Κρήτη – Θανατηφόρα τροχαία: Τα στοιχεία που δείχνουν ότι οι σωστές υποδομές σώζουν ζωές

Πρέπει να διαβάσετε

Τα πρόσφατα τρία θανατηφόρα τροχαία σε διάστημα μόλις τριάντα ωρών στην Κρήτη, φέρνουν ξανά στο προσκήνιο το θέμα – «πληγή» για τη Κρήτη, αυτό της έλλειψης υποδομών.

Το νησί μετρά ήδη 48 νεκρούς στην άσφαλτο (16 στα Χανιά, 20 στο Ηράκλειο, 9 στο Ρέθυμνο και 3 στο Λασίθι), από τις αρχές του 2022 και ο πρόεδρος του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Γιάννης Λιονάκης, μίλησε στον ΣΚΑΪ Κρήτης 92,1 και τους Φαίη Σφακιωτάκη και Μανώλη Αλεξάκη, παραθέτοντας στοιχεία για το πότε και σε ποια σημεία του οδικού δικτύου του νησιού μειώθηκαν τα θανατηφόρα τροχαία, αλλά και ποιοι είναι οι παράγοντες που συντέλεσαν σε αυτό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία από το 1999 μέχρι το 2004 η Κρήτη μετρούσε πάνω από 90 νεκρούς σε τροχαία, με τραγικότερη χρονιά το 2000, οπότε 114 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο. «Πλέον μετράμε κατά μέσο όρο 50 νεκρούς το χρόνο, δηλαδή 70,3 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ η Μεγάλη Βρετανία το 2019, σε περίοδο πλήρους κυκλοφορίας δηλαδή, είχε 18,7 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων», σημείωσε ο κ. Λιονάκης.

Η μείωση αυτή σύμφωνα με τον κ. Λιονάκη καταγράφηκε μετά την τοποθέτηση διαχωριστικού στηθαίου σε 47 χλμ του ΒΟΑΚ και εξήγησε: «Είχαμε κάθε χρόνο στον ΒΟΑΚ 32 με 33 νεκρούς κάθε χρόνο και πλέον έχουμε κατά μέσο όρο 12. Η μείωση ήρθε από τη στιγμή που φτιάχτηκε το στηθαίο. Αρχικά τους 7-8 νεκρούς που είχαμε από Γιόφυρο μέχρι ΚΤΕΟ δεν τους έχουμε και στη συνέχεια ο αριθμός αυτός μειώθηκε συνολικά κατά 20 όταν το στηθαίο επεκτάθηκε σε 47 χλμ».

Ακόμα και εντός της πόλης του Ηρακλείου το διαχωριστικό στηθαίο φαίνεται πως σώζει ζωές αφού στην παραλιακή λεωφόρο, από την λεωφόρο Καζαντζίδη μέχρι και τον ΟΛΗ, όπου κάθε χρόνο καταγράφονταν πολλά θανατηφόρα τροχαία, καταγράφεται επίσης μεγάλη μείωση.

Ο ΒΟΑΚ έχει μπει πλέον σε τροχιά υλοποίησης, ωστόσο η παράδοσή του θα αργήσει και οι κάτοικοι του νησιού αγωνιούν κάθε φορά που βγαίνουν στο δρόμο. Η πολιτεία κεντρικά αλλά και οι τοπικοί φορείς έχουν δείξει εγκληματική καθυστέρηση σε ότι αφορά τις υποδομές του νησιού, την ώρα που οι κεντρικοί οδικοί άξονες της υπόλοιπης χώρας προχώρησαν με πολύ γρηγορότερα βήματα. Μάλιστα σε μια προσπάθεια να αναδείξει τη χαοτική διαφορά των επιπτώσεων που έχουν τα τροχαία σε ένα κακό οδικό δίκτυο και έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο ο κ. Λιονάκης ανέφερε: «Η εθνική Αθηνών-Πατρών μετρούσε κάθε χρόνο 34 νεκρούς σε τροχαία δυστυχήματα. Από το 2017 που παραδόθηκε η Ολυμπία Οδός έχουμε συνολικά 6 νεκρούς μέχρι και σήμερα».

Ένας ακόμη παράγοντας που συνέβαλε στη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων, ειδικά με μηχανές, είναι η αστυνόμευση από την Τροχαία ΒΟΑΚ, η οποία ξεκίνησε το 2011 και είχε ως αποτέλεσμα την εκτεταμένη χρήση κράνους από οδηγούς, ειδικά στους νομούς Ηρακλείου και Λασιθίου.

Επιτακτική είναι η ανάγκη για έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο στο νησί, αφού τα ζώα που εισέρχονται στον ΒΟΑΚ έχουν προκαλέσει πολλές φορές τροχαία δυστυχήματα.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα