του Σωτήρη Μεταξά
Θέμα ημερών θεωρείται η ανάθεση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών της συμπληρωματικής μελέτης που θα ενσωματώσει στον φάκελο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τις προτάσεις των δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου για τις αστικές παρακάμψεις στο επίμαχο τμήμα από τα Λινοπεράματα έως την έξοδο του αεροδρομίου Ηρακλείου.
Η νέα μελέτη αναμένεται να αποτυπώσει με σαφήνεια τόσο τις τεχνικές λύσεις όσο και τα οικονομικά δεδομένα των παρεμβάσεων που κρίνονται αναγκαίες, προκειμένου να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης του Ηρακλείου από τον αυτοκινητόδρομο.
Μεταξύ των εναλλακτικών που εξετάζονται περιλαμβάνεται και η κατασκευή τμημάτων cut and cover, ώστε να εξασφαλιστούν ασφαλείς και λειτουργικές διελεύσεις σε επιλεγμένα σημεία του άξονα.
Σε πολιτικό επίπεδο, έχει ήδη επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και των δύο δήμων, με τη συμπληρωματική μελέτη να αποτελεί το τελευταίο και κρίσιμο βήμα πριν από την ενσωμάτωση των αιτημάτων στη σύμβαση παραχώρησης του έργου «Ηράκλειο – Χανιά» του ΒΟΑΚ.
Η ολοκλήρωσή της αναμένεται να καθορίσει και τις τελικές ισορροπίες στο μεγαλύτερο οδικό έργο της Κρήτης. Η εκκρεμότητα της μελέτης ήταν και ο βασικός λόγος της πέμπτης κατά σειρά αναβολής στην εκδίκαση των προσφυγών που έχουν καταθέσει οι δήμοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Η νέα δικάσιμος έχει οριστεί για τις 11 Φεβρουαρίου, ωστόσο το πραγματικό ενδιαφέρον μετατοπίζεται πλέον στη βούληση του Υπουργείου να αποτυπώσει έμπρακτα τις δεσμεύσεις του.
Στο παρασκήνιο, οι επαφές του Δημάρχου Ηρακλείου με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών είναι συνεχείς, γεγονός που καλλιεργεί προσδοκίες για θετική κατάληξη στις διεκδικήσεις της Λότζια. Παρά ταύτα, οι δήμαρχοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου έχουν καταστήσει σαφές ότι χωρίς ισχυρή, έγγραφη δέσμευση τόσο από την κυβέρνηση όσο και από τον ανάδοχο του έργου, δεν πρόκειται να αποσύρουν την υποστήριξή τους στις προσφυγές.
Το επόμενο διάστημα θεωρείται καθοριστικό, καθώς η συμπληρωματική μελέτη καλείται να γεφυρώσει τις ανησυχίες της τοπικής αυτοδιοίκησης με τον σχεδιασμό ενός έργου εθνικής σημασίας, που θα καθορίσει τη φυσιογνωμία του Ηρακλείου για τις επόμενες δεκαετίες.


