Τις εκτιμήσεις του για το τέλος της φετινής τουριστικής περιόδου εξέφρασε μιλώντας στον Περιφερειακό Τηλεοπτικό Σταθμό CRETA και στον Σωτήρη Μεταξά, ο καθηγητής του Τμήματος Διοίκησης Τουρισμού στο ΕΛΜΕΠΑ Αλέξανδρος Αποστολάκης.

Όπως ανέφερε ο κ. Αποστολάκης, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι σε μια περίοδο κρίσης, όπως είναι το φετινό καλοκαίρι είναι αναμενόμενο να υπάρξουν διακυμάνσεις όσον αφορά το φαινόμενο του τουρισμού. «Αυτό ήταν κάτι αναμενόμενο και είναι χαρακτηριστικό των συνθηκών η κρίση που επικρατούσε. Νομίζω ότι καθώς κλείνουμε και ολοκληρώνεται η τουριστική περίοδος, οι δείκτες βελτιώνονται ακόμη περισσότερο. Αν έχουμε σύμμαχο τόσο τον καιρό όσο και τα επιδημιολογικά δεδομένα νομίζω ότι το ποσοτικό κλείσιμο στη βιομηχανία του τουρισμού θα είναι αρκετά θετικό και πιο θετικό από ότι περιμέναμε στην αρχή».

Επίσης, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ο τουρισμός είναι ένα φαινόμενο που διαμορφώνονται οι καταστάσεις διαφορετικά από περιοχή σε περιοχή. «Δεν μπορούμε να μιλήσουμε συνολικά για μια εικόνα της Κρήτης, υπάρχουν επιμέρους σενάρια, καταστάσεις, τα οποία αξιολογούνται σε τοπική εμβέλεια. Από εκεί και μετά υπήρχε μια γνώση από τις προηγούμενες φορές που με κάποιο τρόπο κεφαλαιοποίησαν οι επιχειρηματίες».

Ο κ. Αποστολάκης σημείωσε πως όσο αντιφατικό και αν φαίνεται, πρέπει να θυμηθούμε ότι το θετικό πρόσημο με το οποίο κλείνει η τουριστική βιομηχανία, ουσιαστικά αναφέρεται στον αριθμό αφίξεων. «Ποσοτικά, αυτό μπορεί να δίνει ένα θετικό μήνυμα. Ο τελικός απολογισμός, συμπεριλαμβανομένου και του ποιοτικού αποτυπώματος της φετινής χρονιάς θα πρέπει να γίνει μεταγενέστερα. Μπορεί να είχαμε αυξημένη ζήτηση, όσον αφορά τον αριθμό επισκεπτών αλλά πρέπει να δούμε πως διαμορφώθηκε αν κεφαλοποιήσαμε και πόσο, αποτυπώνοντας σε οικονομικούς όρους αυτή την αυξημένη ζήτηση».

Κλείνοντας, ο κ. Αποστολάκης ανέφερε πως οι μελέτες που έχουν γίνει μέχρι στιγμής αναφέρουν ότι η επόμενη χρονιά θα είναι ασφαλώς καλύτερη. «Ελπίζουμε ότι δεν θα έχουμε εκπλήξεις όσον αφορά τη μελλοντική εξέλιξη της πανδημίας. Μπορεί να πλησιάζουμε όλο και περισσότερο στον ποσοτικό στόχο του 2019, όσον αφορά τον αριθμό των αφίξεων και των επισκεπτών. Θα πρέπει όμως να ξεκινήσει και να ξεκινήσει εντατικότατα η αξιολόγηση του ποιοτικού αποτυπώματος των τουριστών. Πρέπει να δούμε ποιοτικά, δηλαδή χρηματικά αν αυτό σημαίνει περισσότερα εισπράξεις».