Σε μια ενδιαφέρουσα διαδικτυακή εκδήλωση, με τίτλο: «Ερευνητικά εγχειρήματα στην Κοινωνική Εργασία», παρουσιάστηκαν πτυχιακές και διπλωματικές εργασίες του τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του ΕΛΜΕΠΑ.
Μια εκ των εργασιών, με εισηγήτρια την Ιωάννα Βασιλάκη και επιβλέπουσα καθηγήτρια την Μαρία Παπαδακάκη, έδωσε πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία αναφορικά με τους ανήλικους παραβάτες του κώδικα οδικής κυκλοφορίας στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου.
Σύμφωνα με τα θεωρητικά στοιχεία που παρουσιάστηκαν, οι παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. βρίσκονται στις πρώτες θέσεις των αδικημάτων που διαπράττονται από ανήλικους, γεγονός που οφείλεται στην απουσία αίσθησης κινδύνου, αλλά και ευθύνης τόσο από τα παιδιά όσο και από τους γονείς. Η Ελλάδα μάλιστα, βρίσκεται στις πρώτες θέσεις τροχαίων ατυχημάτων μεταξύ παιδιών, εφήβων και νέων, και στις τελευταίες θέσεις ως προς την οδική ασφάλεια μεταξύ των 25 κρατών της Ε.Ε.
Στα χαρακτηριστικά των ανήλικων παραβατών περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων, η προέλευση από μικροαστικές τάξεις με οικονομικά προβλήματα, η διαμονή τους σε υποβαθμισμένες περιοχές, η συγκρουσιακή τους σχέση με το οικογενειακό τους περιβάλλον, η χαμηλή επίδοση στην εκπαίδευση και η αγνόηση των επιβαλλόμενων κανόνων.
Αναφορικά με τα μέτρα πρόληψης είναι σημαντικό να εντοπιστεί η αιτία που οδηγεί τους νέους να έχουν παραβατική συμπεριφορά. Η οικογένεια από την πλευρά της οφείλει να παρέχει σωστή διαπαιδαγώγηση, κοινωνικοποίηση και περιορισμό εκδήλωσης αποκλίνουσας συμπεριφοράς. Το σχολείο, οφείλει να προωθεί σωστά πρότυπα, να ενημερώνει για κινδύνους, να προστατεύει τους μαθητές και να τους προετοιμάζει κατάλληλα για την κοινωνία. Ο κοινωνικός λειτουργός από την άλλη, πρέπει να μπορεί να αναγνωρίζει τις ομάδες με κίνδυνο εμφάνισης παραβατικής συμπεριφοράς, να παρέχει συμβουλευτική και υποστήριξη.
Η έρευνα που έγινε στο πλαίσιο της εργασίας συνέλεξε δεδομένα από 71 ανήλικους παραβάτες του Ηρακλείου. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η πλειοψηφία διέμενε σε αγροτική περιοχή, αποτελείτο από άνδρες Γ’ Λυκείου και είχε κατά μέσο όρο ηλικία 17 ετών. Το εκπαιδευτικό επίπεδο των γονέων τους ήταν μέτριο έως χαμηλό, το ίδιο και το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο.
Μέση ηλικία διάπραξης της πρώτης παράβασης ήταν τα 15 έτη και η παράβαση με τη μεγαλύτερη συχνότητα ήταν η μη χρήση κράνους. Η συντριπτική πλειοψηφία μάλιστα των ανηλίκων διαπράττει επαναλαμβανόμενες παραβάσεις ίδιου είδους.
Το μεγαλύτερο μέρος παραβάσεων παράνομης οδήγησης αφορά σε μηχανές και έπειτα σε αυτοκίνητο, ενώ εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η οικογένεια φαίνεται να είναι υποστηρικτική στην παράνομη οδήγηση του ανήλικου μέλους που δεν έχει δίπλωμα.
Κλείνοντας, η πλειοψηφία των συμμετεχόντων στην έρευνα ανέφερε ότι δε φορούσε ποτέ κράνος την ώρα της οδήγησης.