Εντυπωσιακή καταγράφεται η μείωση του αριθμού των νεκρών σε τροχαία που έχει φτάσει στο 45%, τη στιγμή που τα οδικά ατυχήματα μειώθηκαν κατά 29%. Ο ετήσιος αριθμός νεκρών από τροχαία περιορίστηκε στους 694 το 2019 από 1.258 το 2010, στοιχεία που κάνουν λόγο για σημαντική βελτίωση, ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, «έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας». 

«Οι Έλληνες πολίτες εξακολουθούν να μην έχουν αντιληφθεί ότι μέσα στην πολυπλοκότητα της κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων οι παράγοντες ταχύτητα και ασφάλεια δεν μπορούν να συνυπάρξουν. Μεγάλος αριθμός Ελλήνων οδηγεί επιθετικά και με ταχύτητα ακατάλληλη για τις επικρατούσες κυκλοφοριακές συνθήκες», τονίζει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), κρούοντας ταυτόχρονα τον κώδωνα του κινδύνου για τον αριθμό των θυμάτων που καταγράφονται στην άσφαλτο. Οι κυριότεροι παράγοντες που οδηγούν στην αύξηση των ατυχημάτων είναι η οδήγηση με υψηλές ταχύτητες, η μη χρήση ζώνης και κράνους –κυρίως στους συνεπιβάτες–, η ανοργάνωτη κυκλοφορία ευάλωτων χρηστών της οδού, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η χρήση κινητού τηλεφώνου και η γενικευμένη επιθετική οδήγηση.

Ταυτόχρονα, η μη συστηματική και επαρκής αστυνόμευση, τα προβλήματα στο οδικό δίκτυο και το γεγονός ότι η οργάνωση της κυκλοφορίας στις πόλεις είναι προσανατολισμένη στα Ι.Χ. και στην ταχύτητα, αφήνοντας στο περιθώριο τους ευάλωτους χρήστες της οδού (δικυκλιστές, πεζοί, κ.λπ.), αποτελούν τα βασικά εμπόδια της οδικής ασφάλειας, όπως σημειώνουν οι συγκοινωνιολόγοι. Την ίδια στιγμή, το υπεραστικό οδικό δίκτυο (ειδικά το επαρχιακό) παρουσιάζει ανεπαρκή συντήρηση και αρκετές ατέλειες. Ο ανθρώπινος παράγοντας παραμένει πρωταρχική αιτία πρόκλησης ατυχημάτων καθώς, όπως τονίζουν οι συγκοινωνιολόγοι, Πολιτεία και πολίτες αδιαφορούν για την τήρηση των κανόνων και τη σωστή κυκλοφοριακή συμπεριφορά, ενώ υπάρχει κακή προβολή προτύπων ως προς την οδηγική συμπεριφορά.

Ο ΣΕΣ προτείνει τη δημιουργία μιας Αρχής η οποία θα είναι υπεύθυνη για τη θέσπιση, παρακολούθηση και αναθεώρηση των στόχων, τη διασφάλιση, κατανομή των πόρων, τον συντονισμό και τον έλεγχο της εφαρμογής των δράσεων από τους φορείς της Πολιτείας, την επικοινωνιακή προώθηση της ασφαλούς συμπεριφοράς και της οδικής ασφάλειας γενικότερα. Επιτακτική κρίνεται από τον ΣΕΣ η ανάγκη εντατικοποίησης της αστυνόμευσης από την Τροχαία, με έμφαση στις επικίνδυνες παραβάσεις συμπεριφοράς (ταχύτητα, χρήση ζώνης – κράνους, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, χρήση κινητού τηλεφώνου) και η συστηματική παρακολούθηση των δράσεων και μέτρων που λαμβάνονται.

Πηγή: kathimerini.gr