Πέμπτη, 20 Νοεμβρίου, 2025
22.2 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Η σχολική τάξη του μέλλοντος ξεκινά από την Κρήτη

Πρέπει να διαβάσετε

Το όραμα για τη σχεδίαση «νέων σχολικών τάξεων» που να ανταποκρίνονται στις νέες τεχνολογικές και μαθησιακές απαιτήσεις καθώς και τα καίρια σημεία του ερευνητικού προγράμματος από το Πολυτεχνείο Κρήτης παρουσιάστηκε σε εκδήλωση στο υπουργείο Παιδείας με τίτλο «Σύγχρονοι Τόποι Μάθησης». 

Στην εκδήλωση, η αρχιτέκτονας και Επιστημονική Συνεργάτιδα του. Πολυτεχνείου Κρήτης, Μαριάνθη Λιάπη, έθεσε το πλαίσιο του εγχειρήματος, τονίζοντας ότι ο σχεδιασμός των νέων σχολικών τάξεων πρέπει να βασιστεί στις σχολικές δραστηριότητες των παιδιών. Ήδη μάλιστα γίνεται έρευνα πεδίου στο 7ο πειραματικό δημοτικό σχολείο Χανίων προκειμένου να καθοριστούν οι σύγχρονες ανάγκες των παιδιών και των δασκάλων, ενώ αντίστοιχες έρευνες θα γίνουν και άλλες δομές.

«Η δουλειά μας έχει χωροταξικές και τεχνολογικές προεκτάσεις. Η μεθοδολογία βασίζεται στη στοχευμένη εφαρμογή εργαλείων που έχουμε στη διάθεσή μας», υπογράμμισε.

Κατά την κ. Λιάπη, οι παράμετροι που εξετάζονται περιλαμβάνουν τη χωρητικότητα, τη διαρρύθμιση της τάξης, την εργονομία, την ακουστική, τον φωτισμό, την τεχνολογία και την αισθητική, με στόχο μία αίθουσα διαδραστική, ψηφιακή, κυκλική, βιώσιμη, ευέλικτη και συμπεριληπτική.

Στόχος η αναβάθμιση των σχολικών τάξεων 

Ο Πρύτανης του Ιδρύματος, Μιχαήλ Ζερβάκης, σημείωσε ότι η σχολική πραγματικότητα αλλάζει ραγδαία και πλέον απαιτείται ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον που να μπορεί να συνομιλεί με αυτές τις μεταβολές. Από την πλευρά της, η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη τόνισε ότι σκοπός του έργου είναι η παραγωγή επιστημονικής γνώσης που θα υποστηρίξει την αναβάθμιση του σχολικού χώρου και την ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογιών στην εκπαίδευση.

Το έργο στηρίζεται σε τρεις βασικούς άξονες: έρευνα πεδίου, διαμόρφωση στρατηγικής και δημιουργία πιλοτικών αιθουσών σε πραγματική κλίμακα. Παράλληλα, προβλέπεται η ανάπτυξη μίας ενιαίας ψηφιακής εφαρμογής που θα υποστηρίζει τον ψηφιακό μετασχηματισμό των σχολικών κτιρίων, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Δεκέμβριο του 2026.

Αλλαγή φιλοσοφίας 

Ο Αντιπρύτανης Έρευνας και Καινοτομίας, Κωνσταντίνος Αλκέτας-Ουγγρίνης υπογράμμισε ότι στόχος είναι η διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος που θα ενισχύει τη μαθησιακή διαδικασία και θα αλλάζει ριζικά τη φιλοσοφία του τυπικού σχολικού χώρου. «Δεν εξοπλίζουμε απλώς αίθουσες, αλλά δημιουργούμε χώρους υιοθετώντας μια νέα προσέγγιση συμμετοχικού σχεδιασμού», σημείωσε.

Οι φάσεις του προγράμματος 

1η Φάση – Έρευνα πεδίου & συμμετοχικός σχεδιασμός

Επισκέψεις σε σχολικές μονάδες σε όλες τις περιφέρειες της χώρας, καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης και του διαθέσιμου εξοπλισμού. Παράλληλα, εργαστήρια συμμετοχικού σχεδιασμού με μαθητές και εκπαιδευτικούς και διερεύνηση καλών πρακτικών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

2η Φάση – Αξιολόγηση & στρατηγική σχεδιασμού

Ανάπτυξη ολοκληρωμένης στρατηγικής για την νέα σχολική αίθουσα, με σύγχρονες χωρικές και τεχνολογικές λύσεις για αναβάθμιση των υφιστάμενων χώρων και δημιουργία νέων υποδομών.

3η Φάση – Υλοποίηση πιλοτικής τάξης

Δημιουργία λειτουργικών πρωτοτύπων αιθουσών σε διάφορες κλίμακες, ακόμη και σε πλήρη κλίμακα 1:1. Εκπαιδευτικοί από όλη τη χώρα θα εκπαιδευτούν στον νέο χώρο και θα δώσουν ανατροφοδότηση για τη διαμόρφωση του τελικού μοντέλου.

Το έργο εντάσσεται στην Πράξη «Έρευνα για τη μετάβαση σε μια Νέα Σχολική Τάξη για τις ανάγκες των δομών του ΥΠΑΙΘΑ» και χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους μέσω του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΤΠΑ) στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης 2021–2025. Η ολοκλήρωση προβλέπεται για τον Δεκέμβριο του 2026, οπότε και τα αποτελέσματα θα παραδοθούν στην Εταιρεία Κτιριακών Υποδομών.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα