Πρόσφατα, συζητήθηκε στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ): τμήμα Χανιά – Κίσσαμος». Ο Αλέκος Μαρινάκης, επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Κρήτης, επεσήμανε ότι :
⦁ Η κατασκευή ενός σύγχρονου ασφαλούς αυτοκινητόδρομου στο τμήμα Χανιά – Κίσσαμος αποτέλεσε διαχρονικό αίτημα του λαού και των μαζικών φορέων της περιοχής, έργο ζωτικής σημασίας που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί εδώ και δεκαετίες και «προγραμματίζεται» από το 1990.
⦁ Κυβέρνηση, περιφερειακή αρχή και λοιποί «παράγοντες», πανηγυρίζουν λες και είναι «κοσμογονία» τον 21ο αιώνα η κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου. Όμως τα πανηγύρια δεν μπορούν να καλύψουν τις ευθύνες των κυβερνήσεων – συγκυβερνήσεων ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ και των κόμματων που συμμετείχαν σε αυτές, όπως και των εκλεγμένων τους σε περιφέρεια και δήμους, για όσους χάθηκαν και στην πολύπαθη αυτή διαδρομή και σε όλο τον ΒΟΑΚ, που έχει βαφτεί με το αίμα τόσων ανθρώπων, καθώς δεν αποτελούσε έργο «προτεραιότητας». Έχουν διαχρονικές ευθύνες για την έλλειψη προστασίας της ανθρώπινης ζωής, για την άθλια κατάσταση συνολικά στο οδικό δίκτυο της Κρήτης.
⦁ Στην πραγματικότητα, ο ΒΟΑΚ είναι ένας ιδιωτικός αυτοκινητόδρομος που σκοπό έχει να καλύψει τις απαιτήσεις του ξενοδοχειακού, τουριστικού, εμπορικού και κατασκευαστικού κεφαλαίου και όχι τις ανάγκες του λαού, των κατοίκων και επισκεπτών της Κρήτης. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τη σύμβαση που υπέγραψε η κυβέρνηση της ΝΔ και προετοίμασε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ο παραχωρησιούχος θα επενδύσει μόλις 220 εκατομμύρια, ενώ το ελληνικό Κράτος θα διαθέσει 891 εκατομμύρια, δηλαδή τετραπλάσια από τον ιδιώτη, ο οποίος θα εκμεταλλεύεται τον αυτοκινητόδρομο, για 35 ολόκληρα χρόνια.
⦁ Πρόκειται για ένα έργο του οποίου την κατασκευή θα χρυσοπληρώσει ο λαός, ενώ θα συνεχίσει να χρυσοπληρώνει και τη λειτουργία του, με φανερά και «σκιώδη» διόδια (εγγυημένες επιδοτήσεις και αποζημιώσεις από τις ρήτρες των συμβάσεων παραχώρησης), ακόμα και με επιβολή «διοδίων εξοικείωσης» κατά τη φάση κατασκευής του έργου! Διόδια που θα είναι ένα ακόμα χτύπημα στο λαϊκό εισόδημα, θα είναι ένα ακόμα πλήγμα στην ελεύθερη μετακίνηση των εργαζόμενων και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων της περιοχής που θα πληρώνουν ακόμη και για τη μετάβασή τους στην εργασία τους, για τις τακτικές μετακινήσεις τους προς και από την πόλη των Χανίων, για να πάνε στο Νοσοκομείο στα Χανιά, στις δημόσιες υπηρεσίες, κτλ.
⦁ Μάλιστα, για να μην χάσει ούτε δεκάρα ο ιδιώτης, στη διαδρομή Χανιά – Κολυμπάρι δεν υπάρχει πρόβλεψη παράλληλου οδικού δικτύου, ενώ είναι γνωστό πως η υφιστάμενη Παλαιά Εθνική Οδός (ΠΕΟ) είναι ήδη κορεσμένη κυκλοφοριακά και δεν μπορεί να λειτουργήσει ως εναλλακτικό οδικό δίκτυο και θα επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο, αφού δεν προβλέπεται ούτε κόμβος στην Αγία Μαρίνα.
⦁ Επιπλέον, δεν υπάρχουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την παράκαμψη Κισσάμου, που αφορά στη σύνδεση του υφιστάμενου ΒΟΑΚ με το λιμάνι της Κισσάμου. Παράκαμψη που, αν δεν υλοποιηθεί ταυτόχρονα με τον ΒΟΑΚ, θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα οδικής ασφάλειας στο Καστέλλι Κισσάμου, περαιτέρω επιβάρυνση με κυκλοφοριακό χάος και ταλαιπωρία χιλιάδων εργαζόμενων και οδηγών. Ίδια είναι η κατάσταση και για τη σύνδεση του ΒΟΑΚ με το λιμάνι της Σούδας και το Αεροδρόμιο Χανίων, που αφορά τους κατοίκους τόσο των Χανίων όσο και του Ρεθύμνου, για την οποία δεν υπάρχει καμία συγκεκριμένη δέσμευση.
⦁ Για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος, είναι δίκαιες οι ενστάσεις και σοβαρά τα ζητήματα που επισημαίνονται από τους κατοίκους, όπως και τα Δημοτικά Συμβούλια, που αντιδρούν στις σοβαρές επιπτώσεις που έχει η χάραξη του ΒΟΑΚ για το περιβάλλον, τη ζωή και την οικονομική δραστηριότητα. Αντιδράσεις για τη μη παράκαμψη του οικισμού της Καλυδωνίας που διχοτομείται, αλλά και από άλλες περιπτώσεις πχ Νωπήγεια και Μαυρομούστακο. Για την έλλειψη ηλεκτροφωτισμού και ηχοπετασμάτων, κτλ, για όλα τα απαραίτητα συνοδά έργα που διεκδικεί ο λαός της περιοχής. Για την έλλειψη αντιπλημμυρικών έργων, που σχετίζονται με την κατασκευή του δρόμου, όπως πχ στο Κολυμπάρι, με απρόβλεπτες συνέπειες.
Για όλους τους παραπάνω λόγους η «Λαϊκή Συσπείρωση» Κρήτης καταψηφίζει τη ΜΠΕ, στηρίζει τα δίκαια αιτήματα κατοίκων και φορέων και θα συνεχίσει να βρίσκεται δίπλα στον λαό της περιοχής, για να δυναμώσει ο αγώνας για την ολοκλήρωση ΒΟΑΚ ενιαίου μέχρι τη Σητεία, εξασφαλίζοντας ότι θα είναι αποκλειστικά δημόσιος, σύγχρονος, ασφαλής και δωρεάν. Να είναι στην αποκλειστική ευθύνη του κράτους, χωρίς καμία επιχειρηματική δράση, καταργώντας κάθε είδους διόδια και επιβαρύνσεις, ώστε να μην ξαναπληρώσει ο λαός για δημόσια έργα για τα οποία έχει ήδη φορολογηθεί και ακριβοπληρώσει.