Πέμπτη, 8 Μαΐου, 2025
21.7 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Νίκος Αντωνακάκης: Η υπομονή μας στέρεψε, όπως και το νερό στον ταμιευτήρα της Φανερωμένης

Πρέπει να διαβάσετε

Νίκος Αντωνακάκης
Νίκος Αντωνακάκης
Στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας
Ο Νίκος Αντωνακάκης είναι στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας

Πόσα καλοκαίρια θα περιμένουμε ακόμη και πόσες δικαιολογίες θα ακούσουμε για την καθυστέρηση της δημοπράτησης του Φράγματος του Πλατύ Ποταμού;

 

Η εικόνα στο φράγμα Φανερωμένης είναι αποκαρδιωτική
Ο ταμιευτήρας, έχει «στεγνώσει», προμηνύοντας ένα δύσκολο καλοκαίρι για την αγροτική περιοχή της Μεσαράς. Με τα καταστροφικά αποτελέσματα που θα έχει αυτό για τους παραγωγούς που περιμένουν να ποτίσουν για να μπορέσουν να ζήσουν.
Οι πρόσφατες βροχές, ήταν σταγόνα στον ωκεανό της λειψυδρίας που πλήττει την περιοχή, αφού πλέον απαιτούνται σημαντικές ποσότητες νερού στο φράγμα, ώστε να υπάρξει μια αχτίδα αισιοδοξίας.

Κάτι που φυσικά δεν αναμένεται να γίνει πλέον, αφού το νησί μπαίνει πλέον σε καλοκαιρινές καιρικές συνθήκες, με τος παραγωγούς να βρίσκονται σε απόγνωση, καθώς οι καλλιέργειές τους απειλούνται με αφανισμό λόγω της έλλειψης νερού, ενώ η δημοπράτηση του Φράγματος Πλατύ παραπέμπεται στις καλένδες….

 

Η κατασκευή του φράγματος του Ποταμού Πλατύ στην Π.Ε. Ρεθύμνου είναι ένα εμβληματικό έργο, που θα ξεδιψάσει τη Μεσαρά και θα ενισχύσει τον ταμιευτήρα της Φανερωμένης.

Ένα έργο ζωτικής σημασίας για την περιοχή της Μεσαράς και το γειτονικό μας Ρέθυμνο το οποίο θα αξιοποιήσει τις σημαντικές ποσότητες ομβρίων υδάτων που χάνονται σήμερα στη θάλασσα και θα ενισχύσει τις υδραυλικές υποδομές των ευάλωτων περιοχών, οι οποίες πλήττονται, λόγω των εντεινόμενων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

Το συγκεκριμένο έργο προβλέπει την κατασκευή Φράγματος και ταμιευτήρα στην Π.Ε. Ρεθύμνου και αγωγό μεταφοράς νερού για την ενίσχυση του ταμιευτήρα Φανερωμένης στη Μεσαρά.

Εδώ και πολλά χρόνια, ανακοινώνεται αρμοδίως (σχεδόν ανά εξάμηνο) η δημοπράτησή του, αλλά κάθε φορά πάει όλο και πιο πίσω.

Τις πταίει;

Μήπως η αδιαφορία; Μήπως η γραφειοκρατικές αγκυλώσεις; Μήπως η έλλειψη ελέγχου και λογοδοσίας;

Τόσα χρόνια έχουμε ακούσει υπομονετικά όλες τις πιθανές δικαιολογίες.

Οι 7 πληγές του Φράγματος Πλατύ :

1. Στην αρχή, μας είχαν ενημερώσει ότι, θα πρέπει να συμπληρωθούν οι απαραίτητες μελέτες για τη δημοπράτηση του έργου.

2. Υπήρχε μία πολιτική ότι, το έργο καθυστερεί όσο αντιδρούν οι Ρεθυμνιώτες, οι οποίοι ζητούσαν ανταποδοτικά οφέλη, αξίωση απολύτως εύλογη κατά τη γνώμη μας, ώστε οι συμπολίτες μας από το Ρέθυμνο να αποκομίσουν τα οφέλη που τους αναλογούν από το Φράγμα Πλατύ. Εμείς δεν θέλουμε, εννοείται, να αδικηθεί το Ρέθυμνο. Το μόνο που ζητάμε είναι να ξεδιψάσει η Μεσαρά.

3. Στη συνέχεια, όπως μας εξήγησαν οι αρμόδιοι, έπρεπε να βρεθούν τα χρήματα για τη δημοπράτηση του έργου (αν και είναι απορίας άξιον, γιατί το συγκεκριμένο έργο δεν προτάθηκε να μπει στο Ταμείο Ανάκαμψης, αν και είχε εξασφαλισμένους περιβαλλοντικούς όρους, ενώ αντιθέτως προτάθηκαν στο Ταμείο Ανάκαμψης άλλα έργα που δεν ήταν τόσο ώριμα).

4. Αφού συνήφθησαν δανειακές συμβάσεις με την Ευρωπαϊκή́ Τράπεζα Επενδύσεων (EIB) και την Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης (CEB), ποσού́ 80 εκ. € με την ΕΙΒ και 80 εκ. € με τη CEB, προέκυψε άλλο θέμα. Έλλειπαν ακόμη 40 εκ. (το ποσό που αντιστοιχεί στο Φ.Π.Α.). Βρέθηκε κι αυτό το ποσό.

5. Για να είμαστε ξεκάθαροι. Δεν λείπει το ποσό που αντιστοιχεί στο Φ.Π.Α. Το έργο έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης του Τομεακού Προγράμματος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με προϋπολογισμό 195 εκ. ευρώ. Από αυτά, τα 180 εκ. ευρώ αφορούν τις δαπάνες για την κατασκευή του έργου (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.) και προβλέπεται και ένα κονδύλι περίπου 15 εκ. ευρώ για την πληρωμή των απαλλοτριώσεων.

6. Να διευκρινίσουμε ότι, το ενάριθμο του έργου έχει εγγραφεί με έναν αστερίσκο. Μία υποχρέωση του Υπουργείου Υποδομών να μην προχωρήσει σε υπογραφή σύμβασης μέσα στο 2025. Αυτό βέβαια δεν δικαιολογεί την καθυστέρηση στη δημοπράτηση. Όλοι ξέρουμε ότι, οι διαγωνισμοί διαρκούν πάνω από εξάμηνο στην καλύτερη των περιπτώσεων.

Άρα, το έργο θα μπορούσε να δημοπρατηθεί άμεσα, από την εξασφάλιση της χρηματοδότησης. Γιατί δεν έχει δημοπρατηθεί ακόμη;

7. Ισχύει ότι, το πρόβλημα (τώρα) είναι στις απαλλοτριώσεις; Δεν έχουν προχωρήσει, σε βαθμό ώστε το έργο να μπορεί να δημοπρατηθεί. Απ΄ό,τι μαθαίνουμε, τις «κολλάει» η Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών, που είναι αρμόδια για τις απαλλοτριώσεις; Γιατί αρνείται να προβεί σε ενέργειες εντός του 2025, όσο ισχύει η διάταξη του παραπάνω αστερίσκου. Ισχύει αυτό άραγε;

Και ύστερα; Θα υπάρξει άλλο πρόβλημα; Πόσα προβλήματα θα βρούμε ακόμη μπροστά μας, για ένα έργο που έχουν εξαγγείλει όλοι οι Υπουργοί που πέρασαν από το Ηράκλειο τα τελευταία χρόνια;

Όχι άλλο κάρβουνο!!

Τη λύση πλέον μπορεί να δώσει μόνο ο Πρωθυπουργός με τις κατάλληλες εντολές του, ώστε να ξεπλοκάρει το έργο.

Μόνο αυτός μας έχει αποδείξει ότι μπορεί!

Είναι το ελάχιστο που περιμένουμε.

Για να μπορούμε να ελπίζουμε στην άμεση δημοπράτηση του φράγματος Πλατύ και σε καλύτερες μέρες στη Μεσαρά.

Άλλα Πρόσφατα