Ο «ενεργειακός τουρισμός» επί τάπητος σήμερα σε συνάντηση ΥΠΕΝ-ΡΑΑΕΥ-προμηθευτών

Πρέπει να διαβάσετε

Άμεση παρέμβαση για την αντιμετώπιση του «ενεργειακού τουρισμού» δρομολογεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Για αυτό τον σκοπό, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το ΥΠΕΝ έχει ζητήσει ήδη από την Ρυθμιστική Αρχή να ετοιμάσει γνωμοδότηση για την τροποποίηση του Άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας για την αλλαγή προμηθευτή (switching), με την οποία θα μπαίνει μπλόκο στο φαινόμενο στρατηγικοί κακοπληρωτές να μετακινούνται σε νέα εταιρεία για να αποφύγουν τις αποκοπές, χωρίς να εξοφλήσουν τα χρέη τους.

Στο πλαίσιο προετοιμασίας της γνωμοδότησης, σήμερα θα πραγματοποιηθεί συνάντηση στα γραφεία της ΡΑΑΕΥ, στην οποία θα δώσουν το «παρών» στελέχη του υπουργείου και της Ρυθμιστικής Αρχής. Επίσης, έχουν κληθεί να συμμετάσχουν και όλες οι εταιρείες προμήθειας, με έναν εκπρόσωπο κάθε μία, από τα τμήματα ρυθμιστικών θεμάτων.

Υπενθυμίζεται ότι, όπως έχει γράψει το energypress, το αρχικό σχέδιο του ΥΠΕΝ προέβλεπε πως η αντιμετώπιση της συγκεκριμένης «πληγής» στη λιανική αγορά ρεύματος (όπως και της υφιστάμενης στρέβλωσης με την Καθολική Υπηρεσία) θα γινόταν με τον εκσυγχρονισμό του  Κώδικα Προμήθειας στο σύνολό του.

«Γκάζι» στην παρέμβαση 

Ωστόσο, το υπουργείο αποφάσισε να επισπεύσει την αναθεώρηση του Άρθρου 42, όπως και τις αλλαγές στην Καθολική Υπηρεσία. Όσον αφορά τη δεύτερη προτεραιότητα, όπως έχει γράψει το energypress, ήδη από τα τέλη Αυγούστου απέστειλε το draft της σχετικής ρύθμισης στους παρόχους, ώστε να υποβάλουν τα σχόλιά τους.

Όπως είναι γνωστό, στην υφιστάμενη μορφή του το Άρθρο δεν περιλαμβάνει καμία πρόνοια για τη μετακίνηση καταναλωτών με χρέη σε νέο πάροχο, πέρα από τη νομική διεκδίκηση των οφειλόμενων από τον παλιό προμηθευτή. Το 2016 υπήρξε νομοθετική παρέμβαση, με Υπουργική Απόφαση η οποία επέτρεπε τη μετακίνηση σε άλλη εταιρεία μόνο των καταναλωτών που έχουν εξοφλήσει τις οφειλές τους ή έχουν προχωρήσει σε διακανονισμό.

Ωστόσο, η Υπουργική κατέπεσε στο ΣτΕ, με συνέπεια στην πράξη αυτή τη στιγμή να μην υπάρχει κανένα «φρένο» στις αλλαγές προμηθευτή από στρατηγικούς κακοπληρωτές, οι οποίοι αφήνουν ανεξόφλητους λογαριασμούς στον «παλιό» πάροχο, χωρίς να απειλούνται με διακοπή ηλεκτροδότησης.

Ως συνέπεια, ο «ενεργειακός τουρισμός» έχει δημιουργήσει φέσια στην αγορά που ξεπερνούν τα 300-400 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, όπως ανέφερε πρόσφατα ο Αναστάσιος Λωσταράκος, Γενικός Διευθυντής της NRG, όσο δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα, τόσο μεγαλώνει η «τρύπα» στα οικονομικά των προμηθευτών. Έτσι, πλέον οι επισφάλειες έχουν αυξηθεί στο 3% του τζίρου, από 1% που ήταν νωρίτερα.

