Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου, 2025
24.4 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Κ. Σπυριδάκη: «Τριετής εποπτεία της Κομισιόν για την ασφάλεια πτήσεων – Η Κυβέρνηση εκθέτει τη χώρα και τον τουρισμό σε κινδύνους»

Πρέπει να διαβάσετε

Η Βουλευτής Λασιθίου και Τομεάρχης Τουρισμού του ΠΑΣΟΚ φέρνει στη Βουλή ένα ζήτημα υψίστης σημασίας για την αξιοπιστία της χώρας, την ασφάλεια πτήσεων και το μέλλον του ελληνικού τουρισμού. Με Ερώτησή της προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρίστο Δήμα και την Υπουργό Τουρισμού κα Όλγα Κεφαλογιάννη, η κα Σπυριδάκη, αναδεικνύει τις διαχρονικές αδυναμίες των υπηρεσιών αεροναυτιλίας και τις συνέπειες που έχει η τριετής εποπτεία της Κομισιόν για την ασφάλεια πτήσεων. Στην εν λόγω κοινοβουλευτική πρωτοβουλία της κας Σπυριδάκη συνυπογράφει και ο Βουλευτής Δράμας και Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών, Τάσος Νικολαΐδης.

Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά στην Ερώτηση: «Τα πρόσφατα περιστατικά που σημειώθηκαν στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος” ανέδειξαν με τον πιο εμφατικό τρόπο τις διαχρονικές αδυναμίες των υπηρεσιών Αεροναυτιλίας της χώρας μας».
Στις 19 Αυγούστου 2025, σοβαρή βλάβη στις εγκαταστάσεις της ΥΠΑ στον λόφο Μερέντα στο Μαρκόπουλο Αττικής προκάλεσε την πλήρη παύση λειτουργίας του Τερματικού Radar Μερέντας και των εφεδρικών συχνοτήτων της Προσέγγισης Αθηνών. Το αποτέλεσμα ήταν την επόμενη ημέρα να σημειωθούν εκτεταμένες καθυστερήσεις σε τουλάχιστον 12 πτήσεις, επηρεάζοντας περισσότερους από 2.000 επιβάτες. Η Ryanair, μάλιστα, ήταν μία από τις αεροπορικές εταιρείες που διαμαρτυρήθηκαν έντονα, ζητώντας «επείγουσα μεταρρύθμιση του Συστήματος Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας».

Η Ένωση Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφάλειας Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΝΗΜΑΕΚ) κατήγγειλε ότι «χάθηκε το σύστημα που μεταφέρει τις πληροφορίες – φωνή και δεδομένα ραντάρ – από το Λόφο Μερέντα στα Σπάτα». Ενδεικτικό της κατάστασης είναι πως «το ραντάρ του Ελληνικού έχει χαλάσει εδώ και 2,5 χρόνια χωρίς να έχει επισκευαστεί ή αντικατασταθεί», με αποτέλεσμα η κάλυψη να γίνεται μόνο από Μερέντα και Καμάρα.
Προστίθεται ότι το δίκτυο μεταφοράς πληροφοριών είναι παλαιό και ευάλωτο σε διακοπές ρεύματος ή οπτικών ινών. Παρότι είχε προταθεί να αγοραστούν ενδιάμεσα συστήματα μέσω του ΔΑΑ για να καλυφθεί το κενό, η πρόταση δεν προχώρησε ποτέ.

Η Ελλάδα, βάσει ευρωπαϊκών κανονισμών, όφειλε ήδη από το 2011 να διαθέτει αναβαθμισμένα συστήματα ασφάλειας αεροναυτιλίας. Η χρόνια αδράνεια οδήγησε στη χώρα μας σε παραπομπή στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, στην επιβολή προστίμου και τελικά στη σημερινή τριετή εποπτεία της Κομισιόν, με Σχέδιο Δράσης 346 σημείων. «Η επιβολή εποπτείας πλήττει την αξιοπιστία της χώρας διεθνώς και ενέχει τον κίνδυνο κυρώσεων ή περιορισμών αν δεν υπάρξει άμεση πρόοδος. Την ίδια στιγμή, η τριετής εποπτεία μεταφράζεται σε μειωμένη εμπιστοσύνη των εταίρων και των επενδυτών, ενώ έχει και άμεσο αντίκτυπο στον τουρισμό», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η κατάσταση και στο επίπεδο της εκπαίδευσης του τεχνικού προσωπικού. Όπως καταγγέλλεται, «οι μηχανικοί καλούνται να προκαταβάλουν οι ίδιοι τα έξοδα μετακίνησης, διαμονής και διατροφής (περίπου 7.500 ευρώ ανά άτομο) με αβέβαιο χρόνο επιστροφής των δαπανών», γεγονός που καθιστά δυσχερή τη συμμετοχή τους στην εκπαίδευση στα νέα συστήματα.

