Κρήτη: Στο δικαστήριο με ένα παγκόσμιο βραβείο εκπαιδευτικοί που δίδαξαν τα παιδιά πως να μην κακοποιούνται

Στις αίθουσες των Δικαστηρίων περνά η απίστευτη υπόθεση μήνυσης νηπιαγωγών στα Χανιά, από έναν γονέα επειδή στο πλαίσιο του αναλυτικού προγράμματος και της ενασχόλησης τους με την ενότητα «Παίζω με τον Φρίξο και μαθαίνω για το σώμα μου και τις ανθρώπινες σχέσεις», ανέφεραν τις επιστημονικές ονομασίες των γεννητικών οργάνων στα παιδιά.

Μιλώντας στον Περιφερειακό Τηλεοπτικό Σταθμό CRETA και στην εκπομπή Live με την Αντιγόνη, η πρώην σχολική σύμβουλος και μεταδιδακτορική ερευνήτρια Μαργαρίτα Γερούκη ανέφερε πως η υπόθεση αυτή προέκυψε από την επιμονή ενός γονέα, ο οποίος «δεν ήθελε με κανένα τρόπο να συζητηθούν θέματα που αφορούν το σώμα, τα όρια των δικαιωμάτων των παιδιών και τι σημαίνει ακατάλληλη ή κατάλληλη επαφή με το ανθρώπινο σώμα. Δεν ήθελαν να συζητηθούν στην τάξη των παιδιών και βρήκε αφορμή να κάνει καταγγελία, ότι η συζήτηση υπήρξε κακοποιητική για το παιδί, γιατί έμαθε την σωστή ονομασία των γεννητικών οργάνων. Η καταγγελία ήταν αρκετή ώστε να κινηθεί η δικαστική διαδικασία και να βρίσκονται 4 νηπιαγωγοί και εμείς μαζί για να απολογηθούμε, για το γεγονός ότι κάνουμε τη δουλειά μας και προσπαθούμε να προστατεύσουμε τα παιδιά από κάθε αρπακτικό που μπορεί να βρουν στη ζωή τους».

Η κα. Γερούκη, διευκρίνισε πως κατηγορούμενοι είναι οι 4 νηπιαγωγοί που χρησιμοποίησαν το υλικό που έχει συγγράψει η ίδια μαζί με συναδέλφους της, για να συζητήσουν με παιδιά τα θέματα της σεξουαλικής αγωγής. «Εγώ πηγαίνω από σαν μάρτυρας υπεράσπισης και σαν άνθρωπος που εμπλέκεται ενεργά λόγω του ρόλου μου. Εγώ και η κα. Κασσωτάκη ήμασταν από τις σχολικές συμβούλους που είχαμε κάνει την ενημέρωση των γονέων πριν ξεκινήσουν οι εκπαιδευτικοί το πρόγραμμα στην τάξη τους. Το τραγικό ήταν ότι ενώ οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποίησαν όλους τους κανόνες, εγκεκριμένο υλικό, είχαμε κάνει συνάντηση με τους γονείς για να εξηγήσουμε πόσο σοβαρό είναι τα παιδιά να ενημερώνονται γιατί μόνο έτσι μπορούν να προστατευτούν από οποιοδήποτε κακόβουλο άνθρωπο. Παρόλα αυτά λίγο καιρό αργότερα εξαιτίας της παρέμβασης των εκπαιδευτικών, του μαθήματος δηλαδή που προσπάθησαν να διδάξουν τα παιδιά βρέθηκαν κατηγορούμενες, με αποτέλεσμα αυτό να εκκρεμεί και να διαιωνίζεται μέχρι τώρα. Όταν πήγαμε στην διάρκεια της προκαταρκτικής ανάκρισης ήμασταν 13 άνθρωποι που καταθέσαμε ότι είχαν κάθε δικαίωμα να συζητήσουν οι εκπαιδευτικοί το θέμα αυτό στην τάξη».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων Αντώνης Τσαλαπάκης επεσήμανε πως στηρίζουν και ενισχύουν όλες τις πρωτοβουλίες, ενέργειες και τα προγράμματα που ξεκινούν από εκπαιδευτικούς και βασίζονται και πατάνε στις θεμελιώδεις αρχές μάθησης και παιδαγωγικών επιστημών.

«Η συγκεκριμένη προσπάθεια και το πρόγραμμα είναι από τις πιο σοβαρές εργασίες και μελέτες που έχουν γίνει για το ανθρώπινο σώμα, για τον τρόπο που τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας και της πρώτης σχολικής ηλικίας μπορούν να έρθουν κοντά και να μάθουν αυτό που χρειάζονται σε αυτή την ευαίσθητη ηλικία ώστε να προστατευτούν από τυχόν περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης. Όλο αυτό ξεκινάει μέσα από το παιδί, από βιωματικές ασκήσεις, σχέδια και δράσεις οι οποίες στοχεύουν στο πως να αγγίξει ο εκπαιδευτικός ένα τμήμα, στα σημεία που μπορεί κάθε ηλικία να αντιληφθεί και να μπορέσει να αφομοιώσει τους 5 – 10 στόχους του κάθε προγράμματος. Ήταν πολύ σημαντική αυτή η εργασία. Θεωρούμε απαράδεκτο ότι θα βρεθούν ξανά ενώπιον της Δικαιοσύνης για να απολογηθούν για ένα ζήτημα που από το 2015 ήταν εγκεκριμένο πρόγραμμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής υπουργείου Παιδείας και έπαιρνε μέχρι σήμερα τις απαραίτητες εγκρίσεις» τόνισε ο κ. Τσαλαπάκης.

Πρόσθεσε δε, πως «δεν θέλει να σταθεί στο μελανό σημείο ότι τον Γενάρη του 2020, το υπουργείο για ένα διάστημα το απέκλεισε και δεν το είδε σαν διαθέσιμο πρόγραμμα στην εκπαιδευτική κοινότητα, που προκάλεσε τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών αλλά και γονέων».

Η προϊστάμενη Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων Πόπη Κασσωτάκη – Ψαρουδάκη όσον αφορά το περιστατικό, εξήγησε πως το 2017 δύο σύμβουλοι και συγκεκριμένα μία της προσχολικής δηλαδή η κα. Κασσωτάκη και μία της δημοτικής η κα. Γερούκη, όργωσαν το νομό και «ζήσαμε ωραίες στιγμές προσωπικές και συναισθηματικές αλλά προπαντός από την επαφή μας με τον κόσμο, θα ήταν άδικο να πούμε ότι το σύνολο των γονιών ήταν αυτοί που αντέδρασαν. Διότι όταν εμείς βρεθήκαμε στην Παλαιόχωρα, σε ένα ακροατήριο που ήταν άνθρωποι, που παραδοσιακά θα τους θεωρούσαμε συντηρητικούς, άνθρωποι από την εκκλησία, άνθρωποι με υψηλές θέσεις στην εκπαίδευση και είδαμε τι γόνιμος διάλογος έγινε και πως ανταποκρίθηκα οι γονείς, πως απαντήσαμε στις ερωτήσεις, αυτό που θέλουμε να δηλώσουμε είναι ότι δεν είναι γενικευμένο όλο αυτό. Αλλά οι άνθρωποι αυτοί βρίσκουν τον τρόπο να μας ταλαιπωρήσουν και αυτό που έχει σημασία, γιατί δυστυχώς αναλώνουμε πολύτιμη ενέργεια και χρόνο, για την όλη διαδικασία που θα μπορούσαμε να αναλώσουμε σε πιο δημιουργικά πράγματα».

Η κα. Κασσωτάκη – Ψαρουδάκη διευκρίνισε πως τυπικά και ουσιαστικά, τα πάντα ήταν νομιμα. «Δεν περιμέναμε μόνο το Φρίξο που εγώ προσωπικά τον αγάπησα, τον αποδέχτηκα και τον διέδωσα αλλά και το αναλυτικό πρόγραμμα ακόμη και το ισχύον, το συμπληρωματικό για το νηπιαγωγείο, έχει μέσα στα κείμενα του την καλλιέργεια της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης ως έναν από τους στόχους στο πλαίσιο κοινωνικής και προσωπικής ανάπτυξης. Δεν είμαστε δύο σύμβουλοι που βγήκαμε να κάνουμε τα δικά μας, ήταν θέματα που έχουν γίνει αποδεκτά από την πολιτεία, έχει αναγνωρίσει την αναγκαιότητα τους και τα έχει βάλει στο κομμάτι που πρέπει τα παιδιά να μάθουν και όταν λέμε να μάθουν τα παιδιά δεν εννοούμε μόνο να διαβάζουν και να γράφουν. Όλες οι δεξιότητες που σχετίζονται με την ασφάλεια του, την προστασία του εαυτού του, είναι το ίδιο σημαντικές».

Κλείνοντας, η κα. Κασσωτάκη – Ψαρουδάκη σημείωσε πως θα υπερασπιστούν το δικαίωμα του παιδιού και του εκπαιδευτικού, «να προστατεύσουν τον εαυτό τους. Θα είμαστε όλοι στα δικαστήρια να διατρανώσουμε την υποστήριξη μας στους εκπαιδευτικούς και να δηλώσουμε επιστημονικά τεκμήρια ότι αυτό είναι ανάγκη να συνεχιστεί στα σχολεία μας».

 

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα