Κρίση Ερυθρά Θάλασσα: Πως έχει επηρεάσει τις εισαγωγές και τις εξαγωγές στο λιμάνι Πειραιά (Τελευταία στοιχεία)

Πρέπει να διαβάσετε

Της Φαίης Σφακιωτάκη

Κατά 14 με 19 ημέρες έχει παραταθεί η παράδοση των εμπορευμάτων από και προς το λιμάνι του Πειραιά, με προορισμό ή αφετηρία την Ασία, έπειτα από την κρίση που ξεσπάσε στα τέλη Νοεμβρίου στην Ερυθρά Θάλασσα, λόγω των επιθέσεων σε πλοία από τους Χούθι.

“Το 94% του παγκόσμιου εμπορίου διακινείται μέσω των πλοίων” επισημαίνει στην Τηλεόραση CRETA ο Οικονομολόγος, Γιώργος Ατσαλάκης, ενώ ο Πρόεδρος του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά, Γιάννης Θεοτοκάς, αναγνωρίζει πως “αυτό που στην αρχή φαινόταν ότι θα είναι περιορισμένης επίδρασης στη μεταφορική αλυσίδα, μάλλον τώρα ανατρέπεται.”

Τα τελευταία αναλυτικά στοιχεία από το λιμάνι του Πειραιά, παρουσιάζει ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης, ο οποίος παράλληλα επισημαίνει πως από εκεί που το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας ήταν το πρώτο που έπιανε οποιοδήποτε πλοίο βγαίνοντας από τη Διώρυγα του Σουέζ, ξαφνικά είναι το τελευταίο για τα πλοία που έρχονται μέσω του Γιβραλτάρ στη Μεσόγειο. “Αυτήν τη στιγμή 500 πλοία, container κυρίως, αντί για δύο ταξίδια το μήνα που έκαναν, κάνουν ένα, λόγω αύξησης του χρόνου του ταξιδιού. Παράλληλα, έχουμε αύξηση των ναύλων από 1.875 ευρώ που πληρώναμε αρχές Δεκεμβρίου για ένα σαραντάρι container, σε έως και 6.150 ευρώ. Τώρα έχουν λίγο αποκλιμακωθεί κοντά στα 5.000 δολάρια το container, λόγω της μείωσης των παραγγελιών. Επίσης, αν εκτελωνίσουμε κάτι σήμερα, θα μας στοιχίσει 10% ακριβότερα απ’ότι πριν ένα μήνα.”

Η Ελλάδα κατά σειρά μεγέθους όγκου κι αξίας εισάγει από την Ασία:
1.Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές
2.Ηλεκτρικές Συσκευές
3.Εξαρτήματα κινητής τηλεφωνίας
4.Κλιματιστικά
5.Παιχνίδια
6.Ρούχα – Παπούτσια
7.Κατεψυγμένα αλιεύματα.

Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, οι αναταραχές στο “χάρτη” του θαλάσσιου εμπορίου αναμένεται να αποτυπωθούν αισθητά από το Φεβρουάριο και μετά. “Έχουμε 45% μείωση στα έμφορτα container για εισαγωγή. Το 67% των πλοίων αποφεύγει πλέον τη Διώρυγα του Σουέζ, διότι τα πλοία και τα φορτία τους δεν ασφαλίζονται, λόγω πολύ υψηλού κόστους. Το 17% των πλοίων αυτών είναι δεξαμενόπλοια, γι’αυτό είδαμε και την τιμή του πετρελαίου να ανεβαίνει το τελευταίο διάστημα. Επίσης, θα πρέπει να επισημάνω ότι στα εισαγόμενα προϊόντα η μέση αύξηση είναι 10%. Προσέξτε όμως! Αν ένα container 40 ποδών, έχει εμπορεύματα αξίας μέσα 40.000 ευρώ και η προσαύξηση που πληρώνουμε για τη μεταφορά είναι 4.000 ευρώ, η αύξηση είναι 10%. Αν το container αυτό έχει πολύ χαμηλής αξίας πράγματα, της μισής αξίας για παράδειγμα, δηλαδή 20.000 ευρώ, οι 4.000 ευρώ που πάλι θα είναι το κόστος μεταφοράς, είναι μια αύξηση 25%. Επομένως, ενώ εμείς εισάγουμε από την Ασία για να φέρουμε φθηνότερα πράγματα, σε αυτά θα αυξηθεί η τιμή περισσότερο.”

Για εξελίξεις που δυσχεραίνουν περαιτέρω την κατάσταση στη χώρα, κάνει λόγο ο Πρόεδρος του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Χανίων, Αντώνης Ροκάκης. “Οι εξελίξεις που έχουμε το τελευταίο διάστημα στην Ερυθρά Θάλασσα προβληματίζουν τον επιχειρηματικό κόσμο τόσο στην Κρήτη, όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα”.

Οι εξαγωγές από την Ελλάδα προς την Ασία, βάσει των στοιχείων από το λιμένα του Πειραιά είναι μειωμένες κατά 15%. Τα βασικά προϊόντα που εξάγονται είναι:
1.ορυκτέλαια που παράγονται στα ελληνικά διυλιστήρια με προορισμό κυρίως την Κίνα,
2.Μάρμαρα – Ασβεστόλιθοι – Πέτρες,
3.Βαμβάκι,
4.Χυμοί Φρούτων,
5.Φρέσκα ακτινίδια & φρέσκες φράουλες.

Αξιοσημείωτο επίσης είναι το γεγονός ότι η Ευρώπη εξαρτάται βιομηχανικά από τις πρώτες ύλες της Κίνας, κατά 85%. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες, τρεις βιομηχανίες ελαστικών, καθώς και κάποια άλλα εργοστάσια στην Ευρώπη σταμάτησαν για ένα διάστημα την παραγωγή λόγω ελλείψεων.

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά έστειλε επιστολή στον Πρωθυπουργό, με την οποία ζητάει η Ελλάδα να καταθέσει πρόταση στην Ε.Ε., βάσει της οποίας να τεθεί πλαφόν στα ναύλα που επιβάλλονται δασμοί και Φ.Π.Α., ώστε το κόστος να μη διαφέρει με αυτό που ίσχυε πριν την κρίση και την αλλαγή της διαδρομής των πλοίων. “Η Ε.Ε. οφείλει να διαμορφώνει τους κανόνες της ανάλογα με τις ανάγκες των κρατών – μελών” σχολιάζει καταληκτικά ο κ. Κορκίδης.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα