Χαώδες είναι το κενό εκπαίδευσης για τη χρήση Λευκού Μπαστουνιού σε άτομα με τυφλότητα στην Κρήτη εξαιτίας της έλλειψης εκπαιδευτών στο νησί για τη συνέχιση του προγράμματος ενώ την κατάσταση επιδεινώνουν τα πολλαπλά προβλήματα που επηρεάζουν την κινητικότητα τους στους οδηγών όδευσης. Μικρή ανάσα προσέφερε επιχορήγηση της Περιφέρειας Κρήτης προκειμένου να υλοποιηθεί δράση εκπαίδευσης κινητικότητας, προσανατολισμού και καθημερινής διαβίωσης σε πέντε τυφλά και με μειωμένη όραση μέλη της Περιφερειακής Ένωσης Τυφλών Κρήτης.

«Χρειάστηκε να έρθουν δυο εκπαιδεύτριες από τη Θεσσαλονίκη στο διάστημα από 4 έως 9 Οκτωβρίου προκειμένου να εκπαιδεύσουν πέντε άτομα στους χώρους όπου θα κινούνται, το Πανεπιστήμιο, το κέντρο του Ηρακλείου, γειτονιές κι άλλα σημεία. Ο μόνος τρόπος για να κινηθούν αυτόνομα οι τυφλοί είναι να εκπαιδευτούν στη χρήση του Λευκού Μπαστουνιού. Αυτή η εκπαίδευση δεν υπάρχει στην Κρήτη από το 2015 και μετά, συνεπώς οι τυφλοί στο νησί διψούν να μάθουν. Μόνο στο Ηράκλειο περίπου τριάντα άτομα με τυφλότητα θέλουν να εκπαιδευτούν» επισήμανε στον ΣΚΑΪ Κρήτης 92,1 και την Ελένη Βακεθιανάκη ο αντιπρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Μενέλαος Μαρκοδημητράκης.

Ο ίδιος εξήγησε ότι ένας τυφλός για να χρησιμοποιήσει ένα μπαστούνι θα πρέπει κάποιος να του δείξει πώς θα το κρατάει, πώς θα το κινεί στον δρόμο, στον εσωτερικό χώρο, πώς θα ανεβαίνει και θα κατεβαίνει σκαλοπάτια. Οι τυφλοί εκπαιδεύονται σε συγκεκριμένες διαδρομές ώστε στο μυαλό τους να έχουν τον χάρτη των περιοχών όπου θα κινούνται. Αυτό όμως δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση γι’ αυτό υπάρχουν τεχνικές που μαθαίνει ώστε να οδηγεί τον εαυτό του σωστά και να μην αποπροσανατολίζεται.

Σοβαρά εμπόδια, ωστόσο, αποτρέπουν τα άτομα με τυφλότητα να κινούνται ελεύθερα. «Τα πεζοδρόμια των ελληνικών πόλεων συμπεριλαμβανομένου του Ηρακλείου είναι στο σύνολό τους παντελώς αδιάβατα για τους τυφλούς, όχι γιατί δεν έχουν οδηγούς όδευσης αλλά γιατί ταυτόχρονα έχουν και άλλα πράγματα πάνω τους, δεντροστοιχίες όπου ο τυφλός πρέπει να υπολογίσει γερμένα κλαδιά, παγκάκια, στάσεις, άρα ο τυφλός θα πρέπει να αποπροσανατολιστεί, να κατέβει που δεν έχει συνεχή εκπαίδευση και εμπειρία» ανέφερε ο κ. Μαρκοδημητράκης φέρνοντας ως παράδειγμα τη Λεωφόρο Δημοκρατίας. «Στο δεξιό πεζοδρόμιο, στο ρεύμα της καθόδου προς την πόλη, υπάρχουν τεράστια τετράγωνα φύτευσης στα οποία ο οδηγός όδευσης τυφλών κάνει σλάλομ. Όμως ένας τυφλός δεν έχει τη δυνατότητα να στρίβει κάθε λίγα λεπτά ενενήντα μοίρες γωνία» εξήγησε.

Τα έγραφα που έχουν κατατεθεί για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα είναι πολλά, όπως και οι υποσχέσεις. «Έχουμε συνεργασία με τη Δημοτική Αρχή αλλά θα τη θέλαμε περισσότερο κοντά μας, να δώσει μεγαλύτερη προσοχή. Έχουμε κάνει έγραφα και έχουμε λάβει υποσχέσεις από το 2017 οπότε ψηφίστηκε νόμος για ηχητικές διατάξεις σε κόμβους και φανάρια, χωρίς αποτέλεσμα. Αυτό μπορεί να διορθωθεί αν υπάρχει πολιτική βούληση και είναι κάποιες τέτοιες λεπτομέρειες που αν τακτοποιηθούν, δεν θα αποκλείουν καμία κοινωνική ομάδα από το να συμμετέχει στο γίγνεσθαι της πόλης» υπογράμμισε ο κ. Μαρκοδημητράκης.