Αλήθεια τι απέγινε με τους ευρωπαϊκούς δρόμους που… λέγαμε;
Του Κώστα Α. Μπογδανίδη
Ήταν ακριβώς πριν 4 χρόνια. Στις 29 Μαίου 2021 ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε μια ωραία εκδήλωση στο Αρσενάλι Χανίων ανέλυε, παρόντος του μισού υπουργικού συμβουλίου, τα τρία “Χ” για τον ΒΟΑΚ: Χάραξη, Χρονοδιάγραμμα και Χρήμα. Έδινε τα πλήρη στοιχεία του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου στην Ευρώπη, που θα ενώνει, όπως είπε, την Κίσαμο με τη Σητεία και με κόστος πάνω από 2 δισεκατομμύρια ευρώ!
Ο κ. Μητσοτάκης υποσχέθηκε να κάνει αυτό τον δρόμο που καμία κυβέρνηση δεν έκανε και όλες μας κορόιδευαν.
«Πήρα το δίπλωμά μου το 1986. Σήμερα, 35 χρόνια μετά, ένα μεγάλο κομμάτι του ΒΟΑΚ παραμένει ακριβώς το ίδιο. Σαν αυτό που συνάντησα σα νέος οδηγός στα μέσα της δεκαετίας του ‘80. Η υπόλοιπη χώρα απέκτησε, κυρίως λόγω αυτής της παράταξης, ένα σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Η Κρήτη όμως έμεινε πίσω. Προεκλογικά σάς είπα ότι αναλαμβάνω προσωπικά τη δέσμευση να ολοκληρώσω τον ΒΟΑΚ» είπε το 2021 ο κ. Μητσοτάκης. Υπόσχεση λοιπόν…
Μάλιστα ο παριστάμενος τότε υπουργός Υποδομών Κων. Καραμανλής έδωσε και το πλήρες χρονοδιάγραμμα για να ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος το 2025 (τα 294 χιλιόμετρα με τις 40 γέφυρες και τις 15 σήραγγες μέχρι στον Άγιο Νικόλαο) .
«Πλέον μπορούμε να σας πούμε πως στα τέλη του 2022 θα αρχίσoυν να στήνονται τα εργοτάξια στον ΒΟΑΚ, ενώ μέχρι το 2024 εκτιμάμε πως όλα τα μέτωπα του έργου θα είναι ανοιχτά και θα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη» ανέφερε mot-a-mot ο υπουργός, που στην πορεία τον χάσαμε κι αυτόν για τους γνωστούς τραγικούς λόγους.
Ήταν τόσο εντυπωσιακή αυτή η εκδήλωση που σχεδόν πίστευες πως αν όχι το 2025, άντε το… 2026 -2027 θα έχουμε τον δρόμο που επί δεκαετίες ζητούσε η Κρήτη για να μην σκοτώνεται ο κόσμος. Και μάλιστα σε όλους τους τόνους έλεγαν ότι η Κρήτη είναι ενιαία και δεν θα εξαιρεθεί καμία περιοχή της, όπως τώρα κάνουν προκλητικά και ακατανόητα με τη Σητεία. (Ή ο κ. Ταχιάος δεν άκουσε τότε τον πρωθυπουργό και δεν ξέρει σήμερα τι λέει ή έχουν αλλάξει πολιτική και σχεδιασμό στην κυβέρνηση και δεν μας το λένε)
Μάλιστα, τότε, έδωσαν από το υπουργείο και στοιχεία για αντίστοιχους ευρωπαϊκούς δρόμους, που ήταν υπό κατασκευή και φυσικά τους χαρακτήριζαν πολύ μικρότερους από αυτόν που θα φτιάξουμε στην Κρήτη. Θυμίζω ποιους ανέφεραν και έψαξα να δω τι…απέγιναν εκείνοι οι δρόμοι:
-Τον S-5 στην Πολωνία και στα τμήματα Nowe Marzy – Bydgoszcz, ο οποίος ολοκληρώθηκε ήδη από το 2022 (δείτε εδώ). Ενώ σε αυτό τον δρόμο στην Πολωνία συνολικά έγιναν 353 χιλιόμετρα μεταξύ 2009 και 2022, ο νέος δρόμος μέχρι το 2033 θα καλύπτει συνολικά 508 χιλιόμετρα- διπλάσια δηλαδή από τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης που ακόμη περιμένει… τις συμβάσεις.
-Τον δρόμο Miskolc – Tornyosnémeti μεταξύ Ουγγαρίας και Σλοβακίας που τέλειωσε το 2021 κι αυτός και τώρα σχεδιάζονται και υλοποιούνται άλλα μεγαλύτερα τμήματα (δείτε εδώ).
-Τον δρόμο Targu Mures στη Ρουμανία που επίσης τέλειωσε το 2021 (δείτε εδώ) και τώρα έχει μπει σε εφαρμογή ένα πρότζεκτ που ξεπερνά τα 600 εκατομμύρια ευρώ.
Από το 2021 έχουν περάσει 4 χρόνια. Κανένας δεν είχε απαίτηση να έχει γίνει ο δρόμος. Στην Ελλάδα είμαστε άλλωστε. Αλλά το να είμαστε ακόμη πριν την… αρχή δεν καταπίνεται με τίποτα. Έχουν αρχίσει τα έργα από τον Άγιο Νικόλαο προς τη Χερσόνησο που μπήκαν με διαφορετική διαδικασία στον σχεδιασμό. Κι εντάξει κάποια στιγμή μέχρι το 2030 θα έχουν παραδοθεί. Αλλά ο βασικός άξονας; Το Ηράκλειο-Χανιά; Ενώ τελειώνουν οι προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης ούτε οι συμβάσεις δεν έχουν υπογραφεί, που σημαίνει ότι ο ανάδοχος δεν μπορεί να ξεκινήσει τη μελέτη με τη νέα χάραξη του δρόμου, δεν έχουν τακτοποιηθεί οι εκκρεμότητες με τις ενστάσεις των δήμων και τις προσφυγές τους, δεν έχουν λυθεί ζητήματα και αντιδράσεις που αφορούν τις απαλλοτριώσεις, τις τοπικές αντιδράσεις κα. Δεν είναι αυτά που θα καθυστερήσουν το έργο, αλλά εάν τα βάλετε όλα αυτά μαζί πάμε για 10-15 χρόνια στην καλύτερη περίπτωση εάν σήμερα γίνουν όλα αυτά. Και φυσικά χωρίς τη Σητεία…
Αναγνωρίζω τις καλές προθέσεις του κ. Μητοτάκη που επιθυμεί να συνδυάσει την πρωθυπουργική θητεία του με την ολοκλήρωση ή έστω με την πραγματοποίηση μεγάλου μέρους του ΒΟΑΚ. Αλλά το βρίσκω δύσκολο όχι μόνο να είναι ακόμη πρωθυπουργός ως τότε (το… πότε πια δεν το ξέρει κανείς!) αλλά και να έχει – μετά από 50 χρόνια- δίπλωμα οδήγησης. Θα χρειαστεί, ως συνταξιούχος κι εκείνος, να περάσει από ιατρικές εξετάσεις για να οδηγήσει στο νέο ΒΟΑΚ.