Αύξηση των δημοτικών τελών στο Ηράκλειο αποφασίστηκε χθες κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου Ηρακλείου.

Σύμφωνα με την Αντιδήμαρχο Οικονομικών Μαρία Καναβάκη, στον ΣΚΑΪ Κρήτης 92,1 και τον Σωτήρη Μεταξά, η ίδια κατέθεσε την εισήγηση της δημοτικής αρχής για αύξηση των δημοτικών τελών, ωστόσο μετά από ψηφοφορία τελικά «πέρασε» η κοινή αντιπρόταση παρατάξεων της αντιπολίτευσης, η οποία επίσης προβλέπει αύξηση των δημοτικών τελών.

Οι δύο προτάσεις έχουν μια απόκλιση στο ύψος της αύξησης των δημοτικών τελών κάτι που όπως ανέφερε η κα Καναβάκη προκύπτει από το γεγονός ότι η αντιπολίτευση δεν συμπεριέλαβε στην πρότασή της το τέλος ταφής των απορριμμάτων. «Πρόκειται για νόμο του κράτους πια, ευρωπαϊκή νομοθεσία, που πρέπει οι δήμοι να πληρώνουν. Στο δήμο Ηρακλείου είναι ένα ποσό της τάξεως του 1,3 εκατ. ευρώ. Επίσης στο σύνολο οι δαπάνες μας για τον ΕΣΔΑΚ αφορούν και στη λειτουργία της μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων αλλά και τη μονάδα προεπεξεργασίας απορριμμάτων. Όλα αυτά είναι ένα άθροισμα περίπου 5 εκατ. ευρώ», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Η αντιπρόταση μιλά για μη υπολογισμό του τέλους ταφής, διεκδικώντας το πολιτικά από την κυβέρνηση να ανασταλεί. Αυτό είναι κάτι που κάνουμε και εμείς και το κάνει σύσσωμη η αυτοδιοίκηση μέσω της ΚΕΔΕ, μέσω της ΠΕΔ σε επίπεδο Κρήτης. Όμως ήρθε η ώρα της εισήγησης και μέχρι τώρα δεν έχει αλλάξει κάτι. Η κυβέρνηση δεν το έχει αναστείλει, δεν έχει απαλλάξει τους δήμους άρα η δημοτική αρχή, και εμείς ως  αρμόδια υπηρεσία δεν μπορούμε να μην το λάβουμε υπόψη μας. Η αντιπολίτευση παίρνει ένα ρίσκο και λέει μην το λάβουμε υπόψη μας και θα ανασταλεί», συμπλήρωσε η κα Καναβάκη.

Η αντιδήμαρχος τόνισε ότι η δημοτική αρχή καλείται και θέλει να τηρεί τα νόμιμα και στο πλαίσιο αυτό συμπεριέλαβε όλες τις δαπάνες του δήμου προκειμένου να γίνει ο υπολογισμός των ανταποδοτικών τελών. «Με το θα ανασταλεί εμείς που ασκούμε την διοίκηση του δήμου δεν μπορούμε να προχωρήσουμε. Αυτή είναι η ειδοποιός διαφορά», κατέληξε η κα Καναβάκη.

Αξίζει αν σημειωθεί ότι, σύμφωνα πάντα με την αντιδήμαρχο Οικονομικών, οι δύο προτάσεις προέβλεπαν την ίδια αύξηση για τα οικιακά τιμολόγια, με τον οικιακό συντελεστή που αυτήν την ώρα βρίσκεται στο 0,61 να αυξάνεται στο 0,81, ενώ οι διαφορές αφορούν στις επαγγελματικές κατηγορίες.

Πλέον η απόφαση θα διαβιβαστεί στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση η οποίο είναι το εκλεκτικό όργανο που θα αποφασίσει για την ορθότητα και τη νομιμότητά της.

Η εισήγηση της Αντιδημάρχου Οικονομικών Υπηρεσιών:

“Προχωράμε και καταθέτουμε απόψε την εισήγηση μας για τον καθορισμό των δημοτικών ανταποδοτικών τελών για τι 2022.

Γνωρίζουμε όλοι ότι η συγκεκριμένη κατηγορία τελών συνδέεται άμεσα με τις Υπηρεσίες του Ηλεκτροφωτισμού και της Καθαριότητας και κατά συνέπεια με τους κανόνες που διέπουν την ανταποδοτικότητα.

Τα φετινά δεδομένα όπως μας υποβλήθηκαν από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες διαμορφώνουν ένα τοπίο αυξήσεων των τελών που δεν μπορούμε ούτε να αγνοήσουμε ούτε να αποφύγουμε.

Στην εισήγηση έχετε αναλυτικά τα έσοδα και τις δαπάνες.

Θα σταθώ περισσότερο στις δαπάνες και κυρίως σε αυτές που μας υποβλήθηκαν για τη Δ/νση Καθαριότητας που το ύψος τους ξεπερνάει τα 24.000.000 €.

Ένα ποσό που περιλαμβάνει δαπάνες ανελαστικές όπως πχ η μισθοδοσία, τα καύσιμα, οι συντηρήσεις κλπ και τις υποχρεώσεις μας προς τον ΕΣΔΑΚ ύψους χονδρικά πάνω από 5 εκατ. και που έως σήμερα δεν υπήρχαν. Πρόκειται για το τέλος ταφής 1374815,20 , για τη συμμετοχή μας στη ΜΕΑ ΄316701,95 και τη λειτουργία της ΜΠΑ και τη μεταφορά στο κύτταρο των Πέρα Γαλήνων ποσό 3141901,68.

Είμαστε συνεχώς σε επαφή με τον ΕΣΔΑΚ που γραπτώς μας κατέθεσε τις προαναφερόμενες υποχρεώσεις και προφανώς έγιναν από την πλευρά μας οι πολιτικές κινήσεις προς την κατεύθυνση ελάφρυνσης αυτών των υποχρεώσεων που όμως έως σήμερα δεν έχει κάτι μεταβληθεί. Το τονίζω έως σήμερα.

Λαμβάνοντας επομένως υπόψη τα δεδομένα αυτά μετά από σκέψη, προβληματισμό και όχι αβασάνιστα σε πολιτικό επίπεδο , αλλά και συνεργαζόμενοι με τις συναρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου, η εισήγηση μας για το 2022 είναι αύξηση των τελών και αναλυτικά σας έχουν ήδη σταλεί οι προτεινόμενοι συντελεστές ανά κατηγορία.

Πρέπει στο σημείο αυτό να επισημάνω ότι η αρχική κατεύθυνση και βούλησή μας δεν ήταν αυτή με δεδομένη την όχι εύκολη κατάσταση που επικρατεί στην κοινωνία και τον επιχειρηματικό κόσμο λόγω πανδημίας. ¨όμως τα στοιχεία , τα δεδομένα και οι υποχρεώσεις που εμφανίστηκαν δεν μας άφησαν άλλο περιθώριο.

Επίσης πρέπει να αναφέρω ότι έχουμε ήδη προχωρήσει σε μειώσεις προηγούμενες χρονιές και ήδη τα τέλη μας είναι από τα χαμηλότερα εάν ΄’όχι τα ΧΑΜΗΛΌΤΕΡΑ στην επικράτεια της χώρας. Και πάλι με τις προτεινόμενες αυξήσεις εξακολουθούν να παραμένουν χαμηλά συγκριτικά με άλλων δήμων όπως πχ

ΔΗΜΟΣ ΟΙΚΙΑΚΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ
ΗΡΑΚΛΕΙΟ 0,61 2,4
ΑΘΗΝΑ 1,55 6,18/5,50/5,30/4,65
ΛΑΡΙΣΑ 2,59/1,56 4,61/3,69/3,10/2,42
ΠΑΤΡΑ 1,20 3,40
ΒΟΛΟΣ 1,89 3,37
ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ 1,62 3,66
ΡΕΘΥΜΝΟ 1,02 3,64
ΜΑΛΕΒΙΖΙ 1,00 2,60
ΧΕΡΣΟΝΗΣΣΟΣ 0,80 2,00
ΧΑΝΙΑ 1,55

Ακόμη υπενθυμίζω ότι έχουμε στο παρελθόν , καθώς η κοινωνική πολιτική και η στήριξη των ευάλωτων ομάδων πληθυσμού ΄ήταν πάντα στις πολιτικές μας προτεραιότητες , ότι έχουμε προχωρήσει στις παρακάτω απαλλαγές και ελαφρύνσεις ειδικών κατηγοριών:

1.       ΤΡΙΤΕΚΝΟΙ – ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΙ

Μείωση των Δημοτικών Τέλη κατά 50% στην κατοικία της οικογένειας με εισόδημα έως 18.000 € προσαυξημένο κατά 2.000 € για κάθε προστατευόμενο τέκνο

2.       ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

Μείωση των Δημοτικών Τέλη κατά 50% για ποσοστό αναπηρίας από 67%-79% και με βάση το εκκαθαριστικό τους το συνολικό τους εισόδημα είναι έως 18.000 € εξαιρουμένου του ποσού το οποίο εισπράττουν (επίδομα ή σύνταξη) λόγω της αναπηρίας τους.

