Κυκλοφοριακή μελέτη για το κέντρο του Ηρακλείου: Ήπια κυκλοφορία ή πλήρης αποκλεισμός οχημάτων;

Πρέπει να διαβάσετε

Έξι ώρες διήρκησε η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου το απόγευμα της Δευτέρας, με το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στην παρουσίαση της μελέτης αναθεώρησης των κυκλοφοριακών δεδομένων στην παλιά πόλη, έπειτα από την ολοκλήρωση των εργασιών ανάπλασης.

«Μάλλον πετάμε την μπάλα στην εξέδρα…»

Μάλιστα, αν και προβλεπόταν αποκλειστικά η παρουσίαση της μελέτης κι όχι η λήψη απόφασης, το κλίμα ήταν τεταμένο, με τον Δρ Συγκοινωνιολόγο και μελετητή, Απόστολο Πρόιο, ο οποίος μίλησε στην εκπομπή ΣΚΑΪ Τώρα και τη Φαίη Σφακιωτάκη, να κάνει λόγο για μια συζήτηση, η οποία πολλές φορές «ξέφυγε από τα όρια της λογικής». «Δέχθηκα κι επιθέσεις και σχόλια του τύπου δε θα μπορείς σε λίγο να περπατήσεις. Προφανώς αυτά δεν τιμούν κανέναν. Ή αν τυχόν τώρα καθόμαστε κι αντί να συζητήσουμε για τη φιλοσοφία του νέου σχεδιασμού της παλιάς πόλης, συζητάμε για θέματα που αφορούν μια νησίδα όπου μπήκαν κάποια τραπέζια ή ένα κάγκελο που τοποθέτησε η τεχνική υπηρεσία και γίνεται ο κακός χαμός γιατί κάποιος τεχνικός δεν το έβαλε ορθά, που δεν έχει να κάνει και με το αντικείμενο της συγκεκριμένης μελέτης, μάλλον πετάμε την μπάλα στην εξέδρα».

Ο κ. Πρόιος διευκρίνισε πως η μελέτη αποτελεί πρόταση, η οποία προέκυψε κατόπιν διαβούλευσης, διάρκειας ενός έτους και το Δημοτικό Συμβούλιο είναι εκείνο το οποίο θα αποφασίσει για την εφαρμογή της ή μη, ή την ανάγκη τροποποίησής της σε επιμέρους σημεία.

Τι προτείνει η μελέτη

Συγκεκριμένα, η μελέτη που παρουσιάστηκε προτείνει μια μεγάλη σειρά πεζοδρομήσεων στις οδούς Δικαιοσύνης, Ίδης, Καλοκαιρινού (έως την οδό Καζάνη), Έβανς και Σμύρνης. «Και είχαμε καταλήξει έπειτα από συνεχείς διαβουλεύσεις ότι για να υπάρχει μια προσέγγιση του κέντρου, θα είναι ήπιας κυκλοφορίας ο άξονας Ζωγράφου, Γιάνναρη, Δικαιοσύνης, 1821 και Μονής Οδηγητρίας, προκειμένου με αυτόν τον τρόπο να μπαίνουν τα ταξί, τα οχήματα φορτοεκφόρτωσης, τα δίκυκλα και τα ηλεκτρικά mini bus».

 

Αναστασάκης: «Κι εγώ άλλαξα άποψη»

Ωστόσο, όπως δήλωσε στον ΣΚΑΪ Κρήτης, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Γιάννης Αναστασάκης, τις τελευταίες εβδομάδες έχει τεθεί επί τάπητος προφορικά, κι όχι επίσημα στη μελέτη, ο πλήρης αποκλεισμός των οχημάτων, από τη συμβολή της Χατζημιχάλη Γιάνναρη, Σμύρνης και κάτω, προκειμένου να εξασφαλιστεί η πεζοδρόμηση. Πως προέκυψε αυτή η αλλαγή; Ο κ. Αναστασάκης εξήγησε: «Η στροφή αυτή έγινε γιατί διατύπωσαν άποψη μέλη της Δημοτικής Αρχής που δε μετέχουν στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και την Επιτροπή Κυκλοφορίας κι υπήρχε και μια πολύ μεγάλη κινητοποίηση από τον κόσμο ο οποίος διαπιστώνει ότι δυστυχώς υπάρχει ασυδοσία τους τελευταίους δύο μήνες στη διαχείριση του δημόσιου χώρου στο κέντρο, που επί της ουσίας έχει καταργήσει την πεζοδρόμηση. Αν μπαίνει μέσα κάτι, θα είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει πλήρης αστυνόμευση. Θα επικρατήσει χάος και στο τέλος μπορεί να χάσουμε το σύνολο της ανάπλασης. Θα τολμήσω να πω ότι κι εγώ άλλαξα άποψη. Ενώ στην αρχή σκεφτόμουν ότι χρειάζεται μια εξυπηρέτηση, ώστε κάποιος να μπορεί να προσεγγίζει το σταυρό της πόλης, ένας ηλικιωμένος για παράδειγμα, τώρα βλέποντας ότι είναι πολύ μεγάλο το πρόβλημα που δημιουργείται με την παραβατικότητα κι ότι έχουμε διελεύσεις από παντού, delivery, τροφοδοσίες, ταξί, αντιλαμβάνομαι ότι πρέπει να το διαφυλάξουμε αυτό».

Οι προτεραιότητες της μελέτης

Σύμφωνα με το μελετητή, ο σχεδιασμός της παλιάς πόλης γίνεται με κριτήριο:
-τη βελτίωση των συνθηκών της πεζής μετακίνησης,
-την ενίσχυση των μέσων που είναι φιλικά προς το περιβάλλον, τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, όπως είναι το ποδήλατο και το λεωφορείο,
-την ενίσχυση κάποιων κινήσεων που θα έχουν να κάνουν με τους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται μέσα στο χώρο, τους προμηθευτές, τα ταξί και στο τέλος θα πάει το ΙΧ.

«Για τους οδηγούς αυτοκινήτων έχουμε προσδιορίσει χώρους στάθμευσης που έχουν κατά καιρούς οριστεί από μελέτες. Πέριξ της Πλατείας Ελευθερίας υπάρχουν κάποιοι χώροι για τους οποίους πρέπει να δρομολογηθεί η αξιοποίησή τους. Και φυσικά δεν αποκλείεται η πρόσβαση ούτε σε ήδη υπάρχοντες σταθμούς αυτοκινήτων, ούτε σε ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης».

«Δε θα επιτρέψουμε να ξαναγυρίσουμε στη δεκαετία του ‘80»

«Αφού βγει μια κοινή συνισταμένη από το Δημοτικό Συμβούλιο για το τι αλλαγές πρέπει να γίνουν, επανέρχεται το θέμα στο μελετητή, για να υιοθετήσει την τελική απόφαση του συμβουλίου και μετά θα εξειδικεύσει τις λεπτομέρειες. Το βασικό είναι οι παρατάξεις να έχουν μια ξεκάθαρη άποψη για τα θέματα τριβής και κυρίως για το αν θέλουν να είναι αμιγώς πεζόδρομος ο σταυρός της πόλης ή όχι», σημείωσε ο Αντιδήμαρχος και παράλληλα διευκρίνισε τι προβλέπεται να γίνει με την κυκλοφορία των αστικών λεωφορείων.

«Στο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό σε βάθος 10ετίας, προβλεπόταν μια μεταρρύθμιση των δυνατοτήτων πρόσβασης των λεωφορείων ακόμη και στην Πλατεία Ελευθερίας. Είναι κάτι που θα το δούμε πάρα πολύ μετά κι είναι καλοδεχούμενη μια αντιπρόταση. Δεν είναι όμως ο εξοστρακισμός των λεωφορείων από όλο το ιστορικό κέντρο η φιλοσοφία της μελέτης. Ζήτησα από τον μελετητή να ξαναδούμε το κομμάτι της διέλευσης των λεωφορείων από την Πλατεία Ελευθερίας. Αλλά σε ότι αφορά στη διέλευση λεωφορείων και δει μεγάλων από την Αστόρια προς τη Χανιώπορτα, με συγχωρείτε, αλλά δε θα επιτρέψουμε να γυρίσουμε στη δεκαετία του ‘80».

Το εξώδικο του αστικού ΚΤΕΛ κι η απάντηση Αναστασάκη

Μάλιστα, το αστικό ΚΤΕΛ έχει στείλει εξώδικο στην Τροχαία ζητώντας να επιτραπεί η κίνηση των μίνι μπας σε Δικαιοσύνης κι Έβανς, με το δεδομένο, ότι η σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου δεν έχει εγκριθεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης. «Η σύμβαση του έργου παραμένει ενεργή μέχρι το τέλος Γενάρη. Μπορεί να απομένουν από άποψη εργασιών ελάχιστα πράγματα, όσο όμως είναι υπό την ευθύνη του εργολάβου και θεωρείται εργοτάξιο το κέντρο, δεν μπορεί να υπάρχει ελεύθερη διέλευση. Η λήξη της σύμβασης συγχρονίστηκε, κι αυτό είναι το καλό της υπόθεσης, και με την κατάθεση της τελικής πρότασης της κυκλοφοριακής μελέτης. Άρα θα δούμε τι εγκρίνεται τελικά κι από το δημοτικό συμβούλιο, για να πάρει μετά και στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση το δρόμο των εγκρίσεων, ώστε να έχουμε μετά το τέλος του Γενάρη την τελική εφαρμογή των μέτρων, στα οποία θα έχουμε συμφωνήσει όλοι. Δε θα ήταν παράλογο ξαφνικά να ανοίξουμε το κέντρο για όλα τα οχήματα και μετά από δύο μήνες να πούμε ότι το ξανακάνουμε πεζόδρομο τώρα; Η ανταλλαγή εξωδίκων και οι νομικισμοί νομίζω ότι δεν τιμάνε κανένα», κατέληξε ο κ. Αναστασάκης.

Βουλγαράκης: «Είμαστε ακόμη στο μηδέν»

«Είμαστε ακόμα στο μηδέν», σχολίασε ο πρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ Ηρακλείου Καλλέργος Βουλγαράκης μιλώντας στον ΣΚΑΪ Κρήτης 92,1 και τον Κώστα Συλιγάρδο.

Ο κ. Βουλγαράκης δήλωσε πως το ΚΤΕΛ δεν είναι αντίθετο με την πεζοδρόμηση του κέντρου της πόλης, ζητά όμως από τον δήμο να λάβει άμεσα μια απόφαση ώστε να ξέρει πως θα κινηθεί και να προγραμματίσει τα δρομολόγιά του.

Ωστόσο, τόνισε το Αστικό ΚΤΕΛ είναι κάθετα αντίθετο με την κυκλοφοριακή μελέτη που παρουσιάστηκε κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. «Με την κυκλοφοριακή μελέτη που παρουσιάστηκε χθες διαφωνούμε κάθετα, όσον αφορά τα δεδομένα για το ΚΤΕΛ».

Σύμφωνα με τον κ. Βουλγαράκη η διαφωνία του ΚΤΕΛ έγκειται στο γεγονός ότι τα λεωφορεία δεν θα μπορούν να ούτε να προσεγγίζουν το κέντρο. «Επικαλείται ο κ. Αναστασάκης την Επιτροπή Κυκλοφορίας, στην οποία συμμετέχω και στην οποία συμφώνησα τότε, αλλά τι είχαμε συμφωνήσει; Η Καλοκαιρινού -το κομμάτι από Χανιόπορτα μέχρι το Καμαράκι- διπλός δρόμος, η Αγίου Μηνά διπλός δρόμος, η πλατεία Κορνάρου διπλός δρόμος και θα κυκλοφορούν τα λεωφορεία, αλλά να μη μπαίνουν στο Μεϊντάνι. Δεν διαφωνούμε με την συγκεκριμένη απόφαση που ελήφθη από την Επιτροπή Κυκλοφορίας. Αντί αυτού όμως, είδα ότι ερχόμενος από το Γιόφυρο προς την πόλη του Ηρακλείου, δεν θα μπορούμε να μπούμε στην Καλοκαιριού, αλλά θα πάμε από την Πλαστήρα, Καινούρια Πόρτα, Χαριλάου Τρικούπη και από εκεί προς Γιόφυρο. Ούτε καν προσέγγιση στην πλατεία Ελευθερίας. Αντίθετα, το λεωφορείο που θα ξεκινάει από το αεροδρόμιο και θα πηγαίνει προς Γιόφυρο, έρχεται μέχρι το Υπεραστικό ΚΤΕΛ και από εκεί δια της Εθνικής Αντιστάσεως, Γερωνυμάκη, Χαριλάου Τρικούπη, Πλαστήρα, Χανιόπορτα. Είμαστε σοβαροί; Δηλαδή δεν πάμε από την εθνική οδό που θα είναι και πιο εύκολα τα δρομολόγια; Αυτή είναι η διαφωνία του ΚΤΕΛ. Δεν διαφωνεί το ΚΤΕΛ με το κλείσιμο του κέντρου. Διαφωνεί με τον τρόπο που χειρίζονται τα υπόλοιπα θέματα που αφορούν το ΚΤΕΛ και ταλαιπωρούν και τα λεωφορεία και τους επιβάτες», σημείωσε ο κ. Βουλγαράκης.

 

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα