Ας υποθέσουμε ότι σε μια πόλη κατεβαίνουν πολλοί υποψήφιοι δήμαρχοι, στην πιο αμφίρροπη εκλογική αναμέτρηση των τελευταίων δεκαετιών, με πάμπολλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Ας υποθέσουμε, επίσης, ότι οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι ανακοινώνονται με το σταγονόμετρο από τους συνδυασμούς, μιας και η διαδικασία συγκρότησης των ψηφοδελτίων βρίσκεται σε εξέλιξη και αντιμετωπίζουν όλοι δυσκολίες.
Σε αυτήν ακριβώς τη φάση, τοπικά Μ.Μ.Ε. αναφέρουν διαρκώς ότι δυο συγκεκριμένοι υποψήφιοι, ο Άλφα και ο Βήτα, φέρονται ως οι επικρατέστεροι για τον δεύτερο γύρο, μιας και «αυτή η τάση καταγράφεται στην κοινωνία».
Και τα ερωτήματα ξεκινούν:
Πώς καταγράφεται μια τέτοια τάση, όταν ακόμη δε γνωρίζουμε τα πρόσωπα που θα συγκροτούν τον κάθε συνδυασμό και τη δυναμική που αυτός θα αναπτύξει;
Τα Μ.Μ.Ε. που κάνουν αυτή την αναφορά, καταγράφουν όντως μία τάση ή μήπως εκφράζουν τη δική τους προσδοκία;
Τέλος, η ρητορική περί πρόκρισης στον δεύτερο γύρο του Άλφα και του Βήτα έναντι των υπολοίπων, μήπως λειτουργεί προς ενίσχυση της τάσης αυτής – αν φυσικά υπάρχει; Κι αν δεν υπάρχει, μήπως είναι αυτές οι αναφορές των Μ.Μ.Ε. που την καλλιεργούν στην κοινωνία;
Ας κάνουμε μια τελευταία κι ενδεχομένως αφελή υπόθεση: τα Μ.Μ.Ε. προχωρούν σε αυτές τις αναφορές δίχως δόλο.
Οι οποίες αναφορές, παρόλα αυτά, λειτουργούν ως αυτοεκπληρούμενες προφητείες.
Κι αυτό γιατί υποβοηθούν τους συνδυασμούς των Άλφα και Βήτα να συγκροτήσουν ψηφοδέλτιο σε μια κρίσιμη φάση διεργασιών, μιας κι οι άνθρωποι που πολιορκούνται από τους επίδοξους δημάρχους για να κατέβουν στις εκλογές, θα ενδώσουν ευκολότερα εφόσον διαβλέπουν κλίμα επιτυχίας.
Ταυτόχρονα θα συμπαρασύρουν τους ψηφοφόρους, που εκτός από τις αναφορές των Μ.Μ.Ε. για «φαβορί» και «αουτσάιντερ», θα εγκλωβιστούν από τα ψηφοσυλλεκτικά ψηφοδέλτια που θα έχουν εγκαίρως καταρτίσει ο Άλφα και ο Βήτα.
Πιθανότατα ο Άλφα και ο Βήτα να πέρναγαν στον δεύτερο γύρο ανεξαρτήτως πρώιμων αναφορών και δημοσιευμάτων από τα Μ.Μ.Ε.
Παρόλα αυτά, αθέλητα ή σκοπίμως, τα Μ.Μ.Ε. δημιουργούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.
Και συνήθως η κοινωνία διαμορφώνει, εντέλει, την τάση που της υπέβαλαν τα δελτία ειδήσεων και οι επιφυλλίδες των εφημερίδων.