Στα περίπου 500.000 κυβικά μέτρα ντίζελ υπολογίζεται η απαιτούμενη ποσότητα για τη απρόσκοπτη λειτουργία των πέντε μονάδων φυσικού αερίου με δυνατότητα εναλλαγής καυσίμου στο σενάριο ολικής διακοπής των ρωσικών ροών.
Η τροφοδοσία των πέντε αυτών μονάδων, επί 16 ώρες την ημέρα για διάστημα 100 -120 ημερών και στο μισό τους φορτίο, είναι εφικτή, όπως προκύπτει από τη πρώτη χθεσινή σύσκεψη για το θέμα, υπό την ΓΓ. Ενέργειας Αλ. Σδούκου, και με συμμετοχή στελεχών από ΡΑΕ, ΕΛΠΕ και Motor Oil.
Τα διυλιστήρια εκτιμούν ότι παρά την μεγάλη ζήτηση για πετρέλαιο που αναμένεται να παρατηρηθεί τον προσεχή χειμώνα από τη βιομηχανία, εντούτοις μπορούν να εξασφαλίσουν το πολύ μεγάλο αυτό επιπλέον capacity για το επικίνδυνο διάστημα των τριών μηνών, από τον Ιανουάριο μέχρι και τα τέλη Μαρτίου του 2023. Βασική προϋπόθεση, να επιλυθεί το ζήτημα των logistics. Δηλαδή το πρόβλημα της αδιάλειπτης τροφοδοσίας με ντίζελ μέσω χερσαίας επιχείρησης των πιο «δύσκολων» εκ των πέντε μονάδων, ήτοι της ΔΕΗ στην Κομοτηνή και της Elpedison στην Θίσβη.
Για το σκοπό αυτό θα απαιτηθεί ένας στόλος βυτιοφόρων, άγνωστου ακόμη αριθμού και κόστους, στοιχεία τα οποία θα οριστικοποιηθούν όταν οι ηλεκτροπαραγωγοί παράσχουν στα διυλιστήρια μια σειρά από τεχνικά δεδομένα. Ενα πρόβλημα που δεν αφορά τις μονάδες της ΔΕΗ στο Λαύριο και της Elpedison στην Θεσσαλονίκη, αφού οι εγκαταστάσεις τους είναι κοντά στα λιμάνια.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι όπως ακριβώς με τον λιγνίτη, έτσι και το ντίζελ επιστρέφει δυναμικά ως καύσιμο για την ηλεκτροπαραγωγή το προσεχή χειμώνα και μάλιστα σε πολύ μεγάλες ποσότητες. Τα 500.000 κυβικά μέτρα αντιστοιχούν στο 20% του ντίζελ που καταναλώθηκε όλο το χρόνο πέρυσι πανελλαδικά (2,58 εκατ. μετρικοί τόνοι). Τα ερωτήματα πάντως είναι εύλογα και θα απαντηθούν με μεγαλύτερη σαφήνεια στις επόμενες συσκέψεις για το θέμα. Σε μια συγκυρία μαζικής στροφής της βιομηχανίας σε χρήση πετρελαίου ως εναλλακτικού καυσίμου για τον φετινό χειμώνα, η διαθεσιμότητά του για τη παραγωγή ηλεκτρισμού δεν είναι καθόλου αυτονόητη.
Σημειωτέον ότι η μετατροπή των πέντε μονάδων αερίου σε καύση ντίζελ συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των έκτακτων μέτρων της ΡΑΕ για τη διασφάλιση της επάρκειας τροφοδοσίας της χώρας σε περίπτωση διακοπής των ρωσικών ροών. Ποιές μονάδες έχουν αυτή την δυνατότητα ; Οι δύο της ΔΕΗ (Λαύριο, Κομοτηνή), οι δύο της Elpedison (Θίσβη, Θεσσαλονίκη) και ο λεγόμενος «μικρός Ηρωνας» στην Βοιωτία.
Η ηλεκτροπαραγωγή θα προηγηθεί έναντι άλλων κλάδων σε ένα τέτοιο σενάριο. Αν η χώρα κηρυχθεί σε κατάσταση συναγερμού 3, δηλαδή κοπεί εντελώς το ρωσικό αέριο και τα πράγματα φτάσουν σε άκρα, τότε, πρώτες πετρέλαιο θα πάρουν οι παραπάνω μονάδες και έπειτα, για παράδειγμα, οι συγκοινωνίες. Η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού προηγείται ως προτεραιότητα των μετακινήσεων.
Πάνω από 50% η στάθμη
Τα καλά νέα είναι ότι όπως έγινε σαφές κατά τη χθεσινή σύσκεψη στο ΥΠΕΝ, η πληρότητα των δεξαμενών σε ντίζελ για κάποιες από τις μονάδες αυτές, όπως της ΔΕΗ σε Λαύριο και Κομοτηνή, εκτιμάται ότι βρίσκεται σε πάνω από 50%. Αποθέμα καυσίμου που τους επιτρέπει, αν συμβεί το απευκταίο, να δουλέψουν αδιάλειπτα για 15 ημέρες, δίνοντας περιθώριο χρόνου στα διυλιστήρια να επιταχύνουν στο μεταξύ τις διαδικασίες τροφοδοσίας.
Συνολικά το project «ηλεκτρική ενέργεια με ντίζελ» θα μπορέσει να πάρει σάρκα και οστά όταν τα διυλιστήρια δώσουν αναλυτικά στοιχεία για τη διαθεσιμότητα του πετρελαίου ντίζελ στους ηλεκτροπαραγωγούς, ως εναλλακτικού καυσίμου, μαζί με τον αριθμό των βυτιοφόρων που μπορούν να διατεθούν και τη συχνότητα τροφοδοσίας.
Επισημαίνεται πως για την ενίσχυση της διαθεσιμότητας εναλλακτικού καυσίμου σε περίοδο κρίσης, οι ηλεκτροπαραγωγοί υποχρεούνται να αυξήσουν τα αποθέματα ντίζελ από 5 ημέρες σε 20 ημέρες ή μέχρι την μέγιστη αποθηκευτική ικανότητα της υφιστάμενης δεξαμενής, αν αυτή είναι μικρότερη. Καταληκτική ημερομηνία πλήρωσης των δεξαμενών, η 1η Νοεμβρίου 2022. Επίσης, βάσει του μηχανισμού παρακολούθησης που αναφέρει το σχέδιο πρόληψης της ΡΑΕ, τουλάχιστον μια φορά κάθε τρίμηνο, ο ηλεκτροπαραγωγός πρέπει να προβαίνει σε έλεγχο του ύψους αποθέματος εναλλακτικού καυσίμου, παρουσία του ΔΕΣΦΑ.
Οσο για το ύψος του ανταλλάγματος που καταβάλλει ο ΔΕΣΦΑ στις μονάδες με εναλλακτικό καύσιμο, αυτό περιλαμβάνει μόνο το κεφαλαιουχικό κόστος διατήρησης της πρόσθετης ποσότητας πετρελαίου. και προυπολογίζεται ενδεικτικά σε 6,15 εκατ. ευρώ ετησίως.
Πηγή: energypress.gr