χανιά μας. Η μονή σχέση που είχαν ορισμένοι με το κυκλοφοριακό και την επίλυσή του, ήταν ανήμερα Χριστουγέννων, να εκδώσουν άδεια σε ιδιώτη, να μπορεί να παρκάρει όπου θέλει στα Χανιά, ακόμα και μπροστά από τη Δημοτική Αγορά…

Για να υπάρξουν αλλαγές, χρειάζεται πολιτικό θάρρος. Για να μην υπάρξει καμία αλλαγή, πολιτικό θράσος… Ο καθένας επιλέγει τι θέλει να πρεσβεύσει και πώς επιθυμεί να πορευτεί! Ο κόσμος (θα) κρίνει…

Άλλα Πρόσφατα