Το σχέδιο του ΕΣΠΕΝ 

Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΑΕΥ έχει πραγματοποιήσει τρεις διαβουλεύσεις για το θέμα, καταλήγοντας σε εισήγηση που απέστειλε στο ΥΠΕΝ –υπό την αρμοδιότητα του οποίου είναι ο Κώδικας Προμήθειας- χωρίς ωστόσο να υπάρξει κάποια νομοθετική πρωτοβουλία από το υπουργείο. Στη σημερινή συνάντηση, οι προμηθευτές αναμένεται να «κατέλθουν» με την πρόταση που είχε συντάξει ο ΕΣΠΕΝ κατά τη διάρκεια των «ζυμώσεων» για την προηγούμενη γνωμοδότηση της Αρχής και για την οποία είχε ενημερώσει τόσο το ΥΠΕΝ όσο και τη ΡΑΑΕΥ. Μάλιστα, το γεγονός ότι η πρόταση τυγχάνει σχεδόν καθολικής αποδοχής από τους «παίκτες» της αγοράς (τουλάχιστον στη βασική δομή της) την καθιστά υποψήφια να αποτελέσει και το σχήμα που θα προκριθεί τελικά – ενδεχομένως και από τη σημερινή συνάντηση.

Η πρόταση του ΕΣΠΕΝ προβλέπει πως δεν θα υπάρχει κανένας φραγμός στην αλλαγή προμηθευτή, για τα νοικοκυριά και επιχειρήσεις που έχουν οφειλές στον υφιστάμενο παρόχό τους. Ωστόσο, ο «παλιός» (πλέον) πάροχος θα διατηρεί το δικαίωμα δυνατότητα να εκδώσει προς τον ΔΕΔΔΗΕ εντολή αποκοπής του πρώην πελάτη του για χρονικό διάστημα έως και 120 ημερών μετά τη «μετακίνησή» του σε νέα εταιρεία. Προϋπόθεση για την εντολή θα είναι ο πρώην πελάτης να μην έχει αποπληρώσει στο μεταξύ τις οφειλές του, ή να μην τις έχει διακανονίσει.

Με χρονική αφετηρία τη μετακίνηση σε νέο προμηθευτή, ο «παλιός» πάροχος θα ενημερώνει καταρχάς τον πρώην πελάτη του για το οριστικό ποσό που αυτός χρωστά, αφότου πρώτα εκδοθεί ο τελικός εκκαθαριστικός λογαριασμός του καταναλωτή. Ο πρώην πελάτης θα μπορεί τότε είτε να αποπληρώσει το σύνολο του ποσού ή, εναλλακτικά, να προχωρήσει σε διακανονισμό του.

Η ρύθμιση θα είναι σε γενικές γραμμές τυποποιημένη και θα ακολουθεί μία φόρμουλα που θα επιτρέπει στον καταναλωτή να αντεπεξέλθει οικονομικά στην τήρησή της. Έτσι, π.χ. η μηνιαία δόση θα πρέπει να είναι μικρότερη από τον μέσο λογαριασμό των 6 τελευταίων μηνών.

Αν ο καταναλωτής δεν ανταποκριθεί στις «κρούσεις» της προηγούμενης εταιρείας του (είτε για εφάπαξ εξόφληση είτε για ρύθμιση), τότε αυτή θα έχει το δικαίωμα να εκδώσει εντολή αποκοπής στον ΔΕΔΔΗΕ. Ωστόσο, αν έχουν περάσει 120 ημέρες από την αλλαγή παρόχου, και ο «παλιός» προμηθευτής δεν έχει εκδώσει την εντολή, τότε θα χάνει αυτό το δικαίωμα.

Η δυνατότητα αποκοπής θα ανανεώνεται στην περίπτωση που ο καταναλωτής σταματήσει κάποια στιγμή στην πορεία να τηρεί τον διακανονισμό. Επίσης, το «παράθυρο» των 120 ημερών θα είναι ο γενικός κανόνας, ενώ θα επιμηκύνεται μόνο στην περίπτωση που καθυστερήσει να εκδοθεί ο τελικός εκκαθαριστικός λογαριασμός του πρώην πελάτη, από τη στιγμή της «μετακίνησής» του, αφού η έκδοση εξαρτάται από το πότε θα έχει λάβει μετρήσεις από το αντίστοιχο «ρολόι» ο ΔΕΔΔΗΕ.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα