Κρυφές ανατιμήσεις: Διατήρηση τιμών και μεγέθους συσκευασίας αλλά με μείωση περιεχομένου (έρευνα)

Πρέπει να διαβάσετε

Δυσοίωνες εκτιμήσεις για το 2023 έκανε στην εκπομπή ΣΚΑΪ Τώρα και τη Φαίη Σφακιωτάκη, ο Πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών, Απόστολος Ραυτόπουλος, καθώς σύμφωνα με τον ίδιο και η τρέχουσα χρονιά θα έχει ανατιμήσεις, με τις ελπίδες για περιορισμό τους να μεταφέρονται για το 2024.

Κι ενώ οι αυξήσεις τιμών δε γίνεται να περάσουν απαρατήρητες από τους καταναλωτές, απαρατήρητες μπορεί να περάσουν οι λεγόμενες «κρυφές» ανατιμήσεις. Δηλαδή, η διατήρηση της τιμής, αλλά η μείωση του περιεχομένου από 10-30%. Κι αυτό γίνεται ακόμη πιο … παραπλανητικό, όταν το μέγεθος της συσκευασίας παραμένει το ίδιο, παρά τη μείωση του περιεχομένου.

«Μειώνουν το περιεχόμενο γιατί… είμαστε υπερκαταναλωτικοί!»

Σύμφωνα με τον κ. Ραυτόπουλο, δεν είναι λίγες όμως και οι περιπτώσεις όπου και μειώθηκε το περιεχόμενο και αυξήθηκε η τιμή σε προϊόντα πρώτης ανάγκης όπως απορρυπαντικά, σκόνες πλυντηρίου, σαμπουάν, αφρόλουτρα, αλλαντικά, τυριά, βρεφικές πάνες, πάνες ακράτειας. «Δηλαδή είναι μια σκόνη πλυντηρίου η οποία ήταν 3 κιλά, 60 μεζούρες. Σήμερα έχει 55 μεζούρες, 2.750 γρ. κι είναι στο ίδιο κουτί. Αυτό το διαπιστώνει ο καταναλωτής όταν ανοίγει το κουτί. Τα κρουασάν για παράδειγμα, επώνυμης ετικέτας, τα οποία ήταν 107 γρ. κι έχουν γίνει 95 ή ήταν 200 γρ. κι έχουν γίνει αυτήν τη στιγμή 175 γρ. στις ίδιες συσκευασίες. Άλλο παράδειγμα είναι τα επιδόρπια γιαουρτιού με γεύσεις. Αρχικά ήταν 2 τεμάχια των 200 γρ., στη συνέχεια μειώθηκαν στα 170 γρ. και σήμερα που μιλάμε έχουν μειωθεί στα 150 γρ. Άλλο επιδόρπιο γιαουρτιού που ήταν 150 γρ., σήμερα έχει γίνει 145 ή 135 γρ.» ανέφερε ενδεικτικά ο κ. Ραυτόπουλος κι αίσθηση προκαλεί η αιτιολογία της μείωσης του περιεχομένου: «Αυτό που ακούσαμε δια στόματος του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης και του Προέδρου του Λιανεμπορίου είναι ότι επειδή εμείς ως Έλληνες είμαστε υπερκαταναλωτικοί και πετάμε πολλά τρόφιμα, το κάνουν προκειμένου να περιορίσουμε την ποσότητα των τροφίμων που καταλήγουν στα σκουπίδια».

«Αυτό που γίνεται είναι ο ορισμός της αισχροκέρδειας»

Όπως σημείωσε ο Πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών, ενώ οι τιμές σε ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο και πετρέλαιο έχουν μειωθεί, στα ράφια των super market οι ανατιμήσεις πρωταγωνιστούν. «Υπάρχει καπέλο στις τιμές των τροφίμων και των ειδών πρώτης ανάγκης, αλλά υπάρχει και μεγάλη αισχροκέρδεια. Αυτό που γίνεται είναι ο ορισμός της αισχροκέρδειας. Αυτοί οι οποίοι την πληρώνουν είναι ο πρωτογενής τομέας, οι παραγωγοί, οι κτηνοτρόφοι και ο καταναλωτής. Εδώ και δύο μέρες μιλάμε με τους κτηνοτρόφους σε όλη την Ελλάδα. Μια από τις μεγαλύτερες γαλακτοβιομηχανίες της χώρας που έχει τη μερίδα του λέοντος στην αγορά, προφορικά κι όχι γραπτώς, έχει ξεκινήσει να ενημερώνει τους κτηνοτρόφους ότι από τον επόμενο μήνα το γάλα τους θα το αγοράζει κατά 2 λεπτά λιγότερο. Το μεθεπόμενο μήνα 3 λεπτά και τον μήνα Μάρτιο, 2 λεπτά λιγότερο. Δηλαδή μέσα σε ένα τρίμηνο, από 54 λεπτά το λίτρο που αγοράζει το γάλα η γαλακτοβιομηχανία από τον κτηνοτρόφο, θα του το αγοράζει 47 λεπτά. Αυτό είναι το τελείωμα του κτηνοτρόφου.» Στην ερώτηση πως δικαιολογείται αυτή η επιβαλλόμενη μείωση της τιμής, ο κ. Ραυτόπουλος απάντησε: «Λόγω μείωσης της κατανάλωσης, ζητούν μείωση της τιμής αγοράς του γάλακτος. Αυτή η μείωση όμως δε θα μεταφερθεί και στην τελική τιμή του προϊόντος

«Διψήφια ποσοστά αύξησης τιμών τις δύο πρώτες εβδομάδες του 2023»

Μάλιστα, ο κ. Ραυτόπουλος δήλωσε στον ΣΚΑΪ Κρήτης 92,1 πως περιήλθε σε γνώση της Ένωσης η υπογραφή συμβολαίων τον περασμένο Δεκέμβριο μεταξύ των βιομηχανιών και των super market για αυξήσεις τιμών το 2023. «Από τις αρχές του 2023 μέχρι σήμερα, έχουν φτάσει πολλά προϊόντα να έχουν αυξηθεί τις δύο πρώτες εβδομάδες του Ιανουαρίου σε διψήφιο ποσοστό και θα συνεχιστούν οι αυξήσεις όλο το 2023. Οι αλυσίδες των super market όμως έχουν προμηθευτεί ήδη με την παλιά τιμή μεγάλες ποσότητες, ώστε να κερδίσουν ακόμη περισσότερο.»

Πιο συγκεκριμένα, οι προαναφερθείσες αυξήσεις έχουν ως εξής:

+30% σε απορρυπαντικά, σαμπουάν, ζυμαρικά, σάλτσες, σοκολατοειδή, βρεφικές πάνες

+25% σε κρέας-πουλερικά

+20% σε μπάρες δημητριακών και κονσέρβες

+19% σε καθαριστικά σπιτιού

+18% σε τυριά και φρυγανιές

+15% σε ελαιόλαδο

+14% σε ρύζι

+13% σε καφέ

+12% σε μαρμελάδες, εμφιαλωμένο νερό

+10% σε αναψυκτικά, γιαούρτια

+8% σε βρεφικό γάλα και φρουτόκρεμες

+7% σε κρουασάν

+6% σε μέλι και είδη προσωπικής υγιεινής.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα