H τραγωδία, η επικοινωνιακή τακτική και το ανθρώπινο λάθος

Πρέπει να διαβάσετε

Μαρίνος Παττακός
Μαρίνος Παττακός
Δημοτικός Σύμβουλος Ηρακλείου
Ο Μαρίνος Παττακός είναι Δημοτικός Σύμβουλος Ηρακλείου

Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη χαρακτηρίζεται μια από τις μεγαλύτερες συγκοινωνιακές τραγωδίες που συντάραξε ολόκληρη την Ελλάδα και προκάλεσε αναταράξεις παντού σε υπηρεσιακό, πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο.

Τα τηλεοπτικά παράθυρα έχουν γεμίσει από ειδικούς που αναλύουν με κάθε λεπτομέρεια και χωρίς εξακριβωμένα στοιχεία προβαίνουν σε ανεύθυνα συμπεράσματα καταθέτουν τις δικές τους εκτιμήσεις, «πραγματογνωμοσύνες» για τις συνθήκες και τα αίτια του τραγικού περιστατικού.

Παρόμοιο σκηνικό συμβαίνει και στο διαδίκτυο με καθημερινά λαϊκά δικαστήρια να στήνονται σε ιστοσελίδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με υπερβολές αντιπαραθέσεις, βρισιές και αμέτρητες καταδικαστικές αποφάσεις.

Η επικοινωνιακή τακτική των κομμάτων που έχει διαμορφωθεί ξεπερνάει τα όρια, με αποτέλεσμα τον κίνδυνο να χαθεί η ουσία και ο σεβασμός στη μνήμη των θυμάτων αλλά και στον πόνο των συγγενών τους.

Την ίδια ώρα η προεκλογική περίοδος συνεχίζεται και πολλοί εκμεταλλεύονται την τραγωδία, ως ιδανική περίπτωση για να αποκομίσουν πολιτικά οφέλη καταλογίζοντας ευθύνες στο κράτος, στην κυβέρνηση και σε όλους τους άλλους εκτός από τους εαυτούς τους.

Δεν γνωρίζουν όλοι οι περιφερόμενοι σχολιαστές πως αυτή η υπόθεση είναι έργο των αρμοδίων υπηρεσιών και της Ελληνικής Δικαιοσύνης, ότι οι συνθήκες σύντομα θα διερευνηθούν, τα λάθη και οι παραλείψεις θα εντοπιστούν και οι ευθύνες άμεσα και εμπεριστατωμένα θα αποδοθούν;

Όμως χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και στην επικοινωνιακή τακτική της κυβέρνησης.

Ο πρωθυπουργός πήρε ξεκάθαρη θέση ζήτησε συγνώμη και δεσμεύτηκε για την διερεύνηση της υπόθεσης και την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων.

Η κυβέρνηση δεν πρέπει να παρελθοντολογεί και να αναφέρεται σε τραγωδίες άλλων περιόδων προβαίνοντας σε συγκρίσεις και συμψηφισμό ευθυνών.

Οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες που της αναλογούν, για το αναφερόμενο θέμα να δείξει την απαιτούμενη δυναμική ενεργειών και να αποδείξει ότι είναι η πολιτική δύναμη που εμπιστεύθηκε ο λαός για να καταπολεμήσει όλες τις καταστροφικές παθογένειες του κράτους.

Είναι βέβαιο ότι όλες αυτές οι παθογένειες προηγήθηκαν του «ανθρώπινου λάθους» που διαχρονικά έχει καθορίσει πολλές συγκοινωνιακές τραγωδίες στον τόπο μας.

«Το ανθρώπινο λάθος» έχει ρίξει δύο αεροπλάνα της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ, από την Κρήτη τον Δεκέμβριο του 1969, τον Οκτώβριο του 1972 από Κέρκυρα και της κυπριακής εταιρείας «ΗΛΙΟΣ» το 2014.

«Το ανθρώπινο λάθος» έχει συμβάλει στην πρόκληση ναυαγίων του Ε/Γ Ο/Γ ΗΡΑΚΛΕΙΟ τον Δεκέμβριο του 1966 στην Φαλκονέρα, τον Σεπτέμβριο ΤΟΥ 2000 Στην Πάρο του Ε/Γ – Ο/Γ ΣΑΜΙΝΑ και του Ε/Γ – Ο/Γ ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ από την Ραφήνα στο Κάβο Ντόρο.

«Το ανθρώπινο λάθος» έχει σκοτώσει δυο φορές στα Τέμπη, τον Οκτώβριο του 1999 νεαρούς φιλάθλους του ΠΑΟΚ και τον Απρίλιο του 2003 μαθητές από το Μακροχώρι Ημαθίας.

«Ανθρώπινο λάθος» έκαψε τον Αύγουστο του 2007 τους ανθρώπους στην Ηλεία και τον Αύγουστο του 2018 στο Μάτι Αττικής.

Όλες αυτές οι τραγωδίες μας δίδαξαν πολλά όπως:

Τον εκσυγχρονισμό και την θέσπιση νέων κανόνων ασφαλείας ναυσιπλοΐας στις θαλάσσιες μεταφορές.

Συστήματα προειδοποίησης και εκτίμησης κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς, σχέδιο αντιμετώπισης πυρκαγιών «ΙΟΛΑΟΣ» κ.λ.π.

Μέτρα ασφάλειας οδικών μεταφορών και τώρα πάλι κατόπιν εορτής, μέτρα πρόληψης, ασφάλειας και αποτροπής κινδύνου πρόκλησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων.

Μετά την εθνική τραγωδία στα Τέμπη όλοι παρουσιάζονται ότι γνωρίζουν και λένε ότι μπορεί να υπάρξει ολοκληρωμένο και ασφαλές σύστημα τηλεδιοίκησης , για να διορθώνει το ανθρώπινο λάθος και να αποτρέπει την σύγκρουση δύο τρένων.

Όταν λέμε όλοι εννοούμε την κυβέρνηση, τα κόμματα της αντιπολίτευσης, τις διοικήσεις του Ο.Σ.Ε., των εργαζομένων τους ειδικούς, τους δημοσιογράφους και όλους τους πολίτες.

Δυστυχώς στην Ελλάδα όλα όσα έπρεπε να είχαν γίνει πριν τελικά γίνονται μετά από κάθε τραγωδία.

Δεν είναι δυνατόν να περιμένουμε χρόνια για να προχωρήσουν όλα τα μέτρα για τους αυτοκινητόδρομους, τα αντιπλημμυρικά έργα, την αντιπυρική προστασία, την αντισεισμική θωράκιση και άλλα έργα υποδομών για την ασφάλεια των πολιτών.

Το αδιάφορο και ανοργάνωτο κράτος υπάρχει παντού, στους σιδηροδρόμους, στο οδικό δίκτυο, στην ναυσιπλοΐα, στα νοσοκομεία, στο εκπαιδευτικό σύστημα, στον ασφαλιστικό τομέα, σε κάθε υπηρεσία του Δημοσίου τομέα.

Δεν λύνονται όλα τα προβλήματα με την μεταρρύθμιση του gov.gr από το μηδέν.

Πρέπει να αξιολογούνται συνεχώς οι δομές, όλες οι υπηρεσίες, όλα τα συστήματα και οι υπάλληλοι που τα λειτουργούν.

Να ξηλωθούν τα πάντα από το κακό παρελθόν του κράτους και της ελληνικής κοινωνίας γιατί ακόμη κι αν δεν υπάρχει άλλος δρόμος η σημερινή κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη μπορεί να τον ανοίξει.

Διαφορετικά αν παραμείνουν άλυτα όλα αυτά τα ζητήματα που βρίσκονται κολλημένα στην γραφειοκρατία, στις μικροσυντεχνίες και στα μεγαλοσυμφέροντα, τότε θα είμαστε άξιοι της τύχης μας και απλά θα περιμένουμε το επόμενο «ανθρώπινο λάθος» για να ζήσουμε την επόμενη εθνική τραγωδία.

Άλλα Πρόσφατα