Πλήρης απαλλαγή από Δημοτικά Τέλη για ποσοστό αναπηρίας μεγαλύτερο από 80% στην κατοικία της οικογένειας με εισόδημα έως 20.000 € εξαιρουμένου του ποσού το οποίο εισπράττουν (επίδομα ή σύνταξη) λόγω της αναπηρίας τους.

Επίσης από την αρχή της εμφάνισης του COVID 19 προχωρήσαμε σε απαλλαγή τελών σε επιχειρήσεις που η λειτουργία τους είχε ανασταλεί και πρόσφατα προχωρήσαμε στην πρόταση απαλλαγής από δημοτικά τέλη 1) των εμπόρων στο κέντρο της πόλης σε οδούς που εκτελείται το έργο της ανάπλασης και 2) σε δημότες που τα κτίσματα τους έχουν υποστεί ζημιές από τους σεισμούς της τελευταίας περιόδου.

ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ ΛΟΓΩ COVID

Πλήρης απαλλαγή από Δημοτικά τέλη των επιχειρήσεων που ανέστειλαν τη λειτουργία τους λόγω COVID στους αντίστοιχους μήνες του 2020 (Μάρτιο – Μάιο & Νοέμβριο – Δεκέμβριο) καθώς και για τους πρώτους μήνες του 2021 (Ιανουάριο – Μάρτιο) μέσω της Πλατφόρμας Απαλλαγής από ΔΤ με συμψηφισμό με τα τέλη του 2021.

ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ ΣΕ ΣΕΙΣΜΟΠΛΗΚΤΟΥΣ ΔΗΜΟΤΕΣ

Πλήρης απαλλαγή από δημοτικά τέλη για το έτος 2022 των οικογενειών των οποίων τα σπίτια ή τα μαγαζιά υπέστησαν ζημιές από το σεισμό. Συγκεκριμένα απαλλάσσονται οι κατέχοντες την πλήρη κυριότητα ή την επικαρπία του κτίσματος που προσκομίζουν βεβαίωση από την Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων  Φυσικών Καταστροφών (Δ.Α.Ε.Φ.Κ.)  του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, από την οποία να προκύπτει ότι το κτίσμα έχει υποστεί ζημιές από τους σεισμούς του Σεπτεμβρίου του 2021.

ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΛΗΤΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ

Πλήρης απαλλαγή από Δημοτικά Τέλη των επιχειρήσεων που πλήττονται από τα έργα ανάπλασης στο κέντρο του Ηρακλείου σύμφωνα με τις οδούς και για το χρονικό διάστημα που αναφέρει το σχετικό έγγραφο (αρ.πρωτ: 80275/2021) της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων.

Αυτά σε ότι αφορά κινήσεις μας σε ανταποδοτικά τέλη που τονίζω ξανά ότι ο καθορισμός τους και οι σχετικές μας αποφάσεις για αυτά δεν είναι αυτόνομες αλλά διέπονται από συγκεκριμένους κανόνες και διατάξεις.

Το επισημαίνω αυτό για να αναδείξω ότι πολιτικά παρεμβαίνουμε ουσιαστικά και ακόμη πιο δραστικά όπου υπάρχει η δυνατότητα και η ευχέρεια όπως πχ στα τέλη κοινοχρήστων χώρων που ο καθορισμός τους δεν έχει τέτοιες δεσμεύσεις και εκεί κάναμε γενναίες μειώσεις και μάλιστα ανακούφισαν ένα κλάδο αυτό της εστίασης που είναι από εκείνους που έχει πληγεί βαθύτατα.

Σε κάθε περίπτωση θεωρώ δεδομένο ότι αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι στην παρούσα φάση και με τα όσα ισχύουν τώρα , έχοντας την τιμή και την ευθύνη διοίκησης του Δήμου μας, της εύρυθμης λειτουργίας των υπηρεσιών του αλλά και την υποχρέωση της εξασφάλισης της κάλυψης των απαιτούμενων δαπανών καθώς και τη δυνατότητα υλοποίησης έργου στους νευραλγικούς τομείς της Καθαριότητας και του Ηλεκτροφωτισμού , καταθέτουμε μια πρόταση που μπορεί στη χρονική αυτή στιγμή η αύξηση να είναι άχαρη και όχι ευχάριστη (άλλωστε ποτέ δεν είναι) , είναι όμως προς την κατεύθυνση που οφείλουμε εάν θέλουμε να παραδεχτούμε σοβαρά και με ειλικρίνια τη δεδομένη κατάσταση.

Βέβαια να πούμε και ότι οι ανταποδοτικές υπηρεσίες και το κόστος που τις συνοδεύει σε άλλες χώρες και κατ επέκταση το καθαρό περιβάλλον και η ποιότητα ζωής εδώ και χρόνια είναι αλλιώς στη συνείδηση και την κουλτούρα όλων, αλλά αυτή είναι μια συζήτηση που ίσως πρέπει να γίνει άλλη στιγμή πρέπει πάντως να ανοίξει.

Στο σημείο αυτό θέλω να πω ότι εύχομαι, ελπίζω και θα επιδιώξω ως αρμόδια εισηγήτρια Αντιδήμαρχος αλλά και όπως έπραξα ως Πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής  ένα γόνιμο και εποικοδομητικό διάλογο για το εν λόγω θέμα.

Κάτι που εξαρχής θέλαμε για ένα σημαντικό θέμα όπως αυτό, γι αυτό και προσκαλέσαμε τόσο εγώ όσο και ο Δήμαρχος Ηρακλείου μέσω email τις παρατάξεις σε προκαταρκτικές ενημερωτικές συναντήσεις.  Δεν προσήλθαν όμως. Σεβαστήκαμε την επιθυμίας κάποιων παρατάξεων να γίνει αυτό στα συλλογικά όργανα, σεβαστήκαμε επίσης το χρόνο που μας ζητήθηκε από παρατάξεις για να μελετηθεί το θέμα και φυσικά προσκομίσαμε όσα στοιχεία ζητήθηκαν.

Αυτή είναι η πρόταση μας με τα δεδομένα που έχουμε επισήμως λάβει  , τονίζω ότι η Εκτελεστική Επιτροπή του Δήμου με μεγάλη υπευθυνότητα, τα μελέτησε , κάναμε αρκετές συναντήσεις εργασίας , και ομόφωνα η Εκτελεστική κατέληξε σε αυτή την πρόταση όχι ξαναλέω αβασάνιστα.

Σε ότι αφορά την αντιπρόταση που έχει υποβληθεί από κάποιες παρατάξεις τόσο για την αρχική όσο και για τις τροποποιήσεις της έχετε όλοι λάβει τις απαιτούμενες απαντήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών.

Δε θα σταθώ στα τεχνικά σημεία της αντιπρότασης, εφόσον είναι εδώ παρόντες οι υπηρεσιακοί παράγοντες για να τα αναλύσουν, αλλά θα αναφερθώ στο εξής: 1ον και η εναλλακτική πρόταση κινείται στην αυξητική κατεύθυνση. Επομένως αντιλαμβανόμαστε όλοι και κατανοούμε τα δεδομένα. Άρα το ότι οι δύο προτάσεις είναι σε πλήρη αντίθεση εγώ τουλάχιστον δεν το νομίζω, άρα και δεν το αποδέχομαι.

Όπως δεν αποδέχομαι και το ότι η δική μας πρόταση μετακυλάει το βάρος στους δημότες ενώ η άλλη όχι. Δεν υπάρχει η καλή και η κακή πρόταση. Δεν υπάρχει η πρόταση των σκληρών και ανάλγητών κοινωνικά και η πρόταση των ευαίσθητων. Αλίμονο όλοι νοιαζόμαστε για το κοινωνικό σύνολο, είναι χρέος μας, καθήκον μας.

Εξάλλου στον οικιακό συντελεστή οι προτάσεις είναι ακριβώς ίδιες στο 0,81 και μάλιστα στο περιαστικό Ηράκλειο η δική μας είναι 0,74 και η άλλη 0,76.

Στις υπόλοιπες κατηγορίες υπάρχουν διαφορές καθώς εμείς υπολογίζουμε όλα τα δεδομένα ενώ η αντιπρόταση προτείνει μείωση του δημ. φόρου άρα και μείωση των τακτικών εσόδων, όπως και αναστολή ή απαλοιφή του τέλους ταφής το οποίο προτείνουν να μην συμπεριλάβουμε στους υπολογισμούς μας.

Υπενθυμίζω και επαναλαμβάνω ότι πολιτικά διεκδικούμε όλοι μας την αναστολή του κάτι που σύσωμη η Αυτοδιοίκηση μέσω του κεντρικού μας οργάνου της ΚΕΔΕ το κάνει. Ακόμη το ζητήσαμε και από τον ΕΣΔΑΚ όμως στις γραπτές τους απαντήσεις δεν άλλαξε τίποτα σε σχέση με το τέλος ταφής. Επίσης και για την ΜΠΑ γραπτώς έχουμε ότι πλέον δεν θα είναι επιλέξιμη η χρηματοδότηση τέτοιων δράσεων και δαπανών.

Επομένως η αντιπρόταση των παρατάξεων εμπεριέχει ένα ρίσκο. Ένα ρίσκο υψηλό που όταν η απόφαση των τελών του ΔΣ Ηρακλείου φτάσει στον ελεγκτή νομιμότητας των αποφάσεων μας, στην Αποκεντρωμένη δλδ Διοίκηση μπορεί να μη γίνει αποδεκτή , να μην εγκριθεί, κάτι που θα έχει δυσχερείς συνέπειες στη διαδικασία ψήφισης του Προυπολογισμού, άρα και της ομαλής λειτουργίας του Δήμου.

Συνάδελφοι, έχουμε την ευθύνη λειτουργίας του Δήμου. Ναι , πολιτικά να διεκδικήσουμε και να αγωνιστούμε για το καλύτερο.

ΊΟμως πρέπει , οφείλουμε να λάβουμε υπόψη μας την πραγματικότητα και την κείμενη νομοθεσία. Με σοβαρότητα, με συνέπεια και πολλές φορές με κόστος.

Σήμερα η κατάσταση είναι αυτή. Και με τα τρέχοντα δεδομένα αυτή την πρόταση καταθέτουμε.

Κλείνοντας να αναφέρω ότι απόψε είναι εδώ η Προισταμένη του ΤΑΠ κυρία Μπαρμπαγαδακη, το Τμήμα Προυπολογισμού με την Προισταμένη του κυρία Στεφανάκη και τους κ. Καράμπελα και Τσαγκαράκη και ο Προιστάμενος του Τμήματος Ανθρώπινου Δυναμικού κ. Κατσαράκης με τον κ. Μπαντά. Είναι στη διάθεση όλων μας για διευκρινήσεις. Από εμένα ένα μεγάλο ευχαριστώ για τη συνεργασία μας το τελευταίο διάστημα πάνω σε αυτό το θέμα, και την υποστήριξη τους με τις γνώσεις τους , την εμπειρία τους, τις απόψεις τους.

Κύριε Πρόεδρε, κύριε Δήμαρχε, αγαπητοί συνάδελφοι:

Είναι τιμή για όλους μας να υπηρετούμε την πόλη μας ως αιρετοί. Γι αυτό και τους δημότες πρέπει να τους κοιτάμε στα μάτια και να τους λέμε μόνο αλήθειες.

Όπως την αλήθεια είχα πει και πέρσι όταν ψηφίστηκε η αντιπρόταση τότε της μείωσης και είχα τολμήσει τότε δημόσια να πω ότι αυτό ενδεχομένως να οδηγήσει σε αυξήσεις. Και να που έγινε.

Και τώρα αυτό πάλι κάνουμε. Λέμε την αλήθεια. Παραθέτουμε όλα τα δεδομένα, τα στοιχεία, την πραγματικότητα.

Και λέμε στους δημότες ότι θα είμαστε δίπλα τους στις δοκιμάσίες, σε ότι περνάει ο κόσμος.

Όμως θα διοικούμε και το Δήμο με τρόπο υπεύθυνο, σοβαρό.

Πολιτικά ναι, αλλά και χωρίς να αγνοούμε τη νομοθεσία και χωρίς να μην λαμβάνουμε υπόψη μας τα στοιχεία και την άποψη των Υπηρεσιών μας που όλοι μας σε αυτή την αίθουσα τους εκτιμούμε.

Όταν λες την αλήθεια δεν είσαι πάντα αρεστός. Όμως είσαι εντάξει.

Και το αντίθετο του ευχάριστος, δεν είναι πάντα το δυσάρεστος. Είναι το ειλικρινής.

Σε κάθε περίπτωση, κλείνω λέγοντας ξανά, ότι σκοπός μας είναι απόψε και εγώ αυτό θα επιδιώξω μια γόνιμη και καλόπιστη συζήτηση με στόχο τη βέλτιστη δυνατή λύση για τους δημότες και την πόλη μας.

Ευχαριστώ.”