Το νέο πλαίσιο για τις κάμερες στους δρόμους μπαίνει πλέον στην τελική ευθεία, καθώς το νομοσχέδιο ολοκλήρωσε τη δημόσια διαβούλευση και μέσα σε λίγες ημέρες κατατίθεται στη Βουλή. Παράλληλα έχουν ήδη αποσταλεί ψηφιακές κλήσεις, όπως αποκάλυψαν στο newsauto talks αξιωματικοί της Ελληνικής Αστυνομίας.
Με την ψήφισή του λοιπόν, το σύστημα αποκτά επιτέλους πλήρη νομική υπόσταση και μπορεί να λειτουργήσει όπως συμβαίνει σε όλες τις σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις. Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου τόνισε στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, οτι το νέο πληροφοριακό περιβάλλον δεν έχει καμία σχέση με τα παλιά, αποσπασματικά συστήματα. Είναι η πρώτη φορά που δημιουργείται ενιαίο πλαίσιο ώστε οι κάμερες να καταγράφουν παραβάσεις και να εκδίδονται αυτόματα κλήσεις που φτάνουν στον παραβάτη χωρίς καθυστερήσεις και χαμένες διαδικασίες.
Και σήμερα υπάρχουν κάμερες, αλλά για χρόνια έμεναν σχεδόν ανενεργές. Οι εικόνες καταγράφονταν, όμως οι κλήσεις δεν προχωρούσαν, καθώς η γραφειοκρατία καθιστούσε την επιβολή προστίμων σχεδόν αδύνατη. Όπως εξήγησε ο υπουργός, αυτό το καθεστώς τελειώνει. Οι δοκιμές που ήδη τρέχουν σε κομβικά σημεία της Αττικής έχουν αποδείξει ότι το νέο σύστημα λειτουργεί και σύντομα θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή. Μάλιστα, υπογράμμισε ότι πολλές κάμερες ήδη δουλεύουν και καταγράφουν παραβάσεις, ενώ τις επόμενες ημέρες ενεργοποιούνται οκτώ νέες συσκευές τελευταίας γενιάς, από δύο διαφορετικούς κατασκευαστές, ώστε να μην υπάρχει καμία εξάρτηση από έναν μόνο προμηθευτή.
Στο νέο περιβάλλον εντάσσονται και οι κάμερες στα αστικά λεωφορεία. Ο ΟΑΣΑ προχώρησε πρόσφατα στην προκήρυξη για 600 συσκευές που θα τοποθετηθούν μέσα στους επόμενους μήνες. Ο μηχανισμός είναι απλός: όταν ένα λεωφορείο κινείται σε αποκλειστική λωρίδα και κάποιο όχημα –ΙΧ ή ταξί– την παραβιάζει, τότε η κάμερα θα το καταγράφει και θα αποστέλλεται κλήση. Το σύστημα θα αφορά μόνο τις πραγματικές λεωφορειολωρίδες και όχι κάθε δρόμο που απλώς τυχαίνει να έχουν συχνή διέλευση των λεωφορείων. Με τα σύγχρονα μέσα γεωεντοπισμού, κάθε περίπτωση ελέγχεται αυτόματα.
Παράλληλα, ξεκινούν και οι «αφανείς» κάμερες σε κρίσιμες διασταυρώσεις όπου καταγράφονται πολλές παραβιάσεις του κόκκινου σηματοδότη. Αυτές οι συσκευές –οκτώ σε πρώτη φάση– θα ενεργοποιηθούν άμεσα και θα λειτουργούν πλήρως, εκδίδοντας κανονικές κλήσεις. Δεν πρόκειται για δοκιμαστικό στάδιο, αλλά για κανονική επιβολή του νόμου, σύμφωνα με τον Υπουργό.
Στη συνέχεια ακολουθεί ο μεγάλος διαγωνισμός, που προβλέπει συνολικά περίπου 2.000 κάμερες για όλη τη χώρα. Οι συσκευές αυτές θα έχουν δύο φακούς, ώστε να καταγράφεται και ο οδηγός –αλλά μόνο ο οδηγός– για να αποφεύγεται το φαινόμενο του «μαϊμού» υπεύθυνου όταν πρόκειται να αφαιρεθούν βαθμοί ή δίπλωμα. Το περιβάλλον γύρω από το όχημα δεν θα καταγράφεται, ώστε να προστατεύονται τα προσωπικά δεδομένα.
Το χρονοδιάγραμμα είναι το εξής: Η Περιφέρεια Αττικής έχει ενημερώσει ότι μέσα στον Δεκέμβριο ξεκινά η τοποθέτηση των δικών της καμερών, οι οποίες επίσης θα συνδεθούν στο ενιαίο λογισμικό. Προς το καλοκαίρι θα αρχίσει η εγκατάσταση και των καμερών της Τροχαίας από τον διαγωνισμό. Επιπλέον, οι κάμερες της Αττικής Οδού θα ενσωματωθούν στο ίδιο σύστημα, ώστε κάθε παράβαση να ακολουθεί αυτόματα τη διαδικασία επιβολής και είσπραξης.
Το μήνυμα του υπουργού ήταν ξεκάθαρο: το σύστημα μπαίνει σε πλήρη λειτουργία. Οι κάμερες που ήδη υπάρχουν δουλεύουν. Νέες κάμερες έρχονται μέσα στις επόμενες ημέρες. Και μέσα στους επόμενους μήνες ο αριθμός τους θα αυξάνεται σταθερά, με στόχο να δημιουργηθεί ένα συνεκτικό δίκτυο επιτήρησης που θα μειώσει τα τροχαία, θα περιορίσει τις παραβιάσεις και θα βελτιώσει καθοριστικά την οδική ασφάλεια. Η εποχή όπου οι κλήσεις χάνονταν στη γραφειοκρατία τελειώνει. Τώρα οι παραβάσεις θα καταγράφονται, οι κλήσεις θα εκδίδονται και το σύστημα θα λειτουργεί όπως σε κάθε σύγχρονη πόλη.


