Σε φάση ωρίμανσης δείχνει να βρίσκεται η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα καθώς ο ρυθμός ανάπτυξης έχει αρχίσει πλέον να κινείται σε σταθερά μεν, μονοψήφια δε επίπεδα. Από την άλλη πλευρά, ο αριθμός των Ελλήνων καταναλωτών κινείται πλέον σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα με αποτέλεσμα να εκτιμάται ότι η ανάπτυξη θα συνεχιστεί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2025, την οποία συνέταξαν ο Ecommerce Europe και το EuroCommerce σε συνεργασία με τοπικούς συνδέσμους όπως ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), η συνολική αξία των online αγορών που πραγματοποίησαν οι Έλληνες καταναλωτές (B2C) διαμορφώθηκε το 2024 στα 18,2 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας μία αύξηση της τάξεως του 5% σε σχέση με το 2023 όταν είχε ανέλθει στα 17,3 δισ. ευρώ. Η εκτίμηση για το 2025 είναι πως η αύξηση θα παραμείνει στα επίπεδα του 5% με αποτέλεσμα η αξία της συγκεκριμένης αγοράς να ανέλθει στα 19,1 δισ. ευρώ.
Ο ρυθμός ανάπτυξης είναι λίγο χαμηλότερος σε σχέση με προηγούμενα χρόνια όπου -λόγω και των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας της COVID-19- οι online αγορές είχαν παρουσιάσει αύξηση της τάξεως του 8% το 2021, του 10% το 2022 και του 9% το 2023. Από την άλλη πλευρά, παρατηρείται μία αύξηση του αριθμού των Ελλήνων, ηλικίας 16-74 ετών, που αγοράζουν από το Διαδίκτυο καθώς το ποσοστό από 46% που ήταν το 2020 και 59% το 2022 έφθασε πέρσι στο 66% και για φέτος εκτιμάται ότι θα ανέλθει στο 73%, πλησιάζοντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Όσον αφορά στην αγοραστική συμπεριφορά, το 86% των Ελλήνων online καταναλωτών επιλέγει να ψωνίζει από εγχώρια e-shops, δείχνοντας εμπιστοσύνη στα ελληνικά καταστήματα και στις υπηρεσίες τους. Παράλληλα, το 28% στρέφεται σε πωλητές άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ ένα μικρότερο ποσοστό, 12%, πραγματοποιεί αγορές από χώρες εκτός Ε.Ε. Πάντως, τα ποσοστά των αγορών από χώρες εκτός ΕΕ κινείται ανοδικά και αυτό λόγω των μεγάλων πλατφορμών, οι οποίες, σύμφωνα με τον GRECA αλλά και την ΕΣΕΕ, δημιουργούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού λόγω διαφορετικής φορολογίας. Δεν είναι τυχαίο ότι πριν από μερικές μέρες ο GRECA εισηγήθηκε την επιβολή εθνικού τέλους 7 ευρώ ανά δέμα που εισάγεται από τρίτες χώρες με επείγουσα έκκληση του προς το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Ανάπτυξης.
Το ευρωπαϊκό τοπίο
Όσον αφορά σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το 2024 η αξία των online αγορών από τους Ευρωπαίους καταναλωτές αυξήθηκε κατά 7%, από τα 765 δισ. ευρώ στα 819 δις. ευρώ, με το 81% των εσόδων να προέρχεται από την ΕΕ-27, ενώ και για το 2025 προβλέπεται περαιτέρω ανάπτυξη των online πωλήσεων κατά 7% συνολικά στην Ευρώπη.
Αν και η αγορά συνολικά ενισχύθηκε, οι εξελίξεις διαφοροποιήθηκαν ανά περιοχή. Η Δυτική Ευρώπη, η μεγαλύτερη περιοχή όσον αφορά στο e-commerce, κατέγραψε τη χαμηλότερη αύξηση (5%), φτάνοντας τα 466,5 δισ. ευρώ, κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ενώ η Νότια Ευρώπη «έτρεξε» με 9% στα 182,9 δισ. ευρώ.
Στην Κεντρική Ευρώπη η ανάπτυξη ήταν της τάξης του 8% στα 85,9 δισ. ευρώ, η Βόρεια Ευρώπη ακολούθησε τον μέσο όρο με 7% (στα 63,5 δισ. ευρώ), ενώ η Ανατολική Ευρώπη κατέγραψε τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης (18%), με κύκλο εργασιών 19,9 δισ. ευρώ.
Σε επίπεδο χωρών, το 2024, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση (+117%), κυρίως λόγω καλύτερης κάλυψης δεδομένων και νέας μεθοδολογίας. Ακολούθησε η Ουκρανία (+92%), ενώ Βουλγαρία (+20%), Εσθονία (+18%) και Βόρεια Μακεδονία (+15%) είχαν επίσης ισχυρή ανάπτυξη. Στον αντίποδα, Γερμανία και Τσεχία δεν είχαν καμία αύξηση.