Παρά τις προηγούμενες ερωτήσεις που είχαν κατατεθεί στη Βουλή, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «δεν έχει δώσει καμία απολύτως απάντηση». Η σιωπή αυτή, τονίζουν οι βουλευτές, «είναι αδικαιολόγητη» και ερμηνεύεται ως «έλλειψη διαφάνειας και πολιτικής βούλησης να αντιμετωπιστούν οι χρόνιες παθογένειες».

Στο ίδιο πλαίσιο, η απάντηση που είχε δοθεί από το Υπουργείο Τουρισμού σε προηγούμενη ερώτηση (Α.Π. 1649/12-8-2025), περιορίστηκε στην παράθεση στοιχείων για την αύξηση της επιβατικής κίνησης και τις βραβεύσεις του «Ελευθέριος Βενιζέλος», αποφεύγοντας οποιαδήποτε αναφορά στα ουσιαστικά προβλήματα των καθυστερήσεων, της υποστελέχωσης και της συμφόρησης του εναέριου χώρου. «Το Υπουργείο προβάλλει στοιχεία επιβατικής ανάπτυξης και διεθνείς βραβεύσεις, επιχειρώντας να δώσει μια επικοινωνιακή εικόνα επιτυχίας, η οποία όμως δεν αναιρεί την πραγματικότητα των συστηματικών καθυστερήσεων», υπογραμμίζεται.

Η Ερώτηση καταλήγει τονίζοντας πως «σε μια χώρα που στηρίζει σε τόσο μεγάλο βαθμό την οικονομία της στον τουρισμό, οι εικόνες με καθυστερήσεις, ακυρώσεις και τεχνικά προβλήματα στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της επικράτειας, πλήττουν καίρια τη διεθνή φήμη της Ελλάδας, αποδυναμώνουν την εμπιστοσύνη των αεροπορικών εταιρειών και δημιουργούν κινδύνους για την ίδια την ασφάλεια επιβατών και πληρωμάτων».
Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ καλούν τους αρμόδιους Υπουργούς να απαντήσουν στα παρακάτω κρίσιμα ερωτήματα:
⦁ Πώς σκοπεύει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να αντιμετωπίσει τις σοβαρές ελλείψεις σε εξοπλισμό (ραντάρ, συστήματα επικοινωνίας), διαδικασίες και προσωπικό που έχουν αναδειχθεί, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία και η ασφάλεια πτήσεων;
⦁ Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το Σχέδιο Δράσης των 346 σημείων που εκπόνησε η Κομισιόν για τη χώρα μας και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα συμμόρφωσης;
⦁ Για ποιο λόγο δεν έχει επισκευαστεί ή αντικατασταθεί το ραντάρ του Ελληνικού εδώ και 2,5 χρόνια;
⦁ Γιατί δεν προχώρησε η προτεινόμενη λύση για την ενδιάμεση προμήθεια νέων συστημάτων μέσω του ΔΑΑ «Ελευθέριος Βενιζέλος»;
⦁ Τι μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση για να διασφαλίσει ότι οι μηχανικοί της ΥΠΑ δεν θα υποχρεώνονται να καλύπτουν από την τσέπη τους τα έξοδα εκπαίδευσης;
⦁ Ποιες πρωτοβουλίες αναλαμβάνει το Υπουργείο Τουρισμού σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ώστε να περιοριστούν οι αρνητικές συνέπειες στον τουρισμό;
⦁ Υπάρχει σχεδιασμός για την ουσιαστική αναβάθμιση των συστημάτων αεροναυτιλίας στα ελληνικά αεροδρόμια, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και χρηματοδότηση;
⦁ Ποιες κυρώσεις ή συστάσεις έχει απευθύνει μέχρι σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς την Ελλάδα και πώς σκοπεύει η Κυβέρνηση να συμμορφωθεί;
⦁ Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί το Υπουργείο για να αποκαταστήσει την αξιοπιστία του ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος»;
⦁ Υπάρχει πρόβλεψη για αποζημιώσεις ή διευκολύνσεις προς επιβάτες και τουριστικές επιχειρήσεις που επλήγησαν;
⦁ Πώς θα διασφαλιστεί ότι τα φαινόμενα υποστελέχωσης δεν θα συνεχίσουν να αποτελούν τροχοπέδη στην ασφάλεια και τη λειτουργία του συστήματος;
⦁ Προτίθεται η Κυβέρνηση να δημοσιοποιεί ανά τακτά διαστήματα στοιχεία για την πορεία εφαρμογής του Σχεδίου Δράσης;
⦁ Με ποιον τρόπο θα ενταχθούν οι δαπάνες εκπαίδευσης του τεχνικού προσωπικού στον τακτικό προϋπολογισμό;
⦁ Έχει γίνει εκτίμηση του αντίκτυπου που έχουν τα προβλήματα αεροναυτιλίας στον τουρισμό και στα έσοδα;
⦁ Πώς θα διασφαλιστεί ότι τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας δεν θα αντιμετωπίσουν αντίστοιχα προβλήματα στο μέλλον;

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα